دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
آیین رونمایی از کتاب زنان اهل قلم قطر برگزار شد

به مناسبت فرارسیدن روز قلم، آیین رونمایی از کتاب زنان اهل قلم قطر، با حضور اهل قلم، نویسندگان و پژوهشگران شهرستان بروجن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت فرارسیدن روز قلم، آیین رونمایی از کتاب زنان اهل قلم قطر، با حضور اهل قلم، نویسندگان و پژوهشگران شهرستان بروجن برگزار شد.

شهناز بیگی بروجنی، تاریخنگار، مترجم و مصحح معاصر در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صبح روز ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ در دفتر انتشارات آبتین نگار برگزار شد، گفت: در واحد پژوهش‌های جهان عرب انتشارات آبتین نگار، طرح پژوهش و نگارش زنان اهل قلم جهان عرب در ۲۲ جلد از ۲۸ مهر ۱۳۹۹ کلید زده شد و افتخار داریم اعلام نماییم نگارش جلد زنان اهل قلم قطر که حاوی زندگی‌نامه ۹۷ تن از زنان نویسنده کشور دوست و برادر قطر است، با همکاری اینجانب و تاریخ‌نگار معاصر، حسن جلالی عزیزیان، در ۲۰۵ صفحه قطع رقعی به پایان رسیده است.

وی افزود: این اثر که به عنوان نخستین کتاب فارسی در حوزه سرگذشت‌نامه‌نویسی زنان اهل قلم جهان عرب و جهان اسلام به شمار م‌ آید و در پنجاهمین سال تاسیس کشور قطر به رشته تحریر آمده است، به ترتیب الفبایی و از اسماء السلیطی تا هیفاء عبدالله فضل را در بر گرفته و بیوگرافی فرهیختگان نامدار جنوب خلیج فارس، مانند حصه یوسف العوضی، دلال خلیفه، زکیه مال الله عبدالعزیز، شمه الکواری و کلثم جبر با بهره گیری از ۵۵ منبع عربی و ۴ منبع انگلیسی و اطلاعات اینترنتی تالیف شده است.

بیگی بروجنی ابراز امیدواری کرد کار پژوهش و نگارش ۶ جلد دیگر از این مجموعه، یعنی زنان اهل قلم فلسطین، زنان اهل قلم امارات عربی متحده، زنان اهل قلم لیبی، زنان اهل قلم کویت، زنان اهل قلم سوریه و زنان اهل قلم موریتانی، تا پایان تابستان ۱۴۰۰ نیز به پایان برسد. در ضمن، مکاتباتی با کتابخانه ملی قطر (مکتبه القطر الوطنیه) نیز انجام یافته تا ترجمه عربی این کتاب در آغاز سال ۲۰۲۲م. به زیور طبع آراسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها