سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
اول خانواده، سپس مدرسه

دبير رياضي و ويراستار كتاب‌هاي كمك آموزشي گفت: بالا بودن هزينه كتاب و نگرش مردم به مقوله كتابخواني، از موانع ايجاد جنبش كتابخواني در مدارس است و لذا ابتدا بايد فرهنگ مطالعه را در خانواده‌ها ايجاد كرد./

مهدي سعيدي درگفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: ايجاد جنبش كتابخواني طرح بسيار خوبي است و مطالعه باعث پيشرفت انسان‌ها در زمينه‌هاي مختلف مي‌شود. البته بايد هدف از كتابخواني را مشخص كنيم. نظام فعلي آموزش و پرورش، نظام حفظ كردني و نمره‌مداري است و دانش‌آموزان كاربرد دروس را درك نمي‌كنند، در حالي كه  هركس بايد با آگاهي كافي درس بخواند و مطالعه و اطلاعات لازم را درباره كارش داشته باشد. 

وي اظهار داشت: اطلاعات علمي، تخصصي‌تر و بهتر از اطلاعات تجربي است، لذا دانش‌آموزان بايد در كنار كتاب‌هاي درسي، فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي نيز انجام دهند.

سعيدي افزود:  براي ايجاد فرهنگ كتابخواني در مردم مي‌توانيم طرح‌هايي مثل كتاب مترو را در كل كشور گسترش دهيم و  سپس زنگ كتابخواني را در مدارس اجرا كنيم.

وي اظهار داشت: چند سال قبل طرحي مبني بر ارائه يك طرح تحقيقاتي از سوي هر استاد دانشگاه در آموزش عالي اجرا شد كه نتايج بسيار خوبي داشت. اميدوارم چنين طرحي در آموزش و پرورش نيز اجرا شود.

وي همچنين گفت: دركنار اجراي طرح كتابخواني و زنگ كتاب، معلمان نيز بايد آموزش‌هاي ضمن خدمت داشته باشند.اگر كسي اطلاعات كافي نداشته باشد، نمي‌تواند اين اطلاعات را به خوبي انتقال دهد. 

ويراستار كتاب‌هاي كمك آموزشي با بيان اين كه «مهمترين مشكلي كه در نظام آموزشي كشور ما وجود دارد، مدرك‌گرايي است»، افزود: با اين وضعيت دانشجويان و دانش‌آموزان هدف از كتاب خواندن را درك نمي‌كنند.باید رابطه بين كتاب و زندگي مشخص  و كتاب تنها به خاطر خود كتاب خوانده شود.

سعيدي اظهار اشت:: اگر بخواهيم كسي به مطالعه علاقه‌مند شود، بايد بدانيم چطور او را علاقه‌مند كنيم و تمامي نقاط ضعف و قوتش را بشناسيم. تجربه نشان داده سيستم تشويق، نتيجه خوبي دربر داشته والبته بايد در حدي باشد كه توقع ایجاد نکند.

وي افزود: براي اجراي بهتر طرح جنبش كتابخواني، بايد فرهنگ كتابخواني را همزمان در خانواده‌ها و مدرسه گسترش دهيم تا نتايج دلخواه از اين طرح حاصل شود. 

محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانش‌آموز»، قرار دادن ساعتي را در برنامه درسي دانش‌آموزان با نام «زنگ كتاب» براي خواندن كتاب‌هاي غير درسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفت: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط