جنبش كتابخواني در مدارس؛ راهكارها و موانع/ _9 كارشناس مسوول آموزش و پرورش:
امكانسنجي، ضرورت ايجاد زنگ كتابخواني است
كارشناس مسوول فرهنگي هنري آموزش و پرورش گفت: طرح جنبش كتاب و كتابخواني نياز به بررسيهاي كارشناسي متعددي در اين زمينه و ايجاد امكانات و بهروز كردن كتابخانه مدارس دارد./
به گفته وي، در حال حاضر ساعات درسي مدارس تعريف شده است و اگر بخواهيم ساعت درسي به آن اضافه كنيم، بايد امكانات آموزشي، پشتيباني، تداركاتي، فعال بودن كتابخانهها و داشتن كتابدار بررسي شود كه آيا ميتوان اين ساعت را در ساعات درسي مدارس گنجاند يا خير.
نوروزي همچنين درباره انتخاب كتابها گفت: مسلما اگر قرار باشداين طرح به صورت كارشناسي اجرا شود، نيازمند طراحي برنامهاي مدون خاص و خواهد بود. همچنين بايد دانشآموزان را در جهت انتخابهاي صحيح راهنمايي كرد.
وي افزود: براي ايجاد فرهنگ كتابخواني، نبايد كتاب و كتابخواني در يك ساعت محدود شود بلكه بايد مطالعه آزاد را در كنار تمامي دروس قرار داد و همه عوامل مرتبط با ايجاد اين فرهنگ را به صورت منسجم و دقيق، كنار هم قرار داد تا بتوان فرهنگ كتابخواني را نهادينه كرد.
وي همچنين افزود: اگر در مورد اين طرح بررسيهاي كارشناسي انجام نشود، طرح با موفقيت پيش نميرود.نخسين كاري كه در اين راستا بايد انجام شود، ايجاد كتابخانه و تهيه امكاناتي است كه حداقل نيازهاي دانشآموزان را در زمينه كتاب پاسخگو باشد.
محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانشآموز»، قرار دادن ساعتي را در برنامه درسي دانشآموزان با نام «زنگ كتاب» براي خواندن كتابهاي غير درسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفت: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيشدبستانيها شروع شود.
نظر شما