سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
داریوش همتی «دارسان ده‌نگ‌خاسه‌یل» را کتاب کرد

داستان کودک «دارسان ده‌نگ‌خاسه‌یل» به زبان کردی نوشته «داریوش همتی» شاعر و نویسنده ایلامی به همت نشر باشور در 16 صفحه و با تصویرگری آمنه پورخلیل، در 500 جلد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، این کتاب که داستانی کوتاه برای مخاطبان کودک است، حکایت جوجه کلاغی در جنگل را روایت می‌کند که از صدایش متنفر است و در ادامه حوادثی برایش به وجود می‌آید...

نگارش و انتشار داستان کودک به زبان کردی در استان ایلام، از سابقه کوتاهی برخوردار است و تاکنون آثاری جدی و تخصصی در این راستا نوشته و منتشر نشده، اما این اثر که مؤلفه‌های خوب و مناسب داستان تالیفی کودک به زبان کردی را داراست، می‌تواند آغازی جدی در ادبیات کردی کودک در قالب داستان در این استان باشد.

نویسندگان و علاقه‌مندانی به زبان و ادبیات کردی تعدادی آثار ادبیات شفاهی و عامه را در قالب بازنویسی برای مخاطبان بزرگسال نوشته و منتشر کرده‌اند که آغازگر جریانی پسندیده است، اما در حوزه‌ی تالیف داستان کودک به زبان کردی هنور اتفاق‌ها و حرکت‌هایی مستمر و جاری رخ نداده است و امید می‌رود که در آینده شاهد آثار ارزشمندی در این حوزه باشیم.
 
شعر کردی کودک طی این چند سال با حضور و فعالیت جدی تعدادی از شاعران و علاقه‌مندان این حوزه، از رونقی خوب و مناسبی گرفته و توانسته نقشی مقدور در بالندگی و معرفی فرهنگ و ادب کردی به جامعه‌ی هدف ایفا کند.
 
زبان نوشتاری این کتاب، از ساختاری سالم و متناسب با توان ذهنی مخاطب کودک برخوردار و از کلمات و اصطلاحات سخت و دیرفهم به دور است و تصویرگری کتاب نیز با بهره‌گیری از عناصر بصری و زیبایی‌شناختی در انتقال مفهوم و محتوا به مخاطب به خوبی انجام شده است.
 
پیشتر همین نشر، مجموعه شعر کردی چه‌پله‌ریژان (شادی و پایکوبی) از این شاعر، در ۲۰ صفحه برای گروه سنی (ب و ج) با تصویرگری آمنه پورخلیل در ۵۰۰ جلد و به قیمت ۳۰ هزار تومان با حمایت حوزه هنری استان ایلام منتشر کرده بود.
 
داریوش همتی، متولد ۱۳۵۳ شهرستان ایوان (استان ایلام) مجری تلویزیون و از فعالان عرصه ادبیات و شعر در استان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها