دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
25 درصد تخفیف برای کادر درمان!

مریم اسحاقی می‌گوید: ایام عید هر روز صبح که به بیمارستان می‌رفتم، در مسیر گاری میوه‌فروشی را می‌دیدم که صاحبش روی مقوایی نوشته بود: «25 درصد تخفیف برای کادر درمان». این جمله و قدرشناسی این مرد، برایم بسیار روحیه‌بخش و زیبا بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کووید19، آنقدر عجیب و ناشناخته و غیرمنتظره وارد زندگی مردم دنیا شد که با گذشت بیش از هشت ماه از حضورش، هنوز برای بسیاری از مردم کره خاکی، ترسناک و هراس‌‌انگیز است. این ویروس برای زن و مرد، کودک و پیر، فقیر و غنی، هیچ تمایزی قائل نیست و اگر غفلت کنیم می‌تواند همه ما را درگیر و حتی به کام مرگ بکشاند. در این مدت، کادر درمانی در همه کشورهای دنیا در برخی موارد با وجود کمبود امکانات و سختی‌های بسیار، خستگی‌ناپذیر همچون سپری مقاوم از انسان‌ها در مقابل این بیماری محافظت کردند.
 
مریم اسحاقی؛ متولد 1348 در شهر رشت، متخصص کودکان و نوزادان و از سپیدپوشانی است که در مدت شیوع این بیماری در صف مدافعان سلامت، به خدمت‌رسانی مشغول است.
 
او دستی نیز بر قلم دارد و طبع و قریحه شاعری‌اش هم منجر به تولید و انتشار چندین مجموعه شعر شده است. اولین مجموعه شعرش به نام «نبض کوچه را بگیر» در سال 1389 و مجموعه شعر بعدی او «پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی‌کنم» در سال 1392 منتشر شد. مجموعه داستان مریم اسحاقی با عنوان «زن‌های کاغذی» در سال 1395 به چاپ رسیده که شامل 13 داستان کوتاه با محوریت زن و درونمایه اجتماعی است. مجموعه شعر «چهل معشوق گیسوبلند» تازه‌ترین اثر او بوده و تعدادی از شعرهایش نیز به زبان کردی ترجمه و در نشریه ژیوار منتشر شده است.
 
این پزشکِ نویسنده و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن اشاره به شرایط سخت روزهای درگیری با بیماری کرونا، توصیه‌های مفیدی برای حفاظت و درمان به‌موقع کودکان به والدین پیشنهاد کرد.
 
روزهای آخرالزمانی را تجربه کردیم
وی بیان کرد: از اسفندماه 98 با اوج شیوع کرونا، روزهای آخرالزمانی را تجربه کردیم. من در بیمارستان ولیعصر (عج) رشت در کلینیک کودکان مشغول به خدمت هستم. با شیوع کرونا از همه پزشکان خواستند در بخش تریاژ کرونا فعالیت داشته باشند. ساعت‌عا و شیفت‌های طولانی کار با لباس‌ها و وسائل و لوازمی که حتی نمی‌شد در آن وضعیت آب و غذایی خورد و همچنین دوری از خانواده، تجربه خیلی سختی بود. بسیاری از همکاران ما مبتلا شده و حتی برخی از آن‌ها در بخش icu بستری شدند. خیلی از همکاران نیز که خفیف به بیماری مبتلا شده و یا ناقل بودند، بیماری را به خانواده و به‌ویژه افراد مسن خانواده و یا افراد با بیماری زمینه‌ای منتقل کردند. بسیاری از کادر درمان در این جریان پدر و مادر و عزیزانشان را از دست دادند و با وجود این مصیبت‌ها باز هم خستگی‌ناپذیر خدمت‌رسانی کردند. اتفاقات دردناک پیرامون کادر درمان را کسی ندید.


حرکتی زیبا و امیدبخش از یک میوه‌فروش
شاعر مجموعه «نبض کوچه را بگیر»، ادامه داد: بیمارستان ولیعصر (عج)، متعلق به نیروی دریایی است و ما امکانات خیلی خوبی در اختیار داشتیم، ولی وقتی ظرفیت پر شود و وضعیت غیرعادی باشد، شرایط متفاوت می‌شود. همه ما در بخش تریاژ بیماران کرونا را ویزیت می‌کردیم. در آن وضعیت به‌ویژه همکاران عفونی و اورژانس شرایط بسیار دشواری داشتند. بعد از گذشت چند ماه کم‌کم با کمک مردم در گیلان بیماری تا حد زیادی کنترل شد.
 
مریم اسحاقی گفت: یکی از خاطرات خوب من از آن روزهای سخت، دیدن تابلوی یک میوه‌فروش سیار بود. در ایام عید هر روز صبح که به بیمارستان می‌رفتم، در مسیر گاری میوه‌فروشی را می‌دیدم که صاحبش روی مقوایی نوشته بود: «25 درصد تخفیف برای کادر درمان». او با وجود درآمد نه چندان بالا، دلی بسیار بزرگ داشت. این جمله و قدرشناسی این مرد، برایم بسیار روحیه‌بخش و زیبا بود.
 
وی افزود: در موج دوم بیماری، گیلان اوضاع بهتری نسبت به موج نخست داشت. از راه‌های مختلف به مردم توصیه شد که با ماسک و شیلد و رعایت اصول بهداشتی و ایمنی از منزل خارج و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند. خودمان نیز در مطب و بیمارستان مرتب این را به مردم گوشزد می‌کردیم. حتی برای تشویق کودکان به استفاده از ماسک، پیشنهاد می‌دادیم که برای بچه‌ها ماسک و شیلدهای طرح‌دار و رنگی تهیه شود. البته برای بچه‌های زیر دو سال بهتر است به‌جای ماسک از شیلد استفاده شود، چون ماسک ممکن است برای آن‌ها مشکلات تنفسی ایجاد کند.
 
باید به زندگی عادی بازگردیم
نویسنده مجموعه داستان «زن‌های کاغذی»، اظهار کرد: کرونا به‌خاطر ناشناخته بودن و شرایط ویژه‌ای که به‌وجود آورد، ترس مبهم و عجیبی در جامعه ایجاد کرد. یکی از قشرهایی که در این شرایط باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند، کودکان و نوجوانان هستند. تصور مرگ در ذهن کودکان به‌ویژه بچه‌های زیر 12 سال،‌ بسیار متفاوت از بزرگسالان است. در این شرایط، برای سلامت روان بچه‌ها تا حد امکان اجازه دهیم تا فعالیت‌های روتین زندگی را با رعایت موارد ایمنی داشته باشند. بچه در مدرسه و مهد کودک، بخش زیادی از نیازهای عاطفی خود را در کنار دوستان، معلمان و مربیان خود تأمین می‌کند، اما در وضعیت کنونی این نیازها دچار خلأ شده است. ممکن است کووید19 مدت‌ها با ما باشد، بنابراین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به زندگی عادی بازگشت داشته باشیم.
 
مریم اسحاقی ادامه داد: حتی اگر کودکان در منزل و قرنطینه هم هستند، اجازه دهیم فعالیت‌های ورزشی و ارتباط تصویری با دوستان و افراد خانواده از طریق شبکه‌های اجتماعی را داشته باشند. این موقعیت شاید فرصت خوبی برای مرور خاطرات خوب و شاد گذشته و تکرار بسیاری از سنت‌های پسندیده و تا حدی فراموش‌شده قدیمی باشد. تغذیه خوب، خواب مناسب و فعالیت‌های ورزشی را حتما در برنامه روتین بچه‌ها بگنجانیم.
 

نقاشی، یک راهکار خوب برای تخلیه استرس
وی بیان کرد: کرونا و شرایط ویژه‌ای که ایجاد کرده، موجب شده تا درونگرایی افراد مخصوصا کودکان بیشتر شود که بهتر است با روش‌های مختلف این ترس، استرس‌ها و تصورات درونی تخلیه شود. یونیسف کودکان پیشنهاد داده برای اینکه استرس بچه‌ها تخلیه شود، نقاشی راهکار خیلی خوبی است. به بچه‌ها بگوییم درباره کرونا نقاشی کنند. در مطب هم این‌کار را انجام می‌دهیم.  به‌طور کلی کرونا باعث شده آدم‌ها بیشتر به درونشان پناه ببرند و بیشتر به سمت علائقشان بروند و علیرغم همه مشکلات، نگاه فانتزی‌تری به قضیه داشته باشند.
 
اجازه دهیم کودک به‌موقع ویزیت و درمان شود
این متخصص کودکان در ادامه با اشاره به علائم و ویژگی‌های بیماری کرونا در کودکان و نوزادان، گفت: علائم کرونا در کودکان بسیار شبیه ویروس‌های دیگر است. ممکن است تب، سرفه، تنگی‌نفس یا علائم بیماری کاوازاکی را داشته باشند. مشخصه مهمی که به دنبال بیماری کاوازاکی ایجاد می‌شود، علائم قلبی است. کرونا در کودکان همچنین می‌تواند با علائم گوارشی همراه باشد و یا در مواردی کودک را دچار شوک می‌کند. نیازی نیست برای هر کودکی که تب می‌کند، تست کرونا انجام دهیم. به پدر و مادرهای عزیز پیشنهاد می‌کنم اجازه بدهند در موارد مشکوک، پزشک تصمیم بگیرد که نیاز به تست هست یا نه. در مقابل، برخی از والدین هم به دلیل ترس از ابتلا به کرونا هراس دارند از اینکه کودک مریض را برای معاینه به مراکز درمانی بیاورند. افراط و تفریط در هیچ کاری ازجمله در این مورد خوب نیست.
 
مریم اسحاقی ادامه داد: نباید اجازه داد آنقدر علائم بیماری مانند اسهال و استفراغ و تب زیاد شود تا علائم شوک ایجاد شده و بعد کودک را به مراکز درمانی آورد. گاهی فشار کودک آنقدر اُفت می‌کند که سطح هوشیاری پایین می‌آید. اگر بیش از 2 ثانیه نبض ضعیف و با علائم پوستی و تنفسی همراه باشد، از علائم شوک است که در این‌صورت ممکن است بیمار به icu کودکان نیاز پیدا کند. لذا بهتر است با رعایت موارد ایمنی، اجازه دهیم کودکان به‌موقع ویزیت و با نظر پزشک درمان شود.
 
واکسیناسیون روتین، موثرترین راه محافظت از کودک
وی تصریح کرد: برای امنیت و محافظت بیشتر از کودکان، واکسیناسیون روتین و استاندارد جهانی، ساده‌ترین و موثرترین راه است. اگر واکسن‌هایی که مقرر شده در زمان‌های مشخص از بدو تولد تا سنین بالاتر زده شود، به تأخیر بیفتد، ایمنی بچه‌ها در مقابل بسیاری از بیماری‌های خطرناک پایین می‌آید. لذا به والدین توصیه می‌کنم که بخاطر ترس از بیماری و ابتلا به کرونا، زدن واکسن‌های دوره‌ای و روتین کودک را به‌ هیچ‌وجه به تأخیر نیندازند.
 
این متخصص کودکان در پایان گفت: همچنین به پدر و مادرها توصیه می‌کنم اگر فرد مبتلا به کرونا در منزل دارند، کاملا موارد ایمنی را رعایت کنند. ضمن رعایت بهداشت شخصی، برای فرد مبتلا اتاق مجزا و وسائل مخصوص به او را درنظر بگیرند. فرد بیمار را زیاد جابه‌جا نکنند که آلودگی پخش و بیشتر نشود. درها و پنجره‌ها را چند بار در روز باز کنند تا هوا ردوبدل  شود. فضاهای مشترک منزل باید کاملا تهویه شود، چراکه فضای بسته و بدون تهویه مناسب، می‌تواند میزان سرایت را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها