پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
همدان الگوی فرهنگی در کار کتاب است/ از استعدادهای نهفته در روستاهای کم‌برخوردار غافل نشویم

محمدعلی مرادیان با حضور در برنامه سفیر کتاب در استان همدان بر استفاده از ظرفیت نخبگان جریان‌ساز حاضر در سیستم‌های مهم تولید محتوا و فعالین عرصه سیاستگذاری در کشور و هم‌افزایی بین بخش‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، امروز (پنجشنبه 27 آبان) برنامه سفیر کتاب (تجلیل از برگزیدگان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان همدان) برگزار شد. در این آیین محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همدان خاک بسیار حاصلخیزی برای رشد استعدادهای ادبی، نویسندگی و به طور کلی «کتابی» دارد، اظهار کرد: با مطالعه سطحی نیز می‌توان دریافت در طول تاریخ، جریان‌سازهای حوزه فرهنگ، فرهیختگانی بودند که در این دیار زاده شدند و زندگی کردند. از عین‌القضات همدانی و حافظ ابوالعلاء و میررضی و میرسیدعلی همدانی گرفته تا آقایان حسام و محقق و اخوان رحماندوست و خانم‌ها ضرابی‌زاده، اسکندری، کریمی و ... .

مرادیان ادامه داد: امروز با شکل‌گیری و تقویت یک جریان ادبی و نویسندگی و کتاب‌دوست ومحتوایی جوان مواجه هستیم. جوانانی خوش‌فکر، خوش‌ذوق، مسلط در پژوهش که سدی محکم و منسجم در برابر هجمه‌های فرهنگی محتوایی کشور ما ایجاد کرده‌اند. انشاالله بتوانیم با تقویت و کمک این جوانان، آغاز قرن جدید را طوری طی کنیم و برنامه‌ریزی کنیم که باعث اعتلای فرهنگ کشورمان شود. برای رسیدن به این هدف نباید از استعدادهای نهفته در روستاهای کم‌برخوردار استان غافل شویم. حقیقتا بسیاری از فعالین این عرصه، برخواسته از روستاها، عشایر و مناطق کم‌برخوردار کشور هستند. امروزه استعدادهایی در استان‌ همدان متولد شده و رشد یافته‌اند، برای اینکه خود را بروز دهند باید به مرکز بیایند و دنبال نشرها بگردند، بسیاری از این استعدادها، نویسنده‌های پول‌ساز حوزه کتاب هستند و دارای جریان بسیار قدرتمندی هستند. می‌توان گفت در نهادهای مهم تولید محتوا، صاحب کرسی و نفوذ و اثر هستند. 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان همدان حدود 183 نشر (تا پایان سال 1398) داشت که احتمالا تاکنون به 200 مرکز نشر رسیده باشد. ما باید از این جریان ادبی نخبه همدانی که در مرکز فعالیت می‌کنند، استفاده کنیم و این نشرها را تبدیل به لوکوموتیوهای مهم تولید محتوا در استان کنیم. استان اصفهان توانسته است به این شیوه جریان ادبی خود را قوی‌تر کنند و اقتصاد فرهنگ را ارتقا دهند. همدان دارای ظرفیت گسترده نخبگانی و مدیریتی و سیاستگذاری در سطح ملی است. متولیان حوزه فرهنگ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی فعال در این حوزه از ظرفیت فرهنگی آن‌ها برای ترمیم و ارتقا زیرساخت‌های فرهنگی استان استفاده کنند و آن‌ها را به تلاطم بیاندازند تا ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند را برای فعال‌تر کردن این استان فرهیخته و ادبی استفاده کنند. از برادران عزیزم در حوزه فرهنگ خواهش می‌کنم با کمک یکدیگر و با تقویت حلقه‌های میانی حوزه فرهنگ مثل باشگاه‌های کتابخوانی، کتابداران، شبکه مروجین و ... و همچنین سمن‌ها و تشکل‌هایی که در این حوزه فعال هستند، بیشتر از ظرفیت مفاخر استان استفاده کنند. کارهایی در حال انجام است اما نیاز است تمرکزبخشی کرد و به عنوان یک کار تشکیلاتی در دستور کار قرار داد. می‌توان از مفاخر و فعالین این عرصه برای کشف استعدادهای مناطق کم‌برخوردار بیشتر استفاده کرد. اردوهای ادبیاتی برپا کنید. دوره‌های آموزشی مرتب، منظم و منسجمی برگزار کنید. عناصر ارزشمند ادبی و کتابی این شهر را بازنمایی و برجسته‌نمایی کنیم. این فرصت را در اختیار کودکان و نوجوانانمان قرار دهیم که این‌ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را در شهر ببینند و به آن‌ها احترام بگذارند و از ظرفیت‌آن‌ها استفاده کنند. 

وی در ادامه گفت: می‌توانیم همدان را به یکی از مراکز مهم تولید محتوا در جامعه تبدیل کنیم، با استفاده از ظرفیت‌های نویسندگی، ثبت آثار دفاع مقدس، محتوای کودک، آسیب‌های اجتماعی، مقابله با تحریف تاریخ معاصر، نهضت تاریخ شفاهی که در همدان اقدامات موثر و تمدن‌سازی را هم انجام داده‌اند. وزارت ارشاد برای این حوزه حمایت ویژه خواهد کرد و آنچه در توان دارد را به میدان خواهد آورد. 

مرادیان تصریح کرد: در سال‌هایی که در این استان فعالیت می‌کردم عدم هم‌افزایی بین بخش‌ها و زیرساخت‌های متعدد فرهنگی مشهود بود. خواهش می‌کنم نهادهای مختلف همچون حوزه هنری، اداره کل ارشاد، حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلسات دوره‌ای داشته باشند. با استفاده از همدلی و ظرفیت‌های موجود همکاری و اقدامات بزرگ و برجسته‌تری داشته باشند. با وجود نقدهایی که به حوزه فرهنگی استان وارد می‌دانیم اما بدانیم در سطح کشور همدانی‌ها را به عنوان یک الگو در حوزه کتاب مطرح می‌کنند. در نشست‌ها و جلسات و شوراهای مختلف همدان یکی از الگوهای فرهنگی کار کتاب است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها