سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. اگر به کتاب‌ ها علاقه دارید و یا بالعکس نمی‌دانید آیا خواندن یک کتاب تاریخی لذت بخش است یا خیر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. بنابراین مخاطب‌های این مقاله هم افرادی هستند که قفسه‌های کتابخانه آن‌ها پر از کتاب‌های تاریخ معاصر ایران و جهان است و هم افرادی که تجربه زیادی از خرید یک کتاب تاریخ معاصر ندارند.
 
اجازه دهید همین ابتدا برای کسانی که تا به امروز علاقه چندانی به خواندن کتاب‌های تاریخی نشان نداده‌اند توضیح کوتاهی راجع‌به معانی تاریخ معاصر ارائه کنم. در یک عبارت می‌توان گفت تاریخ معاصر به حوادثی از یک دوره یا زمان منسوب می‌شود که آثار و شواهد آن هنوز موجود است. تاریخ معاصر هر کشور عموما از دوره‌ای شروع می‌شود که تحولات بنیادی و اساسی در آن دوره شکل گرفته است. برای مثال عده‌ای ادعا می‌کنند که تاریخ معاصر ایران از ابتدای دوره صفویه شروع شده است. عده‌ای دیگر ابتدای سلطنت قاجاریه و دسته‌ای دیگر دوره مشروطه را آغاز تاریخ معاصر ایران می‌دانند.

از دیدگاه‌های گوناگونی که راجع‌به شروع تاریخ معاصر در ایران یا جهان وجود دارد بگذریم؛ سوال مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که اصلا چرا باید کتاب‌های مربوط به تاریخ معاصر را بخوانیم؟! این عبارت را هیچگاه فراموش نکنید: ملتی که تاریخچه و سرگذشت خود را نداند، محکوم به تکرار تاریخ خواهد بود. بنابراین بر همه افراد یک ملت، آن‌هایی که دستی بر سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و حتی عموم افراد عادی واجب است که تاریخ گذشتگان خود و ملتش را بداند.
اگر به خواندن کتاب‌های تاریخ معاصر علاقه‌مند شدید، لیستی از برترین کتاب های تاریخ معاصر انتشارات نشر ماهی را در این مقاله در اختیارتان خواهیم گذاشت تا هر یک از آن‌ها را که می‌خواهید به راحتی به کتابخانه خود اضافه کنید.

لیستی از برترین کتاب های تاریخ معاصر انتشارات نشر ماهی
کافی‌ست به قفسه کتاب‌های تاریخی کتابخانه شهر خود مراجعه کنید تا با صدها کتاب تاریخی مواجه شوید که برخی از آن‌ها به اندازه یک شاهنامه قطور هستند! شاید تاریخ‌ پژوهان و اساتید قهار تاریخ خوانی طالب خواندن این کتاب‌ها باشند، اما قطعا یک کتاب تاریخی قطور که عموما مطالب را صریحانه و خشک بیان می‌کند برای افرادی که به تازگی قصد دارند خواندن کتاب های تاریخ معاصر را آغاز کنند جذابیتی نخواهد داشت.

بنابراین یک انتخاب اشتباه در خرید کتاب تاریخ معاصر ممکن است موجب شود که برای همیشه از خواندن هرگونه کتابی که به تاریخ مربوط است دلزده شوید. انتشارات نشر ماهی لیستی از بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر را در وبسایت خود قرار داده که برخلاف آن کتاب‌های قطور و سنگین موجود در کتابخانه‌ها، مطالب را ملموس‌ و شیواتر بیان کرده‌اند. در ادامه به معرفی چند مورد از این بهترین کتاب های تاریخ معاصر خواهیم پرداخت.

کتاب تاریخ معاصر؛ جاسوسی که سقوط کرد
کتاب جاسوسی که سقوط کرد نوشته آرون برگمان سرگذشت اشرف مروان داماد جمال عبدالناصر را روایت می‌کند. این کتاب در پاییز 1400 از سوی انتشارات نشر ماهی با ترجمه مهدی نوری روانه بازار شد. اشرف مروان داماد رئیس جمهور مصر یعنی جمال عبدالناصر است که سال‌های زیادی برای اسرائیل جاسوسی کرد.
 


آرون برگمان، نویسنده اسرائیلی کتاب، یکی از دوستان نزدیک اشرف مروان بوده است که از قضا راز این جاسوسی را برملا می‌کند. آرون برگمان تصمیم گرفت پیش از مرگش داستان این جاسوسی را در کتابی با عنوان جاسوسی که سقوط کرد منتشر کند.

کتاب بر بال بحران؛ زندگی سیاسی علی امینی
اگر به دانستن تاریخ دوره پهلوی علاقه مند هستید ، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را حتما بخوانید. دکتر علی امینی یکی از تاثیرگذارترین رجال سیاسی در دوره پهلوی است. کتاب بر بال بحران با دست نوشته‌های دکتر امینی و یادداشت‌های شخصی وی وقایع آن دوره از تاریخ را به روشنی روایت می‌کند. کتاب بر بال بحران را می‌توان یکی از برترین کتاب های تاریخ معاصر انتشارات نشر ماهی دانست. این کتاب از سوی ایرج امینی، پسر علی امینی نوشته شده و نشر ماهی آن را به چاپ رسانده است.

مرده‌ها جوان می‌مانند؛ از دیگر برترین کتاب های تاریخ معاصر نشر ماهی
اگر یک کتاب تاریخی که سرتاسر دست نوشته و یادداشت شخصی است حوصله‌تان را سر می‌برد، بهتر است خواندن کتاب‌های تاریخ معاصر را با کتاب‌هایی شروع کنید که در قالب یک رمان نوشته شده‌اند. مرده‌ها جوان می‌مانند روایتگر اوضاع آلمان از پایان جنگ جهانی اول تا پایان جنگ جهانی دوم است. این کتاب اثر آنا زگرس است که علی اصغر حداد آن را ترجمه کرده و از سوی انتشارات نشر ماهی به چاپ رسیده است.

چون بوی تلخ خوش کندر؛ زندگی نامه فرهاد مهراد
کسی است که نام فرهاد مهراد و ترانه‌های او را نشنیده باشد؟ زندگی نامه فرهاد مهراد را می‌توان یکی از برترین کتاب های تاریخ معاصر دانست که می‌توانید آن را در نشر ماهی پیدا کنید. عده‌ای ممکن است با خواندن عنوان روی جلد کتاب تصور کنند قرار است زندگی نامه فرهاد و سرگذشت او را در این کتاب بخوانند درحالی که خواننده در این کتاب بیشتر از اینکه با زندگی فرهاد آشنا شود، با افکار و عقیده‌های آن آشنا می‌شود. وحید کهندل نویسنده این کتاب است. اگر از علاقه‌مندان به موسیقی فرهاد هستید، شک نکنید که باید این کتاب را بخوانید.

کتاب ایران و جنگ جهانی اول نشر ماهی
از دیگر کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ معاصر نشر ماهی آن را به چاپ رسانده است می‌توان به کتاب ایران و جنگ جهانی اول اشاره کرد. این کتاب اثر استفانی کرونین است که از سوی حسن افشار به فارسی برگردانده شده است. ایران و جنگ جهانی اول را می‌توان یکی از بهترین کتاب های تاریخ معاصر ایران دانست. این کتاب در 262 صفحه نوشته شده است که حجم مناسبی برای یک کتاب تاریخی محسوب می‌شود.

اشاره‌ای مختصر به دیگر کتاب های تاریخ معاصر ایران و جهان نشر ماهی
تعداد زیادی کتاب‌ تاریخ معاصر در انتشارات نشر ماهی وجود دارد که بهترین و مهم‌ترین آن‌ها را به صورت خلاصه بررسی کردیم. از دیگر انواع برترین کتاب های تاریخ معاصر انتشارات نشر ماهی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
سیمای احمدشاه قاجار
برج فرازان
اگر این نیز انسان است
بیروت 75
قربانی
در زمانه‌ی پنج شاه
کتاب توپ های ماه اوت
عشقی
کتاب کودتاهای ایران
کتاب استالین
دوسا بازیافته
شاهنشاه
خروج اضطراری
راهنمای بازدید از موزه کمونیسم
گاندی چه می‌گوید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها