سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
کرونا صنعت نشر را غربال می‌کند/ شرایط برای ناشران کوچک سخت‌تر می‌شود

از نظر مدیر داخلی انتشارات «بیدگل»، کرونا می‌تواند با غربال ناشرنماها، آشفتگی‌های صنعت نشر را نسبتا سروسامان بدهد اما کار را برای ناشران مستقل و کوچک سخت‌تر هم می‌کند.

آلا شویز، مدیر داخلی انتشارات «بیدگل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره استراتژی و راهکار این انتشارات برای برون‌رفت از وضعیت افت کسادی بازار نشر در شرایط کرونا، به‌لحاظ افزایش قیمت کتاب، کاهش قدرت خرید و... گفت: گرچه شرایط حال حاضر بازار نشر کشور سخت است اما راه‌حل‌هایی برای تغییر شرایط پیش‌رو ناشران و کتاب‌فروشان وجود دارد.
 
وی افزود: شرایط موجود علاوه‌بر مشکلات، موقعیتی را نیز ایجاد کرده تا برخی نارسایی‌ها و مصائب بازار نشر را اصلاح کنیم. مثلا همیشه به‌عنوان ناشر، این مسأله را داشتیم که یک برنامه‌ریزی هفت یا هشت ماهه برای تسویه حساب کتاب‌ها انجام بدهیم و این تغییر اخیر موجب شد تا به این موضوع فکر کنیم که بتوانیم با یک تغییر در شیوه فروش نقدی، بخشی از این مشکلات را جبران کنیم.
 
شویز توضیح داد: تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه بخواهیم کتاب‌هایمان را با تخفیف کمتر به‌همان ترتیبی که قبلا می‌فروختیم، بفروشیم، با درصدی تخفیفی بیشتر به‌صورت نقدی بفروشیم. این جریان موجب شد تا برخی از مشکلات در بخش فروش حل شود.
 
مدیر داخلی انتشارات «بیدگل» ادامه داد: همین مسأله موجب شد ژانر کتاب‌هایی که فروخته می‌شوند، متنوع‌تر شود. کتاب‌های داستانی از جمله کتاب‌هایی بود که در این شرایط، پس از مدتی دوباره مورد استقبال قرار گرفت.
 
به گفته وی، یکی از دلایل استقبال مردم از خواندن کتاب‌های داستانی، می‌تواند این باشد که فرصت مردم برای خواندن بیشتر شده‌است و از این جنبه، انتخاب کتاب بسیار مهم خواهد شد. این دو نکته موجب شد تا بتوانیم کمی از مصائب ناشی از کرونا را کمتر کنیم؛ مثلا در این زمینه که چه کتابی برای چاپ انتخاب کنیم و اینکه با وضعیت مالی جدید، چطور کنار بیاییم.
 
شویز با اشاره به آینده نشر ادامه عنوان کرد: شرایط ممکن است که پیچیده‌تر شود؛ اما در نهایت منجر به غربال برخی از ناشران می‌شود. سختی کار هم اونجا خواهد بود که ناشران مستقل کوچک که خیلی صدایی هم در عالم نشر نداشتند، در این شرایط کارشان سخت‌تر شود. 

به گفته مدیر داخلی انتشارات «بیدگل»، بازار کتاب بسیار آشفته است، ناشران بسیاری داریم که واقعا ناشر نیستند و کتاب‌هایی را ترجمه و منتشر می‌کنند که بارها ترجمه شده‌اند و صرفا از محصولی استفاده می‌کنند که بازار قبلا نسبت به آن جواب مثبت داده‌است.
 
وی افزود: معتقدم که غربال شدن نشر، برای خواننده کتاب و بازار نشر ایران بد نیست؛ اما به‌لحاظ اقتصادی یک مسأله است؛ چراکه بخشی از این کسب و کارها تعطیل خواهند شد.
 
شویز همچنین درباره راهکار ایجاد شرکت‌های نشر (ادغام چند نشر به‌جهت کاهش هزینه‌ها و نفوذ قدرت بیشتر در بازار نشر برای سود بالاتر) در کشور برای کمک به بازار نشر ایران گفت: هماهنگی و اتحاد انتشاراتی‌ها در این شرایط می‌تواند بخشی از مسائل اقتصادی را جبران کند؛ اما تاثیری بر کتاب‌خوانی مردم ندارد.
 
مدیر داخلی انتشارات «بیدگل» بیان کرد: بازار کتاب ایران خیلی قابل مقایسه با بازار جهانی کتاب نیست و از این لحاظ شاید مشارکت برخی از ناشران برای رسیدن به هدفی مشترک کار سختی باشد اما فکر می‌کنم که انتخاب کتاب‌ها همچنان مسأله مهم‌تری است.
 
وی در پایان عنوان کرد: این همکاری قطعا می‌تواند موثر باشد و به ناشران کوچک‌تر برای ادامه حیاتشان کمک کند. اما شاید عملی‌کردن این جریان پس از این شرایط کرونایی میسر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها