چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
شعر یعنی دیگرگونه دیدن و شنیدن با بیانی متفاوت

سیده محدثه حسینی شاعر و نویسنده گلستانی گفت: باید با تکیه بر ادبیات موزونِ کهن، موسیقی شعر و چینش آهنگین کلمات را شناخته و دیگرگونه دیدن و شنیدن با بیان متفاوت مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به شعر امروز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، سومین نشست انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان» حوزه آبادان و خرمشهر، در صفحه مجازی این انجمن و با حضور، سیده‌محدثه حسینی شاعر و کارشناسان و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان و جمعی از شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.

سیده محدثه حسینی در این نشست، گفت: همه‌ی ما آدم‌ها دارای احساس و عاطفه هستیم اما نمی‌توانیم احساسات خود را در قالب شعر منتقل کنیم برای این کار باید تمرین کنیم و به موضوعات تکراری اطرافمان با نگاهی جدید و از دریچه‌ای تازه بنگریم.

وی رمز آثار ادبی را ماندگار بودن آنها دانست و بیان کرد: جاودانگی و ماندگاری اثر موجب می‌شود که صاحب اثر بتواند دیگرگونه دیدن، شنیدن و بیان متفاوت را تجربه کند.

نویسنده «ریل‌های کاغذی» سه عنصر مهم شعر را عاطفه، تخیل و اندیشه برشمرد و گفت: اگر بخواهیم نوشته‌های خود را به شعر نزدیک کنیم، باید بتوانیم به سمت نوع دیگر دیدن و به شکل دیگر سخن گفتن حرکت کنیم.

این شاعر و نویسنده با اشاره به دو ساختمان بیرونی و درونی شعر تصریح کرد: وقتی قالب شعر که بخشی از ساختار بیرونی آن است، مشکل داشته باشد، ذهن مخاطب درگیر مشکلات ظاهری آن شده و کمتر رغبت می‌کند به آنچه شاعر گفته است، گوش دهد.

وی توضیح داد: نمای شعر، وزن عروضی، قافیه و ردیف است و چنانچه این ساختار درست نباشد، استخوان‌بندی بنای شعر، ضعیف و معیوب است.

مؤلف کتاب «مثل چای صبحانه» در ادامه به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و گفت: اولین گام به سمت سرودن، رعایت ایجاز است و در سرودن شعر همواره باید از توصیفات اضافه و قابل حذف، پرهیز کنیم.

وی تأکید کرد: جملات خبری و گزارش‌گونه که حامل هیچ تصویر خیال‌انگیز و شاعرانه‌ای نیستند و نتوانسته‌اند خود را با آرایه‌های ادبی زینت ببخشند، مانع شعر شدنِ کلام می‌شوند.

این مربی باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان گلستان به شرح نکاتی پیرامون نگارش متن ادبی پرداخت و گفت: در نوشته ادبی، نویسنده از عنصر خیال به‌گونه‌ای هوشمندانه استفاده می‌کند که خواننده را مسحور خود کند.

وی ادامه داد: برای نوشتن یک متن ادبی لازم است که علاوه بر مطالعه و کتابخوان بودن باید بتوانیم از واژه‌ها به‌موقع و به‌جا استفاده کنیم؛ نه به این معنا که کتابی بنویسیم، بلکه از ترکیب درست کلمات، واژه‌های بدیع خلق کنیم.

بر اساس این گزارش، تفاوت شعر و نثر، توجه به صوت، معنا و آهنگ کلمات، خیال و عناصر آن، لزوم خلاقیت و نوآوری، ازجمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست، پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها