شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
فعالیت بخش تخصصی امام‌حسین‌شناسی با 5000 جلد کتاب در کتابخانه حسینیه اعظم زنجان

بخش تخصصی امام‌حسین‌شناسی با 5 هزار جلد کتاب تخصصی در کتابخانه حسینیه اعظم زنجان فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن مذهبی شیعیان است که قدمت آن به یک قرن پیش می‌رسد. این حسینیه توسط حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده و یکی از اماکن گردشگری استان محسوب می‌شود.

شهرت حسینیه اعظم زنجان به خاطر دسته‌های عزاداری است که روز هشتم محرم هر سال از خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان به حرکت درمی‌آیند؛ مراسمی که در تاریخ ۱۵ دی‌‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت ‌شده در ایران است.

با توجه به توسعه حسینیه اعظم زنجان در طول سالیان گذشته، بخش‌های مختلفی در این مکان ایجاد شده است، کتابخانه تخصصی حسینیه اعظم زنجان از جمله آن است.

این کتابخانه در زیرزمین حسینیه فعالیت دارد و مساحت آن هم بالغ بر 1000 مترمربع است که دارای بخش کودک، بخش امام حسین شناسی، کافی نت، بخش سمعی و بصری بخش ویژه محققین و پژوهشگران آزاد، بخش نشریات و بخش دفاع مقدس است.

این کتابخانه با 26 هزار جلد کتاب، با موضوع کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا فراهم کرده و در اختیار عموم اعضاء قرار داده است.

در همین راستا کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی نیز در حسینیه اعظم زنجان ایجاد شده و کتاب‌های آن به صورت اختصاصی مربوط به امام حسین (ع) است که دارای مخاطبان خاصی است.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان درباره فعالیت بخش‌های تخصصی حسینیه اعظم زنجان به خبرنگار ایبنا گفت: در حال حاضر حسینیه اعظم 14 هزار مترمربع زیربنا دارد که شامل کتابخانه، دارالشفا، آمفی تئاتر، بانک قرض الحسنه و ... است.

علیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه کتابخانه حسینیه اعظم زنجان یکی از بخش‌های تخصصی آن است، اضافه کرد: این کتابخانه دارای کتاب‌های مختلفی با موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، کمک‌آموزشی، دانشگاهی است.



وی همچنین از فعالیت بخش ویژه امام‌حسین‌شناسی در کتابخانه سید الشهدا (ع) زنجان خبر داد و افزود: در این بخش صرفا کتاب‌های مربوط به ائمه معصومین (ع) به ویژه امام حسین (ع) برای امانت‌دهی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: کتب تخصصی در این زمینه از شهر مقدس قم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کشور ترکیه و عراق گردآوری و خریداری شده است.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان نیز درباره فعالیت کتابخانه حسینیه اعظم زنجان به خبرنگار ایبنا گفت: این کتابخانه دارای 3 هزار عضو و 25 هزار جلد کتاب است.

مجتبی شهامی با بیان اینکه کتابخانه حسینیه اعظم زنجان تنها کتابخانه این محل است، تصریح کرد: این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه برای خواهران و برادران با ورودی جداگانه است.

وی تصریح کرد: کتابخانه دارای بخش کودک، بخش امام‌حسین‌شناسی، کافی‌نت، بخش سمعی و بصری، بخش ویژه محققین و پژوهشگران آزاد بخش نشریات و بخش دفاع مقدس است.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سیستم امانت‌دهی کتاب در این کتابخانه با بقیه متفاوت است، اضافه کرد: در این کتابخانه هر عضو می‌تواند تعداد ۵ جلد کتاب را به مدت ۱۴ روز به امانت ببرد و این مدت قابل تمدید به صورت تلفنی هم هست.

شهامی همچنین از وجود بخش کودک در این کتابخانه نیز خبر داد و گفت: در این بخش برنامه قصه‌گویی، تهیه کاردستی، نقاشی برای کودکان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به امکانات نرم‌افزاری این کتابخانه گفت: این کتابخانه  مجهز به نرم‌افزار نمایه نیز  است که اعضا برای تهیه مقالات مورد نیاز خود را از این طریق جستجو کنند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان همچنین از فعالیت کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی نیز خبر داد و گفت: در راستای برنامه راهبردی ۲۰ ساله حسینیه اعظم زنجان در قالب ایجاد دانشکده و کتابخانه تخصصی امام حسین شناسی این بخش ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه تخصصی امام‌حسین‌شناسی دارای 5 هزار جلد کتاب تخصصی درباره امام حسین (ع) است، گفت: بیشتر اعضای این بخش طلاب حوزه علمیه و پژوهشگران مسائل دینی هستند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه کتاب‌هایی با موضوعات عاشورا، واقعه کربلا و امام حسین (ع) در این بخش موجود است، افزود: این کتاب‌ها با 110 میلیون تومان هزینه خرید منابع و محل نگهداری از کشورهای مصر، تونس، عراق، ترکیه و شهرهای تهران و قم خریداری شده و برخی از آنها بسیار قدیمی هستند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان سپرده شده است، افزود: در ابتدای کار 12 هزار جلد کتاب از سوی حسینیه اعظم زنجان به کتابخانه سید الشهدای حسینیه اعظم اهدا شد و پس از آن مدیریت و تجهیز کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفت.

شهامی همچنین از آمادگی کتابخانه این مکان مقدس برای دریافت کتاب‌های اهدایی مردم فهیم استان خبر داد و گفت: پرسنل این مرکز هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب به غیر از روزهای تعطیل در دو بخش خواهران و برادران آماده ارائه خدمات به عموم مراجعین هستند.



معاون کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های نهاد گسترش فضای مطالعه با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین سایر ارگان‌هاست، گفت: در زنجان اقدامات خوبی در حوزه گسترش کتابخانه‌ها انجام شده است.

سیروس نعمتی فعالیت کتابخانه‌های تخصصی را مثبت ارزیابی کرده و گفت: بخشی از کتابخانه‌ها به صورت تخصصی فعالیت کرده و برخی نیز دارای بخش‌های جدا برای استفاده مخاطبان خاص هستند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه دیگری هم که متعلق به خاندان آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در زنجان آغاز به کار کرده است، گفت: این کتابخانه تا همین سال‌های اخیر به عنوان یک کتابخانه عمومی مشغول به فعالیت خود بود که در سال ۸۸ به دلیل ریزش بخشی از این کتابخانه، تعطیل شد و به مرمت آن اقدام شد که کار مرمت آن به پایان رسیده و افتتاح شده است.

معاون کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این کتابخانه به‌صورت عمومی استفاده و از بخش تخصصی نیز طلاب علوم دینی از آن استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم توجه تهدیدزدایی و فرصت‌آفرینی در شرایط حاکم بر کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه در این ایام باید کتابخانه محوری را در فضای مجازی ترویج کنیم.

نعمتی با اشاره به فعالیت بیش از 100 کتابخانه عمومی در استان افزود: بخشی از این کتابخانه‌ها در مناطق روستایی و بخشی هم در مناطق شهری فعال است.

معاون کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: به مناسبت برگزاری کنگره شهدا 6 کتابخانه عمومی هم به نام شهدا افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها