کشاورز بیضایی اکنون نزدیک 10 سال است که در کنار پژوهش، در دانشگاه مشغول تدریس است.
کتاب «در ساحت کشتیشکستگان؛ جستارهایی در گفتمان تاریخی و فرهنگی شعر حافظ شیرازی» با روشی توصیفی - تحلیلی و در عین حال استعانت ممکن از برخی مباحث نظری به رشته تحریر درآمده است. کتاب، پس از مقدمه، در 5 فصل ساماندهی شده است؛ فصل اول به شناخت و بررسی حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر حافظ و موضوعات و مباحثی نظیر هجوم مغولان، بیثباتی و شکنندگی قدرت در قرن هشتم هجری، تاریخ سیاسی حکومتهای آل اینجو و آل مظفر و رویکردهای فرهنگی آنان، همچنین حیات اجتماعی و فرهنگی شیراز در این دوره، پناه آوردن حافظ به دژ ادبیات فارسی و چرایی تجلّی چشمگیر استعاره در شعر وی، اختصاص یافته است. فصل دوم، ادبیات و معرفت تاریخی و در عین حال زمینهها و سرچشمههای اجتماعی و سیاسی معرفت تاریخی حافظ و ویژگیهای آن را مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم به بررسی رابطه هنر و قدرت سیاسی و به مباحثی چون همگرایی و واگرایی شعر و قدرت سیاسی در دیوان حافظ پرداخته است. فصل چهارم، رابطه ادبیات و جغرافیا، ظهور و بروز نامها و شهرها در شعر حافظ و به طور کلی ساحت آفاقی شعر حافظ را در کانون توجه و بررسی خود قرار داده است. فصل پنجم نیز تأثیر شعر بر تاریخنگاری و تاریخنگری ایرانی و اسلامی و کارکردهای شعر حافظ در آثار مورّخان ایرانی و اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.
در پایان کتاب نیز عکسها، جدولها، فهرست منابع و مآخذ و نمایه نامها آورده شده است. همچنین در پایان فصلهای دوم، سوم، و چهارم و پنجم این پژوهش از مطالب و مباحث مطرح شده یک برآیند و ارزیابی کلی، به عمل آمده است.
کشاورز بیضایی در این تحقیق علیرغم بهرهگیری از برخی مفاهیم و مباحث نظری، برای جلوگیری از افتادن در دام چارچوبهای نظری تقلیلگرایانه و اغواکننده، خود را مقید به پیاده کردن الگوی نظری خاصی ندانسته است؛ امّا در حد امکان و تا جایی که با واقعیتهای حاکم بر پژوهش انطباق و همپوشی داشته، به استفاده و استخراج این دسته از مفاهیم مبادرت ورزیده است.
چون صوفیان همه به رقصند مقتدا / ما نیز ز روی شعبده دستی برآوریم
لذا پنجرهای کوچک را به روی وسعت دریا گشودیم و نگاهمان را با حجمهای سنگین و شگفتانگیز این وسعت، پیوند زدیم. حاصل کار همین است که در پیش روی شماست. شاید حفرههای کوچک این مقال، راهی آنچنان به بیکرانههای وسعت نگشاید؛ امّا سخن از حافظ و شعرش گشودگی است، انبساط و تکثّر است، مجالی است برای اقامت در هزارتوهای حیرتانگیز و سحرانگیزش، دعوت و اشارتی است به عزیمت و رهایی. نقطه این عزیمت، چیزی نیست جز معرفت به حافظه تاریخی حافظ و نسبت وی با مبانی تاریخی و فرهنگی زمانه و گذشتهای که با آن تعریف شده است. چرا که شعر، در عالیترین مدارج و مراتب خویش، فرم و جنبهای تاریخی دارد. شاعر افزون بر این که رسمالخط زمانهاش است، موجودیست زمانمند، مکانمند و تاریخی، که در زمان و جغرافیای تاریخی خاصی محاط شده است. از این رو شعر ثمرهای گنگ، منفرد و مجزا نیست و هیچ شاعر و هنرمندی در ساحت هنری، یک تنه واجد مفهوم خویش نیست. از سوی دیگر شاعران بزرگ و اشعارشان، به نوعی نشانهها و حتی استعارههایی اشاعه و انتشار یافته، در لایهها و سطوح درهمتنیده فرهنگی و تاریخی هستند. لذا بخش غالبی از مفهوم شاعران، مستلزم معرفت و نگره آنها به سنتها، مواریث فرهنگی گذشته و نسبت آنان با ساختار سیاسی و هنجارها و ارزشهای زمانهشان است. برای شناخت حافظ نیز ناگزیر از شناخت پیشفهمها و زیرساختهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین شمّ تاریخی وی از زمانهاش هستیم، تاریخی که حافظه حافظ، سیر و منظومه بیقراریها، و فراز و فرودهایش را فرایاد میآورد».
به بهانه انتشار کتاب «در ساحت کشتی شکستگان؛ جستارهایی در گفتمان تاریخی و فرهنگی شعر حافظ شیرازی» با محمد کشاورز بیضایی، مولف این اثر به گفتوگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد:
چه انگیزهای باعث شد به این پژوهش بپردازید؟
نزدیک به دو دهه است در عرصه ادبیات و شعر فعالیت دارم و در عین حال تخصص علمی من تاریخ و پژوهش در تاریخ است. محرک نوشتن این پژوهش، قرابت و همپوشی عجیب مسائل جامعهشناختی عصر ما با زمانه حافظ؛ یعنی تنزّل و شکنندگی اخلاقی، فساد اداری، ریا و دوگانگی و چندگانگی رفتاری ما بود. در عینحال استاد فاضل و بزرگوارم دکتر عباس قدیمی قیداری استاد تاریخ دانشگاه تبریز و برادرم نیز مشوق من بود. استاد قدیمی قیداری در دوره دکتری در دانشگاه تبریز من را ترغیب و تشویق به نوشتن اثری روشمند در حوزه تاریخ عصر حافظ و ابعاد و زوایای تاریخی شعر حافظ از منظر تاریخگرایی کرد و بر این باور بود بین ادبیات و تاریخ عصر حافظ پلی بزنم و خلاءهای موجود در این زمینه را مرتفع کنم. همچنین فرود کشاورز بیضایی که خود نیز اهل ذوق، حافظدوست است و موضوع پایاننامه مقطع کارشناسی ارشدش حافظ بود، در برانگیختن من به حافظپژوهی تأثیر بسزایی داشتند.
این کتاب، پنجمین کتابی است که تألیف کردم؛ 4 کتاب دیگر نیز، سه مجموعه کتاب شعر با عناوین «من پسر بدی نیستم» (1382)، «ابرهای بیهجا» (1388)، «چنگ بر نردبان نامرئی روزها» (1392)، و یک کتاب تحقیقی با عنوان «ایران در آیینه ادبیات دهه شصت» منتشر کردم.
الان مشغول نگارش اثر دیگری هستید؟
در حال تدوین کتاب تحقیقی دیگری از حافظ و یک کار پژوهشی درباره تاریخ زادگاه و شهرم بیضا هستم. البته در حوزههای دیگر نیز مقالاتی نوشتهام که اگر عمری و فرصتی، انتشار مییابد.
در زمینه حافظپژوهی چند کتاب یا مقاله نوشتهاید؟
غیر از کتاب «در ساحت کشتی شکستگان؛ جستارهایی در گفتمان تاریخی و فرهنگی شعر حافظ شیرازی» همانگونه که اشاره شد کتابی دیگر نیز در حوزه حافظپژوهی، در حال تدوین دارم که ناتمام است. همچنین در حوزه حافظپژوهی 10 مقاله نوشتهام که 6 مقاله آن در قالب مجلههای علمی پژوهشی، isc، علمی ترویجی و تخصصی انتشار یافته است و چند مقاله دیگر نیز در فرایند داوری است.
مرکز حافظشناسی در تهیه و تألیف و چاپ این کتاب، به شما یاری رساند؟
خیر. البته من نیز پیگیر نبودهام.
ناشر شما در استان فارس بود یا کتاب را در جای دیگری منتشر کردید؟
کتاب را با نشر روزگار در تهران که ناشر آن آقای محمد عزیزی است در 1000 نسخه، به چاپ رساندم. در اینجا مراتب سپاسگزاری خود را به ایشان که انسان فرهنگدوست، دلسوز، آراسته و نازنینی است و همچنین دستاندرکاران نشر روزگار تقدیم میکنم.
برای چاپ این کتاب دچار موانعی هم شدید؟
طبعا برای تدوین و تولید یک اثر پژوهشی و تحقیقی موانع و مشکلاتی وجود دارد. چرا که کار پژوهشی یک روند و مسیر زمانبر، سنگلاخی، پرهزینه، فرساینده و دشواری هست. در وهله اول دسترسی به برخی منابع نیازمند زمان، هزینه و ایاب و ذهاب است و پژوهشگر اگر تأمین مالی نداشته باشد همان انگیزه آغازین خود را از دست میدهد و یا کارش آنطور که باید و شاید پیش نمیرود و شکل نمیگیرد. بهویژه در عرصه حافظپژوهی که بزرگان زیادی قلم زدهاند و اصولاً نوشتن یک کار تحقیقی که بدیع باشد و مشمول دوبارهکاری نشود در صورت عدم دسترسی مناسب به منابع دشوار است.
مشکل دیگر نشر اثر است که نویسنده در این شرایط، بخش یا کلی از آن را باید از جیب خود بپردازد و اینها دردهای کمی نیست؛ از این جهت که هنرمندان و محققان در هر سطحی، چراغدار فرهنگ و ادبیات یک ملت هستند. ما اگر در بخشی از حوزه صنعتی عقب افتاده باشیم در نهایت میتوانیم آن بخش را مونتاژ کنیم. امّا آیا در حوزه فرهنگ و پژوهش نیز میتوانیم شاعر، محقّق و هنرمند مونتاژ کنیم؟ متأسفانه بیکاری، غم نان و مسائل شکننده معیشتی و اقتصادی، به عنوان موانعی سمج و پایدار در پیش روی جوانان و پژوهشگران در این شرایط هستند. نه بیمهای، نه امن عیشی، نه آسایشی و آمیزهای از این عوامل جامعه را به سوی تهیشدگی فرهنگی و چشمانداز فرهنگی ما در حال و آینده را، به چشماندازی مبهم، لغزنده و نگرانکننده مبدل کرده است. چنانکه من نیز به عنوان یک جوان متأهل بعد از 10 سال هنوز حقالتدریس دانشگاه هستم، تأمین مالی ندارم و متأسفانه، وزیر علوم نیز اخیراً گفته است حقالتدریسی در دانشگاه اصلاً سابقه حساب نمیشود!
یادآور میشود: کتاب «در ساحت کشتی شکستگان؛ جستارهایی در گفتمان تاریخی و فرهنگی شعر حافظ شیرازی» به بهای 32 هزار تومان در 172 صفحه توسط نشر روزگار در سال 1398 به چاپ رسید و به دلیل شیوع کرونا پخش آن در سال جاری انجام گرفت.
نظرات