یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
«اصول کشورداری از نگاه امام علی (ع)» در بازار کتاب

کتاب «اصول کشورداری از نگاه امام علی (ع)» نوشته توفیق الفکیکی و ترجمه و تحقیق سیدمحمد ثقفی به همت مؤسسه بوستان کتاب قم به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نامه امام علی (ع) به والی مصر، مالک اشتر، به گواه دانشمندان علم و سیاست و مفسران نهج البلاغه چونان «سیاست نامه دولت عدل علی» نگریسته می‌شود که برخلاف سیاست نامه‌های دیگر پیرامون خدامحوری و تنظیم امور بر محور عدالت و تشخیص شایستگان از نااهلان سامان یافته است.
 
اثر حاضر ترجمه کتاب «الراعی و الرعیه» شرح عهدنامه مالک اشتر است؛ نویسنده همه بخش‌های عهدنامه را با حقوق روابط بین‌الملل و حقوق کشورهای غربی و عربی تطبیق کرده و بدین‌سان اصول بنیادین کشورداری را انتزاع کرده است.
 
در این اثر 18 اصل اساسی در کشورداری، درباره مباحث همیشگی سیاست همچون عدالت اجتماعی، روش انتخاب کارمندان، ارتش و امنیت و تجارت و صنعت به صورت عینی و مشخص به بحث گذاشته شده است و این منظر محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
 
بخش اول کتاب، در باب عظمت امام امیرالمؤمنین علی (ع) است که در این بخش، به مباحثی از قبیل افراط و تفریط در وصف علی (ع)، علی (ع) از منظر فرقه های اسلامی، علی (ع) در نظر بیگانگان، پرداخته شده است.
 
بخش دیگر این اثر به شخصیت مالک اشتر می پردازد؛ در ابتدای این بخش، به متن خطبه‌ای از ایشان پرداخته و سپس به بیان ویژگی‌های شخصیتی وی اشاره می کند. در این بخش به صورت تفصیلی عهدنامه مالک اشتر شرح و تفسیر داده شده است.
 
یادآوری می‌شود، کتاب «اصول کشورداری از نگاه امام علی (ع)» نوشته توفیق الفکیکی و ترجمه و تحقیق سیدمحمد ثقفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۶۰ صفحه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها