دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
آموزش و پژوهش در حوزه ویرایش متون کودک و نوجوان یک ضرورت است

مهناز مقدسی با اشاره به اهداف «نخستین دورۀ آموزش نگارش و ویرایش کتاب کودک و نوجوان» عنوان کرد که هدف از برگزاری این دوره آموزش و مهارت‌افزایی ویراستاران حوزه کودک و نوجوان است.

مهناز مقدسی، دبیر انجمن صنفی ویراستاران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه در سال‌های اخیر با رونق انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان مواجه بوده‌ایم، گفت: در این میان سهم آثار ترجمه‌ای‌ بیشتر از تألیف بوده است و همین امر مترجمان نوقلمِ بسیاری را وارد عرصه فرهنگی کرده با این تصور که ترجمه کتاب کودک کار ساده‌ای است، اما بسیاری از آن‌ها در عمل متوجه شده‌اند که در آثار کودکان حتی یک کلمه هم مهم و برگردان آن برای مترجم بسیار دشوار است.
 
وی ادامه داد: دانستن ویژگی‌های زبانی آثار کودکان و نوجوانان، ظرافت‌های نگارش و ترجمه متون این گروه سنی، همچنین ارزیابی‌هایی که انجمن برای تعدادی از ناشران کودک و نوجوان انجام داده بود زمینه‌ساز بررسی‌های عمیق‌تر در کمیسیون آموزش انجمن ویراستاران شد.
 
مقدسی با اشاره به دوره‌های متعددی که برخی مراکز فرهنگی برای آموزش در این زمینه برگزار کرده‌اند، مطرح کرد: این دوره‌ها با وجود مؤثر و مناسب بودن، معطوف و محدود به خواسته‌های آن مؤسسه بوده و کمتر متعرض نگاه کلی به نشر متون کودک و نوجوان بوده است. همین امر سبب شد که انجمن ویراستاران عزم خود را برای طراحی دوره عمومی نگارش و ویرایش کتاب کودک و نوجوان مصمم‌تر کند.
 
وی با بیان اینکه نتیجه این موضوع طراحی نخستین دوره نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان بود، توضیح داد: قرار است این دوره با حضور جمعی از استادان و فعالان خبره و صاحب‌نظران کتاب کودک و نوجوان از نیمه آبان‌ماه، به‌صورت برخط، برگزار شود.
 
مقدسی همچنین درباره اهداف برگزاری دوره نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان توضیح داد: بعد از برگزاری اولین دوره عمومی نگارش و ویرایش در انجمن صنفی ویراستاران، موضوع افزودن درسی به دروس این دوره برای آموزش ویرایش کتاب کودک مطرح شد و از همان زمان درباره آن گفت‌وگو و تبادل‌نظر صورت گرفت.
 
وی افزود: طی جلساتی که در هیئت مدیره پیشین انجمن داشتیم، همچنین گفت‌وگو با دست‌اندرکاران آثار کودک و نوجوان و تحقیقی که رئیس کمیسیون آموزش انجمن، مهدی قنواتی، به انجام رساند، متوجه شدیم که آثار کودکان و نوجوانان را به‌صورت مجزا باید بررسی کرد.
 
مقدسی ضمن این توضیح که برای طراحی دوره عمومی نیازسنجی انجام شد تا انواع درس‌ها و طرح درس‌ها تهیه شود افزود: بهتر دیدیم برای این دوره نیز دروس اختصاصی و تخصصی تعیین شود.

وی گفت: در این زمینه قرار شد مطالب لازم برای هر درس پیش‌بینی شود و کاری سنجیده و با پشتوانه انجام گیرد. رسیدن به جایی که امروز هستیم و اعلام برگزاری این دوره تقریباً دو سال و نیم تحقیق و رایزنی و پژوهش را پشت سر گذرانده است تا این سرفصل‌ها و درس‌ها تأیید شود و استادان توانمند برای تدریس آن انتخاب شوند.
 
دوره‌ای برای آموزش و مهارت‌افزایی ویراستاران کتاب کودک
وی همچنین درباره چگونگی طراحی این دوره نیز افزود: پس از تصویب برگزاری این دوره در هیئت مدیره پیشین انجمن ویراستاران، آقای مهدی قنواتی و خانم فهیمه شانه مسئولیت کارشناسی و طراحی دوره را به عهده گرفتند.
 
مقدسی تأکید کرد: در ابتدا آثار و مستندات بسیاری را بررسی کردند تا با دقت بیشتر عنوان‌های درسی دوره را تعیین کنند، پس از تعیین اولیه عنوان‌های درسی و سرفصل هر یک از درس‌ها، با برجسته‌ترین صاحب‌نظران حوزه کودک و نوجوان از جمله استادان شهرام اقبال‌زاده، فریدون عموزاده خلیلی، مهدی حجوانی، محمدهادی محمدی، شکوه قاسم‌نیا، مرحوم ثریا قزل‌ایاغ، فرزانه شهرتاش و تعدادی دیگر که هر یک راه را برای ما روشن‌تر کردند، مشاوره و رایزنی شد.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر این افراد با استادان دیگری نیز مشورت کردیم که خوشبختانه تعدادی از آنان از مدرسان این دوره هستند، گفت: البته اضافه کنم که عنوان‌های درسی، سرفصل‌های دروس و سایر جزئیات دوره چندین بار در هیئت‌ مدیره انجمن مطرح، بازبینی و بازنگری شد.
 
به گفته مقدسی، دروس این دوره ترکیبی از مباحث نظری و عملی و کارگاهی است و نکته مهم این است که همۀ مدرسان در این‌باره اتفاق‌نظر دارند که تمامی مباحث درسی باید طوری مطرح شود که به کار ویراستار متون کودک و نوجوان بیاید، چون اساساً هدف این دوره آموزش و مهارت‌افزایی ویراستاران حوزه کودک و نوجوان است.
 
وی همچنین درباره مشارکت انجمن‌های دیگر در این دوره توضیح داد: تفکر حاکم بر انجمن صنفی ویراستاران این است که هرگونه فعالیت علمی و مهارتی بهتر است با همکاری و مشارکت انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با آن حوزه باشد، به همین منظور با انجمن ناشران کودک و نوجوان گفت‌وگو کردیم و این همکاری مشترک شکل گرفت.
 
مقدسی در بخش پایانی صحبت‌های خود با ایبنا ادامه داد: وظیفه خود می‌دانم، علاوه بر همکاری و همراهی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، از حمایت‌های انجمن علمی زبان‌شناسی ایران، مرکز نشر دانشگاهی، انجمن تصویرگران ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بوکتاب قدردانی کنم. با توجه به اینکه این دوره اولین دوره تخصصی ویرایش کتاب کودک و نوجوان است که در ایران برگزار می‌شود، امیدواریم دانش‌آموختگان این دوره نیز از ویراستاران شاخص متون کودک و نوجوان شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها