شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
آذربایجان‌شرقی؛ تعطیلی کتابفروشی‌ها و کوچ ناشران به مشاغل دیگر بر اثر کرونا

رئیس هيات مديره انجمن ناشران کتاب آذربایجان‌شرقی گفت: حدود 450 ناشر در استان پروانه نشر دارند اما از این تعداد حدود 180 انتشاراتی فعال هستند.

هادی ابراهیمی سنایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به دیدار چندی پیش اعضای هیات مدیره انجمن ناشران کتاب استان با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دیدار پیشنهاد عضویت این انجمن و تشکل‌های فرهنگی و هنری در «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» مطرح شد و مورد استقبال معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
 
وی با اشاره به مشکلات و مطالبات این صنف، گفت: در این دیدار به‌منظور پیگیری و حل مشکلات حوزه چاپ و نشر، پیشنهاد عضویت و حضور این انجمن در صندوق اعتباری هنر و خانه کتاب را مطرح کردیم و امیدواریم با این اقدام بخشی از مسائل فعالان این حوزه رفع شود.
 
رئیس هيات مديره انجمن ناشران کتاب استان گفت: حدودا 450 ناشر در استان وجود دارد که از این تعداد حدود 180 انتشاراتی فعال است و بقیه ناشران متاسفانه نتوانسته‌اند خود را با شرایط اقتصادی کشور و مشکلات ناشی از آن در حوزه چاپ و نشر تطبیق دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا اولین آسیب به بخش فرهنگ و هنر و مهم‌تر از همه حوزه نشر وارد شده است، گفت: طی چند سال اخیر متاسفانه تعدادی از کتابفروشی‌ها تعطیل شدند و تعدادی از ناشران هم از این صنعت دست کشیده و به سمت سایر فعالیت‌های اقتصادی کوچ کردند.
 
ابراهیمی‌سنایی تجدید نظر در سهم ریالی خرید کتاب از ناشران، حل مشکلات مربوط به تخصیص سهمیه کاغذ دولتی ناشران، راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش و توزیع کتاب در کشور و صدور مجوز چاپ و تولید کتاب به زبان ترکی و لاتین به‌منظور صادرات به کشورهای همجوار استان را از دیگر اقداماتی دانست که‌ می‌تواند شرایط فعالان این حوزه را تا حدی بهبود ببخشد.
 
وی با ابراز گلایه از اتخاذ تصمیمات در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در رابطه با حوزه نشر افرود: متاسفانه در بسیاری از این تصمیمات حتی نماینده‌ای از این قشر حضور ندارد، حتی در برنامه‌ریزی برای هفته کتاب نیز به این صنف بی‌توجهی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها