دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
هیوا مسیح از «درخت آسوریک» می‌گوید

کتاب «درخت آسوریک» با مقدمه و بازسرایی هیوا مسیح از سوی نشر خزه به کتاب‌فروشی‌ها راه یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «درخت آسوریک: کهن متنی از شعر و ادب عصر اشکانی و ساسانی» با مقدمه و بازسرایی هیوا مسیح بر اساس ترجمه ماهيار نوابی و به همت نشر خزه به چاپ رسید.

در میان یافته‌های شهر سوخته، سفالینه‌ای کشف شده است که بر روی آن بزی نقاشی شده است که در پنج حرکت، برگ درختی را جدا کرده و می‌خورد. این نقاشی به عنوان نخستین پویانمایی در جهان شناخته می‌شود و که در واقع همان داستان کهن درخت آسوریک و بز است.

در توضیح ناشر آمده که «درخت آســوریکـ» یکی از نمونه‌های شگفت‌انگیزِ شعری ایران است که روایتگر مبارزه‌ی کلامی شیرین و زیبا و حیرت‌انگیزی است بین یک بز، «نماد تمدنی ایران باستان» و یک درخت خرما، «نماد تمدنی آسور» یا سورستان، عراق امروزی. بازسرایی هیوا مسیح این شیرینی و حلاوت را دوچندان کرده است.

به گمان برخی از پژوهندگان، درخت آسوریک به حتی بیش از 3000 سال پیش بازمی‌گردد. این متن به زبان پارتی (پارسی میانه) و به خط پهلوی اشــکانی در دوره‌ی ساسانیان نوشته شده یا به دست آمده است. نشانه‌ها حاکی از آن است که درخت آسوریک یکی از هزاران نمونه‌ی شعری و ادبی متون ایران باستان است که بین مردم کوچه و بازار با ساز و آواز خوانده می‌شده است.

هیوا مسیح، شاعر، نویسنده، پژوهشگر ادبی، روزنامه‌نگار، منتقد و نویسنده‌ سینمایی، متولد سال 1344 است که تاکنون ۳۵ عنوان کتاب در حوزه‌های شعر، رمان، بازخوانی ادبیات کلاسیک، برگردان آثار فولکلور ایران و ترجمه از اسپانیایی از او منتشر شده است.

کتاب «درخت آسوریک» با مقدمه و بازسرایی هیوا مسیح، در 72 صفحه، به قیمت 20 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و به همت نشر خزه به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها