پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
ولایت فقیه رکن اصلی و بنیان انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام رحیمیان، تولید مسجد جمکران، ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بر اساس نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره)، ولایت فقیه را رکن اصلی و بنیان انقلاب اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، بزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی (ره) تحت عنوان همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره)» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام نجف لکزایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در این مراسم که با حضور حجت الاسلام سعید روستاآزاد معاون فرهنگی تبلیغی این دفتر، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا و حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان تولیت آستان مسجد جمکران برگزار شد، مسئله فقهی ولایت و حکومت را از اولویت حوزه‌های علمیه برشمرد.

وی تاکید کرد: در این زمینه‌ها برای تعمیق مباحث لازم است حوزه‌های علمیه گام‌هایی مهمی بردارد و اقداماتی انجام دهد و دفتر تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تجربه‌های خود را در زمینه آموزش در خدمت سایر نهادها بگذارد.
  
لکزایی در رابطه درسنامه ولایت فقیه گفت: درسنامه‌های ولایت فقیه با توجه به انجام ۴۰ پروژه در بخش میدانی و جمع بندی پرسش‌هایی در زمینه ولایت فقیه رو به اتمام است.
 

وی به مبحث دولت‌سازی و حکمرانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: بحث دولت‌سازی و حکمرانی به فعالیت‌های میز ولایت فقیه اضافه شده است و انتظار می‌رود فضلای حوزوی به این موضوعات بپردازند تا مباحث پیرامون دولت سازی و حکمرانی تبدیل به گفتمان شود.
 
حجت الاسلام سعید روستاآزاد نیز با بیان اینکه در شناخت و ترویج سیره امام (ره) کوتاهی شده است، گفت:  امام خمینی (ره) در مقابل طاغوت سر خم نکرد و مقابل طاغوت با شجاعت ایستاد. امروز آثار آن را می‌بینیم و مصداق آن تربیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مکتب انقلاب است.
 
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: اندیشه امام خمینی (ره) تاریخ منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داد و یکی از مصادیق آن نظریه ولایت فقیه است.
 
روستاآزاد همچنین از برگزاری مسابقه کتابخوانی خبر داد و گفت: برگزاری مسابقه کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی (ره) با استقبال بیش از 1500 نفر برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام محمدحسن اختری نیز ولایت فقیه را یکی از عمیق‌ترین نظریات اسلام عنوان و تاکید مرد: مشکل اصلی در رابطه با ولایت فقیه و حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم است چراکه برای بسیاری از طلاب شبهات رفع نشده‌ای در این زمینه وجود دارد.
 
مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت: تا به امروز بسیاری از بزرگان اسلام به دنبال برپایی حکومت اسلامی بودند اما امام خمینی (ره) این حکومت را با تمام اصول فلسفی، علمی، اجتماعی و فقهی آن را تبیین کردند.
 

وی تصریح کرد: برخی از طلاب وقتی به امام (ره) مراجعه کردند و پرسیدند که وظیفه ما در قبال حکومت اسلامی چیست، امام در پاسخ فرمودند: باید احکام اسلامی را برای مردم بیان کنید.
 
حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان نیز در این همایش با بیان اینکه ولایت فقیه رکن اصلی و بنیان انقلاب اسلامی است، در رابطه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، گفت: سخنرانی امام (ره) در رابطه با محکومیت لایحه کاپیتولاسیون نشان از دیدگاه قطعی وی نسبت به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بر اساس ولایت فقیه است.
 
تولیت آستان مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنانش گفت: امام راحل از همان سال ۴۲ به دنبال کادرسازی بود و همیشه به مردم مومن نسبت به ازدیاد نسل و جمعیت توصیه می‌کردند.
 
وی همچنین با اشاره به تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی، آن را دراصل حمایت از مقاومتی توصیف کرد که امام راحل راه آن را آغاز کرد.
 
یادآوری می‌شود، در پایان این همایش از کتاب «تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه» رونمایی شد. این کتاب مجموعه خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بوده که در چند هفته بیان شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها