یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
داستان‌های کوتاه دفاع مقدس باید وحدت‌آفرین باشند/ ضرورت ارتقای سطح کیفی آثار داستانی با موضوع خرمشهر

سردار نبی سهرابی، جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در مراسم رونمایی از پوستر و اهدای حکم دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف تاکید کرد که داستان‌های کوتاه دفاع مقدس باید وحدت‌آفرین و تقویت‌کننده انسجام ملی و امید به آینده باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار نبی سهرابی در این آیین رونمایی از پوستر و اهدای حکم دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف که امروز (پنجم دی‌ماه) به میزبانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس برگزار شد، با تاکید بر توجه ویژه بنیاد به ارتقای فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: شهید یوسف ملک‌شامران که این جایزه ادبی به نام وی مزین شده در عملیات مرتبط با آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیده و بسیار نیکوست که اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف همزمان با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر در همان شهر برگزار می‌شود.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه آزادسازی خرمشهر یک رویداد عادی نیست، افزود: آزادسازی خرمشهر به منزله بازپس‌گیری غرور ملی ما پس از شکست چالدران و عقد قراردادهای ننگینی از جمله ترکمانچای و گلستان و نیز خفت و خواری ایرانیان در جنگ‌های جهانی اول و دوم است. آزادسازی خرمشهر تحقق آرزوهای فروخفته قرن‌های یک ملت با رهبری امام خمینی (ره) بود. دشمنان پشت صدام ایستاده بودند تا کشور ایران را تجزیه کنند؛ اما موفق نشدند و آزادی خرمشهر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس ماندگار می‌‌ماند.


وی ادامه داد: باید با استخراج و تولید آثار ادبی گنجینه‌های باارزش فتح خرمشهر را ارایه کنیم و سطح آثار این حوزه را به اندازه‌ای برسانیم که قابل عرضه و ترجمه در کشورهای مختلف باشد. نویسندگان جوانی که در زمان فتح خرمشهر نبودند؛ اما در غرور ملی و احساس پیروزی بزرگ فتح خرمشهر سهیم هستند می‌‌توانند با بازآفرینی ادبی این عظمت بزرگ آن را ماندگار کنند.

سردار سهرابی افزود: نگارش‌ داستان‌های باکیفیت درباره فتح خرمشهر می‌تواند ارزش‌‌های این افتخار را به الگویی مفید برای آزادگان جهان تبدیل کند.

وی همچنین با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که فرموده بودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جامعه به هدایت مسیر خلق آثار ادبی این حوزه بپردازد.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در نوشتن داشتان‌های کوتاه دفاع مقدس باید به اصل وحدت، انسجام ملی و امید به آینده توجه خاص شود تا دیگر امثال صدام‌ها نتوانند این بار در جبهه جنگ نرم به کشور ما ضربه وارد کنند.

برگزاری اختامیه جایزه ادبی یوسف در چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر
همچنین در این مراسم، عباس بایرامی، رییس سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سخنانی عنوان کرد: بازسازی خرمشهر نماد شهامت و شهادت ایرانیان است. با تدبیر شورای داستان سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف همزمان با چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و در همان شهر برگزار می‌شود.


بایرامی با بیان اینکه تا پایان امسال مراحل انتشار فراخوان و آغاز داروی‌ها انجام خواهد شد، افزود: یوسف ملک‌شامران از شهدای شاخص و باارزش دفاع مقدس و نیز نویسنده حوزه کودک و نوجوان بود و در عملیات الی بیت‌المقدس به فیض شهادت نایل شد.

بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی در برگزاری جشنواره‌های ادبی
همچنین در این آیین قاسمعلی فراست، دبیر علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف بر ضرورت بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در نهادهای مردمی برای برگزاری شایسته جوایز و جشنواره‌های ادبی تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم ادبیات و جنگ را به هم پیوند بزنیم بهترین مکان، نهادهای مردمی است تا ادبیات از سفارشی شدن فاصله بگیرد و دلنشین‌تر شود.

فراست همچنین عنوان کرد: برقراری ارتباط مستمر با نویسندگان پس از هر دوره برگزاری جوایز ادبی و تشکیل محافل و کارگاه‌های ادبی و آموزشی برای آنها می‌تواند هر چه بیشتر این جشنواره‌‌ها علمی و قابل دفاع کند. باید سطح آثار دفاع مقدس ما به‌ویژه با موضوع خرمشهر به اندازه‌ای برسد که قابل ترجمه و عرضه به زبان‌های مختلف باشد.

پایان بخش این آیین رونمایی از پوستر یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف و اعطای حکم سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس به قاسمعلی فراست به عنوان دبیر علمی این جایزه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها