یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
آذرنوش، عمیدالادب العربی در ایران بود

عنایت‌الله فاتحی‌نژاد، استاد زبان عربی و از دوستان نزدیک مرحوم آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار زبان و ادبیات عرب، لقب عمیدالادب العربی در ایران را مناسب مقام ادبی و فرهنگی وی می‌داند.

عنایت‌الله فاتحی‌‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  ضمن ابراز تسلیت و تالم از فقدان این چهره‌ شاخص ادبیات عرب عنوان کرد: همان طورکه طه حسین نویسنده و ادیب بزرگ مصری به عمیدالأدب العربی شهرت داشت، آذرنوش نیز به عقیده من عمیدالأدب العربی در ایران بود و به‌راستی باید وی را از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارکان زبان و ادبیات عرب در صد سال اخیر دانست.

فاتحی‌نژاد با تاکید بر اینکه آذرنوش شخصیت علمی و ادبی چند بعدی داشت، افزود: تالیف‌ها و آثار گران‌سنگ وی در زمینه‌های گوناگون ادبی، فرهنگی، تاریخی، ترجمه‌های قرآن، فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان و ادبیات عربی و فارسی، گردآوری واژگان فارسی در کتاب‌های عربی و دواوین شاعران عرب و دیگر حوزه‌ها، نه تنها برای نسل حاضر که برای آیندگان بسیار راهگشا خواهد بود. کمتر پژوهش و تحقیقی را در زمینه ادبیات عرب در کتاب‌ها، مجلات و دایره‌المعارف‌ها می‌بینم که آثار و تألیف‌های آذرنوش از مراجع اصلی آن نباشد. 

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آذرنوش، ابداع شیوه نوینی در آموزش زبان عربی بود که در کتابی به همین نام آن را پایه‌ریزی کرد و منشأ تحولی شگرف در فراگیری زبان عربی در ایران شد. 

این استاد زبان عربی ادامه داد: زبان عربی که طی قرن‌ها به شیوه سنتی در ایران تدریس می‌شد و با چالش‌های بسیار مواجه بود، با تألیف کتاب آموزش زبان عربی تا اندازه زیادی متحول شد به‌گونه‌ای که دانشجویان و دانش‌پژوهان با شیوه‌ای که وی ابداع کرد طی دو یا سه ترم با تمام  مهارت‌های زبان عربی به خوبی آشنا می‌شوند و می‌توانند به این زبان صحبت کنند، بنویسند و ترجمه کنند.
 
فاتحی‌نژاد با اشاره به ابعاد شخصیتی آذرنوش گفت: ابعاد شخصیتی آذرنوش، منحصر به آموزش زبان عربی نبود. آموزش روش تحقیق و مقاله‌نویسی به دانشجویان و پژوهشگران نوپا از ویژگی‌های بسیار متمایز وی بود، از همین رو بیشتر کسانی که امروز در حوزه ادبیات عرب تحقیق می‌کنند و قلم می‌زنند از شاگردان استاد بوده‌اند و همه دلسوزی و شوق و رغبت بسیار آذرنوش را در آموزش روش تحقیق و مقاله‌نویسی از خصوصیات ارزنده وی می‌دانند.
 
وی ادامه داد: آذرنوش علاوه بر تالیف‌های ارزنده خود بیش از 300 مقاله در نشریه‌های مختلف در حوزه ادبیات عرب، شعر و ادب فارسی و تأثیر فرهنگ و تمدن ایران در باروری و شکوفایی زبان و ادبیات عرب نوشته که خواننده  در هرکدام از آنها مطالب جدید و نکاتی تازه می‌آموزد.
 
این استاد زبان عربی، توجه آذرنوش به نسل جوان و شاگردانش را از ویژگی‌های بسیار بارز وی عنوان کرد و افزود: محال بود دانشجویی برای رفع اشکال در هر زمینه‌ای به وی مراجعه کند و دست خالی بازگردد. علم و دانش گسترده استاد از موسیقی گرفته تا ترجمه قرآن، شعر و حدیث گرفته تا ورزش‌های اصیل ایران همچون چوگان و نیز خوش‌زبانی‌، خوش‌رویی، شیک پوشی و آداب‌دانی وی، هر پژوهشگر نوپایی را شیفته مصاحبت و همنشینی با او می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها