شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۹
بزرگداشت بنيانگذار كتابخانه مجلس شوراي اسلامي

مراسم بزرگداشت كيخسرو شاهرخ، يكي از بانيان مركز انجمن آثار و مفاخر فرهنگى و بنيانگذار كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به مناسبت درگذشت وي، از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگى برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين بزرگداشت همزمان با شصت و هشتمين سال درگذشت «کیخسرو شاهرخ» و به منظور تقدير از تلاش‌ها و مقام فرهنگی وي برپا می‌شود. 

انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، اطلاعاتي درباره فعاليت‌ها و زندگي «کیخسرو شاهرخ» را در كتابي به صورت بزرگداشت‌نامه منتشر كرده است كه در مراسم در اختيار شركت‌كنندگان قرار مي‌دهد.

اين مراسم ساعت ١٧ روز چهارشنبه چهارم  (دی‌ماه 1387) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگى برگزار خواهد شد. 

«كيخسرو شاهرخ» ملقب به ارباب كيخسرو، از سا‌ل ١٢٨٨ تا ١٣١٩، نماينده‌ جامعه‌ زرتشتيان در مجلس شوراى ملى بود كه با تأسيس کتابخانه‌ مجلس شوراى ملى سابق، چاپخانه و موزه‌ مجلس، نام خود را در شمار خادمان ملت ثبت كرد.
 
وي هفتم تيرماه سال ١٢٥٢ در كرمان به دنيا آمد و يازدهم تيرماه سال ١٣١٩ توسط عمال رضاشاه كشته شد.

اين شخصيت فرهنگي در كنار ميرزا حسن رشديه، از موسسان مدارس چهارده‌گانه تهران است؛ مدارسي كه پس از دارالفنون تأسيس شدند نظير؛ مدارس كماليه، علميه، اقدسيه و دبيرستان البرز كه به شكل نويني  طراحي شده‌ بودند و هم‌اكنون نيز با نام وي شناخته مي‌شوند.

وي در زمان مشروطيت يكي از فعالان حوزه سياسي و مورد توجه مظفرالدين شاه قاجار بود و تأثير زيادي در انجام فرمان مشروطه داشت. 

با توجه به اينكه شاهرخ، يكي از ملاكان بزرگ منطقه مركزي تهران بود، بيشتر دارايي خود را به امور فرهنگي از قبيل احداث كتابخانه اختصاص مي‌داد.

زماني كه مجلس شوراي اسلامي بنا شد، وي با خريد اراضي اطراف آن، اقدام به تأسيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي كرد كه اولين كتابخانه عمومي شهر تهران بود. در آن زمان كتابخانه‌ها ـ مانند كتابخانه و مركز اسناد ملك ـ اغلب شخصي بودند و امكان كمي براي استفاده عامه مردم از آنها فراهم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط