جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
ادبیات داستانی در احیای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر موثر است

دبیر کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به تأثیر داستان و اشاره قرآن به داستان به‌عنوان ابزاری برای انتقال آموزه‌های اسلامی گفت: ادبیات داستانی در احیای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر موثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست تخصصی کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر با حضور  مهدی فیروزجایی، حجت الاسلام علی آرمین به عنوان نویسنده، حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری رئیس کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر  و حجت الاسلام حسین علاءالدین دبیر این کنگره پنحشنبه 13 خرداد در قم برگزار شد.
 
مهدی فیروزجایی در ابتدا به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به عنوان موضوعی که به بازداشتن و واداشتن به کار است می‌پردازد اشاره کرد و گفت: طی این فریضه ما می‌خواهیم یک عمل خوب را که دارد فراموش می‌شود متذکر شویم و یا از کارهای ناپسند نهی کنیم. هدف ناهی و آمر تلنگر و تذکر به مخاطب در مورد فاصله گرفتن او از سرشت خودش است؛ این فاصله گرفتن از سرشت انسانی، فاصله گرفتن از حق و دچار شدن به غفلت است.
 
وی تصریح کرد: شیوه امر به معروف و نهی از منکر همان چیزی است که امروزه در جامعه مرسوم است؛ در این شیوه ویژگی خاصی که وجود دارد مستقیم گویی می‌شود و بعد لسانی آن است، اما در رمان به شدت از مستقیم‌گویی گریزان هستیم. در رمان عناصر کنایه، اسطوره‌ها و ابهام‌ها به شدت دخیل هستند.
 
این رمان نویس ادامه داد: همه عناصر داستانی اگر در آن‌ها دقت کنیم می‌بینیم باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که انتقال دهنده‌های خوبی برای پیام اصلی که همان نزدیک کردن مخاطب به حقیقت است باشند. ما نویسندگان اعم از طلبه‌ها و سایر اقشار و حتی روشنفکران هر اثری که تولید کنیم می‌تواند در خدمت امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد؛ اما باید در همه آن‌ها حواسمان باشد که این به مخاطب القاء نشود که نویسنده دارد مرا امر به کاری و یا نهی از امری دیگر می‌نماید.
 
نویسنده رمان «ملداش» اشاره کرد: نویسنده باید بی‌طرف‌نمایی داشته باشد تا در انتقال پیام مخاطب او را پس نزند و بدون موضع‌گیری کار را مطالعه نماید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ نویسنده در حقیقت هیچ‌گاه بی‌طرف نیست.
 
در ادامه حجت الاسلام علی آرمین گفت: رمان یک دنیایی را می‌سازد که قبلاً واقع نشده است؛ بلکه این نویسنده است که دنیایی را با رویکردی جدید ارائه می‌دهد و نوعی آینده‌نگری است. رمان وسیله‌ای است که دایره استفاده افراد از معارف دین را گسترش می‌دهد تا تعداد مخاطبین بیشتری از این معارف بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: رمان یکی از راه‌های ارتباط گیری عالمین دینی با توده مردم جامعه است و از این طریق می‌توان پیام دین را بدون اینکه مخاطب از قبل با اصطلاحات و مفاهیم دینی آشنایی داشته باشد به وی منتقل کرد.
 
حجت الاسلام آرمین تصریح کرد: ما باید داستان نویسی را به افراد فعال در مجامع فرهنگی همچون هیئات مذهبی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های مساجد آموزش دهیم و منتظر نمانیم افرادی خارج از مجموعه روحانیت و مؤمنین بار این امر را به دوش بکشند.
 
حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری رئیس کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر در این نشست گفت: یکی از مترقی‌ترین دستورات دین مبین اسلام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
 
وی گفت: در رمان و داستان یک همزادپنداری جدی بین شخصیت‌های داستان و مخاطبین آن به وقوع می‌پیوندد؛ به ویژه زمانی که رمان به خوبی و به طور دقیق نوشته شده باشد.
 
وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ مقاومت در جامعه اسلامی گفت: ما باید بتوانیم مردم جامعه را با مفاهیمی همچون مقاومت همراه کنیم؛ این منطق به طور ویژه باید به قشر جوان و نوجوان جامعه منتقل شود.
 
در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام حسین علاءالدین دبیر کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر گفت: سال گذشته کنگره در بخش شعر فعالیت کرد و در این بخش بیش از ۲۰۰۰ اثر با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از سراسر کشور برای این کنگره ارسال شد.
 
وی افزود: امسال فراخوان ملی دریافت آثار داستانی را اعلام کرده‌ایم که تا آخر خرداد ماه سال جاری ادامه دارد و تاکنون نیز ۲۸۶ اثر در این مورد دریافت شده است.
 
دبیر کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر گفت: در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قطعاً ادبیات داستانی می‌تواند تأثیرگذار باشد. تأثیر داستان آنچنان بالاست که خداوند متعال در قرآن کریم از این ابزار برای انتقال آموزه‌های اسلامی استفاده کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها