کتاب «سینمای ناصر تقوایی» نوشته سعید عقیقی و رضا غیاث از سوی نشر گیلگمش روانه بازار کتاب میشود.
ناشر در معرفی این کتاب آورده است: ناصر تقوایی همواره غریبهای محترم محسوب میشد که باید ته صف میایستاد و ممکن بود هرگز نوبتش نرسد. پس دیگر ته صف طویلی که او را از سینما دور میکرد نایستاد. از صف بیرون زد و تصمیم گرفت فیلم نسازد و عکس بگیرد. نمایشگاه غالباً خلوتِ عکسهای درخشانش تجسمی دقیق از وضعیت و روحیهی او به حساب میآمد؛ نظمی گرفتارآمده در بینظمیِ پیرامون، و تصاویر ثابت و قدرتمندی که میکوشید جای خالی قابهای متحرک و منحصربهفرد او را پُر کند.
اعتبار ناصر تقوایی به نحوی شهودی و خودانگیخته در آثارش ریشه دارد. استعداد او در بهترین سالهای شکوفایی مهری برنینگیخته و بیشترِ عمرش در نبرد با سانسور و سرمایهسالاری و کجفهمی سپری شده، و ستایشهای گاهبهگاه و دیرهنگام از او نیز به بزرگداشت سالهای فیلم نساختنش تغییر ماهیت داده است.
در بررسی همهجانبهی آثار تقوایی کوشیدیم به همان جزئیاتی اشاره کنیم که خود او با نظمی خاص در کارش گنجانده است. میزانسن همواره برای او بیش از مضمون اهمیت داشته و از هرگونه تحمیل بازمایههای تألیفی به فیلمهایش پرهیز کرده، و به همین دلیل مؤلفی حقیقی باقی مانده است.
کتاب «سینمای ناصر تقوایی» نوشته سعید عقیقی و رضا غیاث، در ۳۲۷ صفحه با شمارگان هزار نسخه، به قیمت ۱۲۰ هزار تومان، در قطع رقعی و جلد شومیز، از سوی نشر گیلگمش و همراهی نشرچشمه منتشر میشود.
از این مجموعه پیشتر کتابهای سینمای آزار، نوشته سعید عقیقی؛ مکرمه، نوشته ابراهیم مختاری و افسر نظری و «کیارستمی در کایه دو سینما» نوشته مسعود منصوری به انتشار رسیده است. نشر گیلگمش، به انتشار کتابهای نشر چشمه در حوزه سینما اختصاص دارد.
نظر شما