سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
اخلاق نیک صنفی زنده‌یاد محجوب سرمشق همه ناشران است

حسن سلوک زنده‌یاد محجوب با همکاران یکی از رفتارهای مثال زدنی او بود و باید گفت که صنعت نشر ایران، قدیمی‌ترین ناشر کنونی‌اش را که تمام خصائل نیک در او جمع بود با کمال تاسف از دست داد؛ اخلاق نیک صنفی، همکاری همچنین رعایت احترام اعضای صنف، می‌تواند سر مشق تمام ما باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، حسن قربانی مدیر نشر آیلار و از همکاران قدیمی زند‌ه‌یاد حسن محجوب مدیر شرکت سهامی انتشار به دنبال درگذشت این ناشر فقید یادداشتی به ایبنا ارسال کرده و درباره خصایص و ویژگی‌های رفتاری وی نکاتی را برشمرده است.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
آخرین نفر از نسل اول شرکت سهامی انتشار هم رفت.  در خبرهای روزهای اخیر خواندیم که حاج آقا حسن محجوب، بنیانگذاز شرکت سهامی انتشار در 91سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. او مدیری مدبر، هم در مدیریت شرکت سهامی انتشار و برقراری هماهنگی بین سهامداران و همچنین، انتخاب و چاپ و انتشار کتاب‌های باارزش بود.
 
شرکت سهامی انتشار در ساختمانی قدیمی که در سال 1310 بنا شده است، آغاز به‌کار کرد. ساختمانی که خود قسمتی از تاریخ معاصر ایران است و زنده‌یاد دکتر مصدق از بالکن این ساختمان برای هواداران خود، سخنرانی می‌کرد.
 
فروش سهام شرکت سهامی انتشار، داستان جالبی دارد. تعدادی از سهامداران آن با دریافت نکردن حق‌التالیف خود، سهامدار شدند. از جمله آیت‌اللّه طالقانی و مهندس بازرگان که با نوشتن کتاب‌هایشان در زندان شاهی و دریافت نکردن حق التالیف خود که به بقای شرکت سهامی انتشار کمک کردند.
 
شرکت سهامی انتشار در تاریخ 62 ساله خود کتاب‌هایی با ارزش با شمارگانی بالا تر از 10 هزار نسخه چاپ و منتشر کرد که در تاریخ نشر ایران  کم نظیر هستند. در این بین حاج حسن آقا محجوب ضمن حفط مکان اولیه‌اش،  یک کتاب‌فروشی در بازارچه کتاب دایر و سایر کتاب‌فروشان را به همسایگی خود مفتخر کردند و موجب فخر بازارچه کتاب شدند.
 
حسن سلوک ایشان با همکاران یکی از رفتارهای مثال زدنی اوست. باید گفت که صنعت نشر ایران، قدیمی‌ترین ناشر کنونی‌اش را که تمام خصائل نیک در او جمع بود با کمال تاسف از دست داد. اخلاق نیک صنفی، همکاری همچنین رعایت احترام اعضای صنف، می‌تواند سر مشق تمام ما باشد .
 
رحمت خداوند بر او باد و صبوری بر بازماندگانش را آرزومندم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها