این کتاب نشان میدهد که سرنوشت غرب چگونه همواره پیوندی نا گسستنی با شرق داشته است.
بسیار فراتر از تاریخ راههای ابریشم، این کتاب به راستی تاریخ جدید افشاگری درباره جهان است که میتواند تصورات ما را در این باره که از کجا آمدهایم و به کجا میرویم دگرگون کند.
از خاورمیانه و بیثباتی سیاسیاش تا چین و رشد اقتصادیاش، این منطقه پهناوری که از بالکان به سمت شرق تا استپها و جنوب آسیا را دربر میگیرد در سالهای اخیر به کانون توجه جهانی منتقل شده است.
برای فهم اهمیت شهرها و کشورهایی که در این مسیرهای تجاری پیچیده قرار گرفتهاند، فرانکوپن به ما میآموزد که باید نخست از تاریخ شگفتانگیز آنها آگاه شویم.
فرانکوپن راستای تازهای به شناخت ما از جهان میبخشد. ابتدا در راههای ابریشم بود که شرق و غرب از طریق بازرگانی و کشورگشایی، که منجر به نشر اندیشهها، فرهنگها و دینها شد، با یکدیگر برخورد کردند.از ظهو وسده سقوط امپراتوریها تا گسترش دین بودا و مسیحیت و اسلام و جنگهای بزرگ قرن دوازدهم.
این کتاب نشان میدهد که سرنوشت غرب چگونه همواره پیوندی نا گسستنی با شرق داشته است.
مجله ونیتی فِر درباره این کتاب نوشته است: «کتاب فرانکوپن همراه هیجانانگیزی برای سفر در راههایی است که مسیر حمل و نقل ابریشم، برده، اندیشه، دین و بیماری بودند و شاید سرنوشت امروز جهان نیز در اطراف آنها شکل میگیرد.»
دیلی تلگراف چاپ لندن درباره این کتاب نوشته است: «اثری نفسبر و اعتیادآور»
نکته قابل تامل این که کتاب بیش از 100 صفحه پی نوشت به زبان انگلیسی دارد که آن را برای پژوهشگران به اثری مفیدتر تبدیل میکند.
پیتر فرانکوپن مورخی مستقر در دانشگاه آکسفورد است. او کتاب جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق را نوشته که تکنگاری وزینی درباره بیزانس و اسلام و غرب در قرون یازدهم و دوازدهم است.
25 فصل کتاب «راههای ابریشم» عبارت است از:
ایجاد راه ابریشم، راه دین، راه شرق مسیحی، راه انقلاب، راه همزیستی، راه پوست، راه بَرده، راه بهشت، راه دوزخ، راه مرگ و ویرانی، راه طلا، راه نقره، راه شمال اروپا، راه امپراتوری، راه بحران، راه جنگ، راه طلای سیاه، راه آشتی، راه گندم، راه نسلکشی، راه جنگ سرد، راه ابریشم آمریکا، راه همچشمی ابرقدرتها، راه فاجعه، راه تراژدی.
در بخشی از کتاب میخوانیم: مذاکرات با شرکت چنان سریع پیش رفت که تابستان ۱۹۱۴ دولت بریتانیا توانست ۵۱ درصد سهام شرکت را بخرد _ و مدیریت عملیات شرکت را هم از آن خود کند. زبانآوری چرچیل در مجلس عوام رای اکثریت قریب به اتفاق را برایش به دست آورد. آنگاه سیاستگذاران و برنامهریزان و ارتش نفس راحتی کشیدند: به ذخایر نفتی که ممکن بود در هر درگیری نظامی در آینده برایشان ضرورت حیاتی پیدا کند دست یافته بودند. یازده روز بعد، فرانتس فردیناند در سارایوو کشته شد.
در هیاهوی پیرامون بسیج برای جنگ، ندیدن اهمیت گامهایی که بریتانیا برای تامین سوخت مورد نیازش برداشت دشوار نبود. یک علت آن البته این بود که کمتر کسی از معاملههای پشت پرده آگاه شد. زیرا دولت بریتانیا نه تنها بیشتر سهام شرکت نفت ایران و انگلیس را خرید، بلکه برای دریافت بیست سال نفت نیروی دریایی هم به توافقی محرمانه دست یافت. معنی آن این بود که اگر جنگ با آلمان به درازا میکشید، بریتانیا میتوانست از بابت سوخت کشتیهایی که در تابستان ۱۹۱۴ به آب افکند خاطرجمع باشد. جایگزینی زغالسنگ با نفت سبب شد که کشتیهای انگلیسی در سرعت و کیفیت بر حریفان پیشی بگیرند؛ ولی مهمتر این که اکنون آنها میتوانستند مدتها در دریا بمانند. بیجهت نبود که لرد کرزن در نوامبر ۱۹۱۸، یعنی کمتر دو هفته پس از متارکه جنگ، در سخنرانیاش در ضیافت شامی در لندن اظهار کرد «متفقین روی موجی از نفت به پیروزی رسیدند.» یک سناتور سرشناس فرانسوی نیز، سرمست از پیروزی، گفت آلمان بیش از حد به آهن و زغالسنگ امید بسته و از نفت غافل شده بود. او مدعی شد که نفت خون زمین و خون پیروزی است.
کتاب «راههای ابریشم» با موضوع تاریخ جهان نوشته پیتر فرانکوپن و با ترجمه حسن افشار افشار در نوبت چاپ اول در ۶۰۸ صفحه و با قیمت ۱۴۸۵۰۰ هزار تومان از سوی نشر مرکز منتشر و روانه بازار کتاب شد.
نظر شما