چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۶
اهداي مجموعه كتابفروش قديمي تهران به كتابخانه مجلس

مجموعه كتاب‌هاي فارسي، عربي، انگليسي و فرانسوي به جامانده از كتابفروش قديمي تهران به نام مرحوم «حسين جيگاره» به كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اهدا شد. اغلب اين مجموعه‌ 600 نسخه‌اي به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه‌اند اما در ميان اين آثار، كتاب‌هايي به زبان فارسي و عربي نيز وجود دارند. /

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، وي از بنيانگذاران مسجد اميرالمؤمنين(ع) در خيابان جمالزاده بود و نزديك به پنج دهه در حوزه توزيع كتاب فعاليت داشت.

«جيگاره» متولد سال 1315 اصفهان، 50 سال به شغل كتابفروشي و فعاليت‌هاي فرهنگي در تهران اهتمام ورزيد. او شهريور ماه 87 درگذشت و بازماندگان وي، مجموعه كتاب‌هاي او را كه به زبان‌هاي گوناگونند، به كتابخانه مجلس اهدا كردند.

اغلب اين مجموعه‌ 600 نسخه‌اي به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه‌اند. البته در ميان اين آثار، كتاب‌هايي به زبان فارسي و عربي نيز وجود دارند.

بر اساس نظر حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر جعفريان، رييس كتابخانه موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي ايران، آثار تمامي افرادي كه اسناد، كتاب‌ها، نسخ خطي و مجموعه‌هاي خود را به كتابخانه مجلس اهدا مي‌كنند، به نام خودشان در كتابخانه مجلس ثبت مي‌شود، به‌ويژه اهدا‌ كنندگاني كه صاحب آثار و تأليفاتي اند. اين مركز خاطرات و زندگي‌نامه آنها را همراه با اسناد و مداركشان به صورت يك مجموعه با عنوان «تاريخ شفاهي» چاپ خواهد كرد.

علي ططري، مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، در اين باره اظهار داشت: قرار است در مناسبت‌هاي گوناگون از اهداكنندگان اسناد و كتاب‌ها طي مراسمي تقدير و تشكر و مشخص شود اين حركت چه تأثيري در فرهنگ و بازشناسي تاريخ ملي ايران دارد.

وي با تأكيد بر سير صعودي و كم‌سابقه ميزان اهداي اسناد، كتاب‌ها و مجموعه‌هاي ارزشمند به كتابخانه مجلس، گفت: تمامي آثاري را كه به اين مركز اهدا مي‌شوند، مانند كتاب‌هاي «حسين جيگاره» پس از فهرست‌‌بندي در اختيار پژوهشگران، محققان و مراجعان قرار مي‌دهيم و از آنجايي كه اين كار مستلزم سازماندهي و شناسايي آثار است، حداكثر يك ماه يه طول مي‌انجامد. 

وي در ادامه متذكر شد: در اين مركز براي هر يك از اهداكنندگان پرونده‌اي تشكيل و از نزديكان و اطرافيان وي دعوت مي‌شود تا از نحوه سازمان‌دهي آثار و مكتوبات، از نزديك با خبر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط