یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱
امكان‌سنجي، ضرورت ايجاد زنگ كتابخواني است

كارشناس مسوول فرهنگي هنري آموزش و پرورش گفت: طرح جنبش كتاب و كتابخواني نياز به بررسي‌هاي كارشناسي متعددي در اين زمينه و ايجاد امكانات و به‌روز كردن كتابخانه مدارس دارد./

داريوش نوروزي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره طرح ايجاد «زنگ كتابخواني» در مدارس گفت: اجرايي شدن اين طرح نياز به امكان سنجي و بررسي‌هاي كارشناسي در زمينه‌هاي مختلف دارد و بايد توسط واحد پژوهش درباره تامين كتابداران، كتاب، تعريف ساعات درسي و... كارشناسي شود.

به گفته وي، در حال حاضر ساعات درسي مدارس تعريف شده است و اگر بخواهيم ساعت درسي به آن اضافه كنيم، بايد امكانات آموزشي، پشتيباني، تداركاتي، فعال بودن كتابخانه‌ها و داشتن كتابدار بررسي شود كه آيا مي‌توان اين ساعت را در ساعات درسي مدارس گنجاند يا خير.

نوروزي همچنين درباره انتخاب كتاب‌ها گفت: مسلما اگر قرار باشداين طرح به صورت كارشناسي اجرا شود، نيازمند طراحي برنامه‌اي مدون خاص و خواهد بود. همچنين بايد دانش‌آموزان را در جهت انتخاب‌هاي صحيح راهنمايي كرد.

وي افزود: براي ايجاد فرهنگ كتابخواني، نبايد كتاب و كتابخواني در يك ساعت محدود شود بلكه بايد مطالعه آزاد را در كنار تمامي دروس قرار داد و همه عوامل مرتبط با ايجاد اين فرهنگ را به صورت منسجم و دقيق، كنار هم قرار داد تا بتوان فرهنگ كتابخواني را نهادينه كرد.

وي همچنين افزود: اگر در مورد اين طرح بررسي‌هاي كارشناسي انجام نشود، طرح با موفقيت پيش نمي‌رود.نخسين كاري كه در اين راستا بايد انجام شود، ايجاد كتابخانه و تهيه امكاناتي است كه حداقل نيازهاي دانش‌آموزان را در زمينه كتاب پاسخگو باشد. 

محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانش‌آموز»، قرار دادن ساعتي را در برنامه درسي دانش‌آموزان با نام «زنگ كتاب» براي خواندن كتاب‌هاي غير درسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفت: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط