یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹
ضرورت آموزش خلاصه‌نويسي

يك نويسنده كتاب‌هاي مذهبي-تربيتي گفت: تدريس در كلاس‌هاي كتابخواني توسط نيروهاي متخصص براي جهت‌دهي صحيح به انتخاب دانش‌آموزان و آموزش شيوه صحيح مطالعه و يادداشت‌برداري و آموزش خلاصه‌نويسي با روش‌هاي اصولي از ضروريات اجراي طرح جنبش كتابخواني است.\

يدالله بهتاش، در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، افزود:طرح جنبش كتابخواني، باعث انس گرفتن دانش‌آموزان با كتاب و نهادينه شدن فرهنگ كتابخواني مي‌شود، البته بايد در اجراي اين طرح، حساب‌شده و كاملا اصولي عمل شود.
 
وي ادامه داد: براي اجراي اين طرح، بايد منابع مورد نياز مدارس تهيه و كتاب‌هايي مفيد و مرتبط با گروه سني دانش‌آموزان انتخاب شود. همچنين كلاس‌هاي كتابخواني بايد توسط معلمان متخصص هدايت شود.

وي همچنين اشاره كرد: نيازهاي دانش‌آموزان بايد توسط كارشناسان بررسي و كمبودهاي اطلاعاتي آنها شناخته شود. 

نويسنده كتاب‌هاي مذهبي-تربيتي گفت: كتاب‌هاي ديني و مذهبي نيز مي‌‌تواند در بين كتاب‌هاي اين طرح جايگاه ويژه‌اي داشته باشد. اين كتاب‌ها در تزكيه دانش‌آموزان مفيد است، زيرا نتيجه موعظه، بيداري است و زماني كه دانش‌آموزان در باره موضوعي آگاهي داشته باشند، نسبت به فوايد و مضرات آن نيز شناخت كافي كسب مي‌كنند و اين زمينه انتخاب‌هاي درست در آينده خواهد شد.

وي درباره چگونگي ايجاد علاقه در زمينه كتابخواني اظهار كرد: تشويق هميشه در ايجاد علاقه در موارد مختلف موثر بوده و يكي از روش‌هايي كه موجب دقت و مطالعه صحيح مي‌شود، خلاصه‌نويسي است. به طور مثال مي‌توان براي بهترين خلاصه‌نويسي، جايزه درنظر گرفت.

پيش از اين محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانش‌آموز»، تعيين ساعتي در برنامه درسي دانش‌آموزان با نام «زنگ كتاب» را براي خواندن كتاب‌هاي غيردرسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفته بود: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط