چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کتابفروش جهرمی چطور رکورددار فروش «بهارانه کتاب» شد؟

مدیر کتابفروشی «کلبه کتاب» در جهرم می‌گوید که اعتبار اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها در طرح‌های فصلی، کفاف مشتریان را ‌نمی‎دهد و نیاز به اعتبار بیشتری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتابفروشی «کلبه کتاب» در جهرم در نخستین روز از اجرای طرح «بهارانه کتاب 1400» با فروش حدود 1300 جلد کتاب، موفق به کسب رتبه نخست فروش در کشور شد و رکوردی ملی را کسب کرد. «علیرضا معطریان» مدیر این کتابفروشی در گفت‌وگویی با ما به گوشه‌هایی از راز و رمز موفقیت این کتابفروشی در جذب مخاطب، اشاره کرده است که این گپ‌وگفت در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

«کلبه کتاب» در روز اول طرح «بهارانه کتاب 1400» موفق به ثبت یک رکورد شد و در جایگاه نخست کشور قرار گرفت. آخرین آمار فروش‌تان چقدر بوده است؟

تاکنون 1300 جلد کتاب فروخته‌ایم و تقریبا اعتبارمان برای طرح بهارانه کتاب 1400 رو به پایان است.
 
رمز این موفقیت را در چه می‌دانید؟

مجموعه «کلبه کتاب» از نخستین طرح تخفیفی که موسسه خانه کتاب برگزار کرد، در آنها شرکت داشت و تقریبا در تمامی طرح‌ها بودیم و با قدرت تمام شرکت یافتیم. حُسن این طرح‌ها این است که تقریبا منظم برگزار می‌شوند، مشکلات گذشته سایت برطرف شده و اکثر ناشران کتاب‌های خود را وارد سایت کرده‌اند و مشکلی از این بابت برای فروش نداریم. سرعت سایت در چند دوره اخیر مطلوب بوده و همه چیز روی روال و نظم در حال برگزاری است. اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که داریم، کمبود اعتبار کتابفروشی است و هر بار این اعتبار کاهش می‌یابد. یک وقتی من با مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایرانیان که صحبت کردم اذعان می‌کردند که اعتبار کلی طرح کاسته شده و به همین نسبت از اعتبار کتابفروشی‌ها کم شده است. من فکر می‌کنم حداکثر روز دوم یا سوم طرح اعتبارمان به پایان می‌رسد و ناچاریم از سوی خودمان تخفیف در نظر بگیریم.

 
به خاطر شرایط کرونا که شمار روزهای طرح افزایش یافته مردم هم خرید را به روزهای پایانی طرح محول می‌کنند. متاسفانه اعتبار ما خیلی زود تمام می‌شود و این خیلی مشکلی بزرگی برای ما ایجاد کرده است. ما در «کلبه کتاب» جهرم بهای کتاب‌ها را تغییر نمی‌دهیم و این عدم تغییر قیمت کار را برای ما دشوار می‌کند چراکه با وجود تخفیفی که از طرف خودمان می‌دهیم و تخفیفی که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نظر گرفته و نبود اعتبار لازم، مشکل‌ساز شده است.
 
آیا وضعیت کتابخوانی در جهرم بهبود یافته یا شیوه فروش شما، به شکلی بوده که این میزان استقبال را به دنبال داشته است؟

دلیل موفقیت «کلبه کتاب» جهرم در طرح‌ها و شیوه فروش یک رابطه مستقیم دارد. ما در مجموعه «کلبه کتاب» جهرم چند قانون داریم که همیشه رعایت می‌کنیم؛ یکی اینکه جدیدترین و پرفروش‌ترین و می‌توانم بگویم بهترین کتاب‌های حال حاضر ایران را به طور قطع در کتابفروشی موجود داریم و یکی از به‌روزترین کتابفروشی‌های ایران هستیم. دوم اینکه همیشه سعی می‌کنم از همکارانی استفاده کنم که آشنایی کامل با کتاب داشته باشند. همچنین سعی می‌کنیم مشاوره‌های خوبی در خصوص انتخاب کتاب به مشتریان و مراجعه‌کنندگان بدهیم تا در خرید کتاب دغدغه‌شان برطرف شود؛ برای نمونه وقتی کتابی برای کنترل استرس فرزندشان یا کتابی شبیه فلان رمان باشد، می‌خواهند سعی می‌کنیم بهترین مشاوره را در این زمینه به مشتری بدهیم. رابطه‌ای که بین ما و مراجعه‌کنندگان ایجاد شده، موجب گردیده زود به زود به این کتابفروشی مراجعه کنند و سرانه مطالعه بالا برود.

در ضمن برخی مسئولان شهر جهرم کتابخوان هستند و خانواده و فرزندانشان با کتاب پیش ‌می‌روند. مردم جهرم هم پیشینه پرباری در کتاب و کتاب‌خوانی دارند و شاید با قدرت بتوان عنوان کرد که نام جهرم با کارهای فرهنگی بزرگی که در کشور کرده، گره خورده است. ما با دعوت از چندین نویسنده برجسته کشور به جهرم و کارگاه‌های داستان و برگزاری جلسات داستان‌خوانی در کنار تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و گروه‌های داستانی که وجود دارد، سعی می‌کنیم از آنها مشورت بگیریم که چه کتاب‌هایی داشته باشیم.

 
بیشترین کتاب‌هایی که فروش می‌روند، در چه حوزه‌ای است؟

به ترتیب در حوزه کودک، روان‌شناسی و داستان، بیشترین مشتری را داریم.
 
اصولا پرداخت یارانه کتاب به کتابخوان‌ها را کاری مثبت می‌دانید؟

قاعدتا تاثیر مثبتی دارد زیرا افزایش تورم اقتصادی موجود افزون بر کالاهای اساسی روی کتاب هم تاثیر گذاشته است. این بر توان خرید مردم تاثیر گذاشته بنابراین تخفیف‌هایی که در رابطه با کتاب داده می‌شود، صد درصد روی تامین کتاب مورد نیاز مردم تاثیر مثبت دارد و روی فروش کتاب هم تاثیرگذار است.
 
مشتریان کلبه کتاب بیشتر ترجیح می‌دهند حضوری کتاب‌های مورد نیازشان را خریداری کنند یا غیرحضوری؟

در اوایل همه‌گیری کرونا بیشتر خریدها غیرحضوری بود اما اکنون تقریبا بیشتر خریدها حضوری است. اما هم‌چنان ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور را داریم و به مشتری‌های غیرحضوری سرویس می‌دهیم و با پُست کتاب را به دست علاقه‌مندان می‌رسانیم.
 
آیا آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که زاده همین شهر است، از وجود «کلبه کتاب» جهرم مطلع است و تا به حال به این مجموعه سر زده است؟

ایشان همشهری خوب من هستند و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم، اما تاکنون او را در کتابفروشی خودم ندیدم. اینکه آیا از وجود کلبه کتاب خبر دارند، نمی‌دانم؛ لیکن امیدوارم که خبر داشته باشند.
 
نماینده جهرم در مجلس یا سایر سیاسیون چه؟ آیا با «کلبه کتاب» دمخور هستند؟
من همیشه کار فرهنگی کردم و با سیاست رابطه چندانی ندارم و آرزوی موفقیت برای نماینده شهرم می‌کنم، اما تاکنون در کتابفروشی ندیدم‌شان درحالی‌که دیگر مسئولان شهرستان مانند رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار ویژه جهرم، رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی، رییس اداره آموزش و پرورش و دوستانی که با کتاب دمخور هستند برای مصارف شخصی خود به ما سر می‌زنند.


به عنوان یک کتابفروشی فعال، آیا ارتباط و تعاملی هم با انجمن‌های ادبی و ناشران جهرمی دارید؟

بله، تعامل بسیار خوبی با انجمن‌های ادبی شهرستان دارم و رییس انجمن اهل قلم جهرم با مجموعه ما ارتباط دوستانه دارد که منجر به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی مشترک شده است. از نویسندگان، شاعران و اهالی فرهنگ جهرم هم در برگزاری برنامه‌های ادبی حمایت می‌کنیم. چند ناشر جهرمی نیز داریم که به شکل فعال کتاب چاپ می‌کنند. همین اخیرا هم چند کتاب از سوی این ناشران چاپ شده است. ما هم آرشیوی کامل از نویسندگان و ناشران جهرمی در کتابفروشی داریم. همچنین سعی می‌کنیم به نویسندگانی که کتاب اولشان را می‌خواهند چاپ کنند، مشاوره بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها