شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
اعلام اسامی داوران نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، داوران نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) را معرفی کرد و گفت: داوران در 3 بخش آثار را داوری کردند.

محمدربیع احمدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) در پنج بخش کتاب غزل فارسی، کتاب غزل ترکی چاپ شده در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، بخش‌های شعر فارسی و ترکی (ارسال پنج اثر از هر شرکت کننده) و بخش پژوهش با موضوع غزل‌های حسین منزوی، در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه در زنجان چهره‌های مطرحی شعر را دنبال می‌کنند، افزود: برگزاری دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) هم فرصتی فراهم ساخته است که توجه دوستداران شعر را به قطب ادبی زنجان جلب کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تشریح جزئیات برگزاری این جایزه ادبی بیان کرد: در این جشنواره تمرکز بر روی غزل خواهد بود، اضافه کرد: حتی در بخش پژوهشی نیز به این نکته توجه ویژه شده است و علت این است که منزوی غزل‌سرا بوده است.

وی با بیان اینکه برای هر سه حوزه همکاری 3 داور و در نهایت 8 داور در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به نزدیک بودن مراسم اختتامیه، اسامی داوران برای استحضار شرکت‌کنندگان رسانه‌ای می‌شود.

احمدخانی، داوران بخش غزل فارسی را محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و بهروز یاسمی و داوران بخش ترکی را هم سعید سلیمان‌پور و علی کریمی معرفی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه داوران بخش پژوهشی این جشنواره ادبی هم مهدی محبتی و قربان ولیئی هستند، گفت: دبیر علمی جایزه ملی غزل نیز دکتر اسماعیل امینی است.

نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل، به نام و یاد حسین منزوی برگزار می‌شود. این غزل‌سرای نامی در سال ۱۳۲۵ در زنجان و در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد، از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل‌های او مورد توجه غزل‌سرایان قرار گرفت.

منزوی در سال 1346 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، اما این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی رو آورد اما این رشته را نیز ناتمام رها کرد و در سال 1350 مجموعه شعر «حنجره زخمی تغزل» ‌‏را منتشر کرد.

با عشق در حوالی فاجعه، این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، عبور سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل از کهربا و کافور، با عشق تاب می‌آورم شامل اشعار سپید و آزاد، به همین سادگی (مجموعه شعرهای سپید)، این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک، از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها، حنجره زخمی تغزل؛ دفتری از شعرهای آزاد و غزل‌های سروده شده، «حیدر بابا» ترجمه نیمایی از منظومه «حیدر بابایه سلام» سروده «شهریار» از جمله آثار منتشرشده منزوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها