سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
پیوند میان شعر و داستان در رمان «گذر»

رمان «گذر» نوشته‌ی نفیسه مرادی از سوی نشر نیماژ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نفیسه مرادی که پیش‌تر مجموعه شعر «لبخندی که سهم من نبود» از او مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته بود، اولین رمان خود با عنوان «گذر» را در بهمن‌ماه 1400 هم‌زمان با آغاز دومین نمایشگاه مجازی کتاب، توسط نشر نیماژ راهی بازار کرد.

نفیسه مرادی که فارغ‌التحصیل مهندسی برق و دکترای ادبیات فارسی است، با بهره‌گیری از تسلطی که بر تاریخ و ادبیات معاصر دارد توانسته چالش‌های دو شخصیت اصلی رمان را که دو زن هستند، قدم‌به‌قدم تا پایان رمان و کشف راز و رمزهایی از گذشته‌ی این زنان پیش ببرد. 

فرانک، که راوی رمان است، دانشجوی جوانی است که علاقه‌ی او به شخصیت میرزاده‌ی عشقی او را به استادش مهشاد فاموری نزدیک می‌کند و میان آن دو رابطه‌ی دوستی شکل می‌گیرد. در پی مرگ ناگهانی مهشاد، فرانک که خودش را مقصر می‌داند تلاش می‌کند به چرایی و چگونگی مرگ مهشاد پی ببرد و در این مسیر پرده از رازهایی در زندگی مهشاد برداشته می‌شود.

رمان «گذر» در نه فصل نوشته شده است. پیوند میان شعر و داستان و هم‌چنین میان شخصیت‌های رمان با شخصیت‌های تاریخ و ادبیات معاصر، این رمان را برای خواننده‌ی علاقه‌مند به تاریخ و ادبیات معاصر ایران خواندنی‌تر کرده است.
 
در بخشی از این رمان می‌خوانیم:
«نتوانستم خواهر باشم. نه برای مهشاد. نه برای یاس. مهشاد مرده بود و یاس هم از بس بی‌آب مانده بود خشکیده بود. درست همان موقعی که باید کنارش می‌بودم نبوده‌ام. حس می‌کردم توده‌ی غلیظ سیاهی قلبم را فشار می‌دهد. حس می‌کردم دارم صدای خرد شدن استخوان‌هایم را می‌شنوم. چرا هیچ‌وقت آن‌جایی که باید باشم نبوده‌ام؟ چرا به هیچ دردی نخورده‌ام؟ زندگی‌ام یک کیسه‌ی کهنه‌ی خالی بی‌مصرف شده بود که روی دوشم انداخته بودم و از این‌طرف به آن‌طرف می‌کشاندمش. تنها کار به‌دردخوری که می‌توانستم در همه‌ی این سال‌ها انجام دهم کمک کردن به مهشاد بود. آن را هم وسط کار رها کرده بودم. در یک لحظه تصمیم گرفته بودم و جا زده بودم تا به بی‌ثمری و بیهودگی زندگی‌ام ادامه بدهم.»
 
رمان «گذر» اثر نفیسه مرادی در 162 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به بهای 48 هزار تومان از سوی نشر نیماژ راهی بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها