دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
کتاب «ستاره کلاشین» در مشهد رونمایی شد

کتاب «ستاره کلاشین» داستان زندگی دانش‌آموز بسیجی شهید سیدمحمدرضا شعاعی آستانه، در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آئین رونمایی از کتاب «ستاره کلاشین» در ادامه سلسله نشست‌های ادبی شمس، دوشنبه (دوم اسفند) با حضور نویسندگان اثر، خانواده شهید و جمعی از مسئولان و با حضور جمع کثیری از نویسندگان، منتقدان ادبی و اهالی قلم در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
 
دفاع مقدس سند عزت و سربلندی ملت ایران
سردار یوسفعلی‌زاده، مدیرکل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، در این نشست دفاع مقدس را میراث ملی و سند عزت و سربلندی ملت ایران بعد از سال‌ها تحقیر در دوران حکومت‌های جور سلطنتی عنوان کرد.
 
وی، با دعوت از جامعه هنری کشور اعم از اهالی رسانه، سینما و اصحاب قلم برای پیوستن به این جرگه بیان کرد: این همراهی می‌تواند با ایجاد جبهه بزرگ فرهنگی در توسعه فرهنگی ایثار و شهادت نقش‌آفرینی کند.
 
یوسفعلی‌زاده، دستگاه‌های فرهنگی را بخشی از جریان نقش‌آفرین در توسعه فرهنگ دفاع مقدس برشمرد و هرکدام را دارای توانمندی‌هایی در این عرصه دانست.
 
 آستان قدس پشتیبان نظام اسلامی در دوران جنگ
حجت‌الاسلام سید‌جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این برنامه، آستان قدس رضوی را یکی از مهمترین پشتیبان‌های نظام اسلامی در دوره دفاع مقدس و سازندگی خرابی‌های به جای مانده از جنگ در هویزه عنوان کرد.
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره «جهاد تبیین» بیان دستاوردهای نظام و دفاع مقدس را یک وظیفه برای تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور دانست.
 
حسینی، حفظ و صیانت از دفاع مقدس در مرکز اسناد، ایجاد مرکز مطالعات تخصصی دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی و پایگاه تخصصی دیجیتال دفاع مقدس، پشتیبانی در بحث تاریخ شفاهی و ایجاد موزه دفاع مقدس را از‌جمله اقدامات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برشمرد.
 
نگارش کتاب نتیجه اعتماد به نسل جوان
 علی‌رضا میری سرپرست نویسندگان کتاب «ستاره کلاشین» نیز در این مراسم، نسل امروز را نسلی پا در رکاب و آماده معرفی کرد که به حمایت نیاز دارند تا در عرصه‌های مختلف بدرخشند.
 
وی، نگارش کتاب ستاره کلاشین را ماحصل اعتماد به نسل جوان دانست و گفت: پرده‌هایی که در رازهای دفاع مقدس است با خوانش این کتاب کنار خواهد رفت. 
 
مرام مکتب شهید در دنیای مادی قابل لمس نیست
 سمیه جوادی یکی از نویسندگان کتاب ستاره کلاشین، نیز در این مراسم پرداختن به شهدا را مقوله‌ای خاص برشمرد و گفت: با تحقیق در مکتب شهدا چیزهایی را لمس می‌کنید که در دنیای مادی قابل درک نیست.
 
این نویسنده جوان که نگارش کتاب «مشهد خیِّن» را در کارنامه نویسندگی خود دارد، حضور در اردوی راهیان نور را اولین جرقه در آشنایی با شهدا و مکتب دفاع مقدس عنوان و بر پایدار ماندن در این عرصه تاکید کرد.
 
شهدا، ستاره هایی که راه درست را نشان می دهند
 محدثه دبستانی، دیگر نویسنده اثر نیز در این مراسم، یکی از دلایل انتخاب این نام برای کتاب را فرمایش مقام معظم رهبری عنوان کرد که می‌فرمایند «شهدا مانند ستاره‌هایی هستند که راه را نشان می‌دهند».
 
وی با اشاره به محور کتاب گفت: این داستان با شخصیتی به نام میترا محمودی دنبال می‌شود که طی جریان‌هایی با شهدا و مکتب آنان آشنا شده و مسیر درست حرکت در زندگی را می‌یابد.
 
 این مراسم به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، فرماندهی و رزمندگان گردان الحدید، مجمع نویسندگان کیش مهر، گروه شهدای رهروان راه شهدا و گروه شهدای سروهای نیلوفری برگزار و روایتگری سرهنگ نعمتی فرمانده گردان الحدید بخش دیگری از این مراسم بود و در پایان از نویسندگان اثر و خانواده شهید تقدیر شد.
 
«ستاره کلاشین» داستان زندگی شهید شعاعی توسط میترا محمودی که در تقلای یافتن نور هدایت است، روایت می‌شود. این کتاب خاطرات خانواده شعاعی را از پیش از تولد شهید تا روز نوزدهم شهریور ۱۳۶۴ که محمدرضا شعاعی در عملیات قادر ۲ بر روی ارتفاعات کلاشین به شهادت می‌رسد به تصویر می‌کشد.
 
در مقدمه کتاب «ستاره کلاشین» که به قلم حمید جهانگیر فیض‌آبادی همرزم شهید به رشته تحریر درآمده، چنین آمده است: باید زندگی‌نامه رضا را که نماینده نسلی از ستارگان آسمان‌نشین وطن است مکتوب می‌کردیم تا حجت دیگری برای جوانان‌مان باشد.

«ستاره کلاشین» داستان زندگی ستاره جوانی است که با زیرکی، ذکاوت و هوشمندی قبل از آنکه مرگ زمینی او را در بر بگیرد شهیدانه زیست و پرواز را برگزید تا نشان راه کسانی باشد که از راهکار اشک دنبال دستیابی به نورند.
 
کتاب «ستاره کلاشین» با موضوع زندگی داستانی دانش‌آموز بسیجی شهید «سید محمدرضا شعاعی آستانه» به قلم سمیه جوادی و محدثه دبستانی در 305 صفحه قطع رقعی ماه گذشته از سوی انتشارات «نوید فتح» منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها