شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کتاب «سروقامتان ایثار» در لرستان رونمایی می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان گفت: کتاب «سروقامتان ایثار» (فرهنگ اعلام آزادگان استان لرستان) همزمان با سالروز ورود آزادگان به کشور با حضور مسئولان استانی رونمایی می‌شود.

محمود زرین‌جویی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، گفت: امام حسین (ع) که خود سرور آزادگان جهان است، می‌فرماید: «مردن با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.» این نگرش به زندگی، ویژه آزادگان است. نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی در مورد امام حسین (ع) و خاندان و یاران شهید اوست و اگر آزادگی نبود امام تن به بیعت می‌داد و کشته نمی‌شد. وقتی می‌خواستند به زور از آن حضرت بیعت بگیرند، منطقش این بود که «نه به خدا قسم، من خودم را به دست خویشتن ذلیل شما نخواهم کرد و نظیر غلام‌ها فرار نخواهم نمود یعنی نه ذلت و نه تسلیم»! صحنه کربلا نیز جلوه دیگری از این آزادگی بود که از میان دو امر شمشیر یا ذلت، مرگ با افتخار را پذیرفت و به استقبال شمشیرهای دشمن رفت.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شواهد و قرائن و خاطرات آزادگان، این دلاورمردان ایران‌زمین در دوران اسارت همچون در نبرد هشت ساله در مقابل دشمن بعثی ارزش‌های اخلاقی و انسانی ممتازی که منبعث از غیرت ایرانی اسلامی است را به منصه ظهور رسانده‌اند. بیان خاطرات آزادگان از دوران اسارت و جنگ مملو از ایثار و فداکاری است که هرکدام از آنها از روحیه بسیار بلند انسانیت آنها حکایت دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان بیان کرد: اسرا و آزادگان زینب‌وار، از آرمان‌های انقلاب دفاع کردند. آزادگان برای حفظ دین و عزت کشور خود شکنجه‌های بسیاری را تحمل کردند؛ کتاب فرهنگ اعلام آزادگان استان لرستان، گام کوچکی در معرفی 900 آزاده لرستانی است که بهترین سال‌های عمر خود را در زندان‌های رژیم بعثی گذرانده‌اند تا الان ما در سایه‌سار رشادت‌ها و دلاورمردی‌های آنان بتوانیم در کشوری آزاد زندگی کنیم.


محمود زرین‌جویی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه رؤسا و همکاران بنیاد شهید شهرستان‌های تابعه استان لرستان که در گردآوری اطلاعات کتاب تلاش کرده‌اند، گفت: ان‌شاالله که این اثر ادای دینی در مقابل آن همه جوانمردی، صبر، استقامت، رشادت و عزتمندی آزادگان استان لرستان در سال‌های اسارت باشد.
 
کتاب «سرو قامتان ایثار (فرهنگ اعلام آزادگان استان لرستان)» به همت معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان در 500 نسخه در قطع وزیری با 288 صفحه به بهای 50 هزار تومان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها