جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
نمایشگاه‌های مجازی کتاب فرصتی برای آشنایی و شناسایی سلیقه مردم

سیدرضا تقوی با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب استانی، گفت: این نمایشگاه‌ها فرصتی را فراهم می‌کنند تا دست‌اندرکاران فرهنگی با نیاز مردم منطقه و استان آشنا شوند و از سوی دیگر سلیقه آن‌ها را بشناسند و با ارائه آمار به ناشران نسبت به تولید و سفارش محتوای مورد نیاز و پسند مخاطبان اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدرضا تقوی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراهم کردن بستر برای محصولات و فرآورده‌های فکری و فرهنگی اصحاب فرهنگ است. همیشه لازم نیست به نویسندگان و ناشران یارانه نقدی بدهیم، ولی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها ازجمله کارهای بسیار خوبی به‌شمار می‌آمد که این وزارتخانه در زمینه کمک به ناشران دنبال کرده است.
 
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استانی از چند جهت اهمیت دارد، افزود: این کار در اقتصاد فرهنگ و نشر تاثیر دارد. اهالی فرهنگ خرج و دخل خوبی ندارند و اگر حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد، نمی‌توانند کار خود را به نتیجه برسانند، از این‌رو باید به اقتصاد فرهنگ توجه شود تا روی پای خود بایستند.
 
تقوی ضمن طرح این موضوع که دادن یارانه به بخش فرهنگ در برخی شرایط لازم است، گفت: البته اگر این امر به یک رویه همیشگی تبدیل شود، به نفع فرهنگ نیست؛ به‌واقع باید به‌گونه‌ای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم که فرهنگ روی پای خود بایستد و اقتصاد فرهنگ را خود فرهنگ اداره کند. مساله دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب تازه‌های نشر را به نقاط مختلف کشور می‌رساند و بسیاری از محققان و اهالی مطالعه می‌توانند به کتاب‌های جدید مرکز ایران یا سایر استان‌ها دسترسی پیدا کنند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، کمک به ناشران را از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه‌ها دانست و بیان کرد: باید به شکلی به ناشری که در بخش نشر سرمایه‌گذاری کرده، کمک شود و یکی از روش‌ها این است که فضا و زمینه‌ای برای عرضه محصولات و کتاب‌‌های آن‌ها فراهم کنیم.
 
وی با طرح این موضوع که نمایشگاه‌های کتاب به رونق فعالیت ناشران کمک می‌کنند، تاکید کرد: وقتی بستری در قالب نمایشگاه‌ فراهم شود تا کتاب‌های ناشران به فروش برسد، آن‌ها دلگرم شده و طی هماهنگی با نویسندگان و پژوهشگران نسبت به تولید و انتشار کتاب‌های مورد نیاز جامعه اقدام می‌کنند.
 
تقوی با اشاره بر لزوم آسیب‌شناسی و ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دل طرح‌هایی مثل نمایشگاه مجازی کتاب استانی، افزود: این نمایشگاه‌ها فرصتی را فراهم می‌کنند تا دست‌اندرکاران فرهنگی با نیاز مردم منطقه و استان آشنا شوند و از سوی دیگر سلیقه آن‌ها را بشناسند و با ارائه آمار به ناشران نسبت به تولید و سفارش محتوای مورد نیاز و پسند مخاطبان اقدام کنند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از انتخاب و خرید کتاب‌ها از سوی مردم می‌توان به آمار بسیار خوبی دست پیدا کرد، این آمارها می‌تواند در اختیار محققان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا نکته‌های آن را شناسایی و ارزیابی کنند.
 
اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان (پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان) از بیستم آذرماه آغاز شده و تا بیست‌وهشتم آذرماه 1400 ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان اصفهانی برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها