یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
جشنواره شعر رحمت للعالمین در سنندج به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه جشنواره شعر رحمت للعالمین با حضور جمعی از مسئولان و شاعران در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان برگزار شد و با معرفی برگزیدگان در سنندج به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، جشنواره شعر «رحمت للعالمین» به مناسبت گرامیداشت هفته پرخیر و برکت وحدت به همت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برگزار شد.

محورهای این جشنواره شعر  شامل: وصف ایزدی (لولاک لما خلقت الافلاک)، پیامبر اعظم (ص) در قرآن کریم، پیامبر مهربانی، تجلی وحدت اسلامی، امت واحده (عظمت و اقتدار اسلامی و وحدت و همبستگی و انسجام سلامی)، سبک زندگی نبوی و رحمة‌للعالمین، مظهر سجایای اخلاقی بود.

امروز در آئین اختتامیه این جشنواره، برگزیدگان جشنواره شعر رحمت للعالمین کردستان با حضور جمعی از مسئولان استانی در سنندج معرفی شدند.

در ابتدا از هیئت داوران این جشنواره تجلیل شد که داوران این جشنواره بهروز خیریه، احسان فریدونی، سید اسماعیل حسینی، منصور دولتی بودند.

بر اساس گزارش دبیرخانه جشنواره، ۱۰۵ اثر در دو بخش کردی و فارسی ارسال شده بود که از این تعداد ۳۵ اثر در بخش کردی و ۷۰ اثر در بخش فارسی به رقابت پرداختند.

در بخش شعر فارسی؛ محمد زارعی از اراک، سمیه تورجی از شیراز و خدابخش صفادل از نیشابور نیز به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش شعر کردی؛ ماموستا جلال مرادی رتبه نخست، علی قیصوندی از کامیاران رتبه دوم و امجد ویسی رتبه سوم این بخش را کسب کردند.

در این آئین از خانواده مرحوم شاهرخ اورامی شاعر آئینی کردستانی تجلیل شد و تجلیل از جمعی از فعالان قرآنی از دیگر بخش های این جشنواره بود.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در آئین اختتامیه جشنواره رحمت‌ للعالمین کردستان اظهار کرد: در سوره انبیا آمده است که ما شما را نیاورده‌ایم مگر اینکه رحمت عالم باشید، بنابراین همه باید رحمانیت، مهربانی و ترحم پیامبر اکرم را که رحمت عالمیان است، مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: در سوره اعراف نیز آمده است که فساد نکنید روی زمین،  بی‌شک رحمت خداوند به محسنین نزدیک است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان همچنین به آیاتی دیگر از قران کریم پرداخت و گفت: خداوند با کسانی است که با تقوا بوده و از محسنین باشند، بنابراین باید تقوا پیشه کنند تا مشمول رحمت الهی باشند.

حجت‌الاسلام پورذهبی اعلام کرد: اگر می‌خواهیم جزو محسنین باشیم باید خداوند را باید بگونه‌ای عبادت کنیم که انگار او را می‌بینیم و اگر او را نمی‌بینیم یقین داشته باشیم که او ما را می‌بیند.
وی اضافه کرد: افرادی که بر پیامبر سنگ زدند و او را آزار و اذیت قرار می‌دادند بعدا مرید پیامبر شدند.

ماموستا فایق رستمی امام جمعه اهل سنت سنندج نیز در مراسم اختتامیه جشنواره رحمت‌ للعالمین اظهار کرد: دین مبین اسلام پنج اصل را اولویت مودت، برادری و وحدت قرار داده که نخستین مورد آن قرآن کریم است که همه جامعه بشریت را گرد هم می‌آورد.

وی افزود: خداوند متعال از اختلاف و جدایی و تفرقه متنفر است و بندگان نیز نباید دعوا کنند تا هیبت آنها شکسته نشود.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه محبت رسول خداوند نیز همه بندگان و مسلمانان را به سمت همدیگر می‌کشاند، اعلام کرد: محبت رسول خدا از دیگر عوامل حفظ مودت و برادری و وحدت در دین مبین اسلام است.

ماموستا رستمی اضافه کرد: کعبه بعنوان قبله مسلمین و محبت به آل محبت و اصحاب پیامبر نیز از دیگر عوامل حفظ وحدت بین مسلمانان است.

وی اخلاقمداری را عامل دیگر حفظ وحدت در دین مبین اسلام خواند و گفت: همه ملت‌ها با اخلاق پایدار خواهند ماند و اخلاق است که قرآن کریم اخلاق پیامبر را خلاق قرآنی معرفی کرده است که باید الگوی همه مسلمانان باشد.

امام جمعه سنندج با تقدیر از مردم در برگزاری برنامه‌های ماه ربیع‌الاول در سنندج اظهار کرد: تمام برنامه‌های مردم در این ماه بیانگر وحدت و یکدلی بین مسلمانان است.

حجت‌الاسلام علیرضا کاوه رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: جشنواره شعر رحمت‌للعالمین با مشارکت ادارات ارشاد اسلامی، مرکز بزرگ، تبلیغات اسلامی و حوزه هنری در سنندج برگزار شد که مورد استقبال شاعران قرار گرفت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج بیان کرد: انسان مومن و با تقوا به جایی می‌رسد که دشمن هم از او تعریف و تمجید خواهد کرد بنابراین در هر شرایطی باید تقوای الهی پیشه کرد.

حجت‌الاسلام کاوه عنوان کرد: خداوند هزاران نعمت خوب به بندگان داده که وحدت، انسجام، انقلاب اسلامی، آسایش و امنیت از جمله این نعمت‌هاست و باید قدردان نعمات الهی باشیم.

وی اضافه کرد: گرچه تلخی‌هایی هم در کنار شیرینی‌های نعمات الهی وجود دارد اما نباید منکر خوبی‌ها و شیرینی‌ها شد و انها را نادیده گرفت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج عنوان کرد: دشمنان در تلاشند که وحدت و انسجام و ارامش را از مردم بگیرند در حالیکه باید در مقابل دشمنان هوشیار بود.

حجت‌الاسلام سعید عسکری رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز با اشاره به تفحص شهیده فاطمه اسدی اظهار کرد: این بانوی گرانقدر  به دست گروهک‌های ضدانقلاب مظلومانه به شهادت رسید، کسانیکه به دروغ مدعی حمایت از مردم کُرد هستند.

وی افزود: پیکر این بانوی گرانقدر روز سه شنبه در کنار مرقد بی بی هاجره خاتون در سنندج به خاک سپرده خواهد شد.

حجت‌الاسلام عسگری با اشاره به برگزاری جشنواره رحمت‌للعالمین اعلام کرد: این جشنواره‌ها زمینه‌ساز وحدت، یکدلی و برادری است که در استان کردستان برگزار شد.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور با اشاره به احادیثی از امام حسن عسگری (ع) یادآور شد: ایشان فرموده‌اند «در نمازهای جماعت و تشییع جنازه برادران اهل سنت حاضر شوید و حقوق هم را ادا کنید.»

حجت‌الاسلام عسگری عنوان کرد: دغدغه اصلی امام حسن عسگری (ع) ایجاد وحدت و یکدلی بود و باید همه ما برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم اشعاری که برای این جشنواره ارسال شده بتواند زمینه همدلی و همراهی را بیش از پیش فراهم کند.

بهروز خیریه نماینده هیئت داوران جشنواره رحمت‌للعالمین نیز در این مراسم اعلام کرد: استقبال شرکت کنندگان جشنواره رحمت للعالمین بسیار خوب بود و اشعار بسیاری به این جشنواره ارسال شده بود.

ماینده هیئت داوران جشنواره رحمت‌للعالمین افزود: تمامی آثار که در قالب شعر ارسال شده بود،  داوری و ارزیابی شدند.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها بستر مناسبی برای تشویق شاعران و شناسایی استعداد آنان است، ابراز امیدواری کرد که اینگونه جشنواره‌ها استمرار داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها