یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
نویسندگان، ناشران و مروجان کتابخوانی در ایلام تجلیل شدند

همزمان با آیین سراسری رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن»، از نویسندگان، ناشران و مروجان فعال حوزه ی کتاب در سال جاری، با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی از مسئولان استانی و تلاشگران حوزه ی کتاب و نشر تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، صبح امروز (30 آبان) در نشست سراسری رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» از ناشران، نویسندگان، مؤلفان و مروجان کتاب و کتابخوانی استان در سال 1400 با حضور جمعی از مسئولین استانی در سالن جلسات استانداری ایلام برگزار شد.
 
«الیاس فتاحی»، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام در آیین تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» و تجلیل از مادران شهدا و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی،اظهار کرد: خانواده‌های شهدا به ویژه مادران گرانقدر شهیدان، چشم و چراغ ملت هستند و دلجویی و توجه به مادران شهدا باید مورد توجه همه ما باشد تا بتوانیم فرهنگ ایثار، شهادت و صبر و استقامت این مادران در جامعه گسترش یابد.
 
الیاس فتاحی در ادامه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از فعالان عرصه کتاب، اظهار کرد: اهمیت به مطالعه و کتاب از سفارشات مهم دین مبین اسلام است، امام راحل در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی می‌فرمایند: «زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‌ها آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از یاد می‌برد. بشریت با همه پیشرفت‌هایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است.
 
معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام با اشاره به اینکه تأثیر کتابخوانی بر ارتقای فرهنگ،علم و اقتصاد ملت‌ها برکسی پوشیده نیست،افزود:سرانه مطالعه در کشور‌های توسعه یافته همواره بیشتر از کشور‌های فقیر و جهان سوم بوده و اگر بگوییم رونق و رشد خود را مدیون خواندن کتاب هستند بیراه نگفته ایم.
 
فتاحی یادآور شد: اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم کتاب، شگفت‌انگیزترین کالای جهان است، اگر چه بر خلاف همه چیزهای با ارزش، فراوان و دست یافتنی باشد، دولت‌ها اگر می‌خواهند هزینه‌های اجتماعی سیاسی کمتری پرداخت کنند،می توانند روی مقوله کتابخوانی سرمایه‌گذاری کنند این امر بدون دخالت دستگاه‌های اجرایی و پرداختهزینه در این زمینه مسیر نخواهد شد.
 
وی افزود: تبلیغات و تلاش دولت‌ها باید منتج به جایگاه ویژه کتاب به عنوان کارآمدترین ابزار و مطمئن‌ترین آنها در جهت ترقی فرهنگ و علم شود و همه دستگاه‌های فرهنگی استان در ایام کرونا، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با ابزارهای مختلف به ویژه از طریق فضای مجازی و از طریق صدا و سیما تلاش کردند تا کتاب و کتابخوانی به تعطیلی کشیده نشود و این قابل تقدیر است.
 
 

در ادامه «یونس قیطانی» معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:برنامه‌های هفته کتاب به مناسبت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هر ساله، از ۲۴ آبان ماه تا 1 آذر  مناطق مختلف استان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
وی افزود: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه محوری خود را در هفته کتاب و کتابخوانی بر محور آیین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن»  قرار داده است که این مراسم به صورت همزمان در سراسر کشور و تهران با حضور مسئولان اجرایی و فرهنگی برگزار می‌شود.

شاعر مجموعه «چکمه‌های چرکین»با بیان اینکه در این برنامه از مادران شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود، افزود: مکتب شهدا مکتب فرهنگ سازی  است و جدای از کتاب و هدف کتاب نیست و در این راستا نیز به واسطه هفته کتاب،نویسندگان ادبیات پایداری استان و سایر فعالان حوزه کتاب، مؤلفان، ناشران تقدیر می‌شود.
 
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: کتاب و نویسندگان ادبیات پایداری نقش مهمی برای انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آینده و حفظ هویت و هویت سازی  مستند دارند و به طور قطع این آثار در آینده مورد استفاده قرار  خواهد گرفت.

قیطانی با بیان اینکه شعار هفته کتاب سال جاری «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» است، خاطر نشان کرد: در طول ایام هفته کتاب برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب در سطح استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان برگزار شده است.
 
 استانداری ایلام، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام، صدا و سیمای مرکز ایلام، شهداری ایلام،سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری ایلام، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی استان ایلام و موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام (مجری برنامه) در برنامه ریزی این آیین همکاری داشتند.

در ادامه ضمن تجلیل از مادران محترم شهدا؛ از ناشران، مؤلفان و مروجان فعال حوزه ی کتاب و کتابخوانی در سال جاری به شرح زیر تجلیل شد:
 
ناشران فعال عمومی
نشر روبه‌رو -مدیر مسئول: احسان شیری - با 34 عنوان کتاب چاپ شده
نشر جوهر حیات -مدیرمسئول:صادق امیدی- با 27 عنوان کتاب چاپ شده

ناشران تخصصی فعال
حوزه زبان و ادبیات کردی- نشر باشور مدیر: محمد مرادی‌نصاری با ۳۲ عنوان کتاب
حوزه تاریخ و باستان‌شناسی-انتشارات زاگرو مدیر: حبیب‌الله محمودیان با ۲۵ عنوان کتاب
حوزه کتاب‌های ادبیات بومی و محلی- نشر زانا مدیر: ظاهر سارایی با ۲۴ عنوان کتاب
ناشر پیشکسوت بازنشسته دفاع مقدس، قاسم نظری-انتشارات سوره‌های عشق
ناشر فعال حوزه کتاب‌های دانشگاهی- انتشارات دانشگاه ایلام- مدیر:بهزاد اویسی با ۱۶ عنوان کتاب چاپ شده
ناشر فعال حوزه کودک و نوجوان-انتشارات باشور-مدیر: محمد مرادی‌نصاری با ۱۲ عنوان کتاب چاپ شده

نویسندگان فعال(بیشترین آثار منتشر شده)
سیاوش لطفی‌کار با ۱۸ اثر چاپ شده
مرتضی حاتمی با ۱۰ اثر چاپ شده
مراد مقصودی با 9 اثر چاپ شده
جواد سروری با 7 اثر چاپ شده
 

نویسندگان کودک و نوجوان
 کیانا سبزی با 1 اثر چاپ شده نوجوان
روشنا اسلامی با 1 اثر چاپ شده نوجوان

طراحی و صفحه آرایی کتاب:
سجاد حاتمی با ۳۶ اثر
لیلا دهبالایی با ۳۴ اثر

ویراستاری کتاب
 نعمت‌الله داوودیان
 

فعالان حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی(پایتخت کتاب،روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مروجان کتابخوانی و باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی(1400-1399)
 عبدالحسین محمدی–رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چرداول
 دلکش خدایاری-رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دره شهر
 سمیه حیدری-رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبدانان
 هاجر زرگوش–کارشناس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهران

باشگاه‌های فعال کتاب و کتابخوانی
ملیحه رستمزاد - شهرستان چرداول
مریم لطفی – شهرستان چرداول
کبری هواسی- شهرستان چرداول
روح انگیز سهرابی – شهرستان آبدانان
 

مروجان کتاب و کتابخوانی
 عبدالعباس محمدی – شهرستان ایلام
دیبا رستم‌پور - شهرستان ایلام
 
در ادامه از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از این افراد به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

خداداد ابراهیمی(نویسنده و روزنامه‌نگار، عضو حقیقی‌ انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان)
مرتضی حاتمی (نویسنده، عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان)
بتول خسرویان (کتابدار بازنشسته)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها