شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
انسان صاحب قلم حقیقت اشیاء را درک می‌کند

غلامرضا اعوانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، گفت: انسان صاحب قلم است و حقیقت اشیاء را درک می‌کند و مظهر اسماء حسنای الهی است.

غلامرضا اعوانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در بیان ارتباط حکمت و قلم، گفت: قلم یعنی چیزی که با آن می‌نویسیم و کتابت می‌کنیم. اما فرق بین علم و حکمت این است که علم به ظواهر اشیاء و یا به تعبیر امروزیان به پدیدار اشیاء ارتباط دارد ولی حکمت به حقیقت اشیاء می‌پردازد. بحث درباره حقیقت اشیاء در قلمرو و موضوع علوم نیست و فقط به حکمت اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه هر علمی درباره هستی اشیاء ولی در محدوده موضوع خاصی است، گفت: به طور مثال ریاضی درباره کمیت است و پزشکی به موضوع تندرستی بدن انسان می‌پردازد، اما حکمت به امکان وجود یافتن هرچیز می‌پردازد. امر ممتنع هرگز وجود پیدا نمی‌کند و برای موجود بودن چیزی، باید امر ممکنی باشد. ازلحاظ فلسفی کتابت با قلم، خاص انسان است و موجودات دیگر بجز خداوند و بعضی از فرشتگان از آن بی‌بهره هستند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یکی از شروط داشتن کتابت را علم دانست و افزود: برخوردار شدن از علم همان داشتن عقل است و موجوداتی که فاقد عقل یا علم هستند، از ادراک معانی و حقایق و نیز از بیان آنها چه به‌صورت کتبی با قلم و چه شفاهی به‌صورت نطق عاجز هستند.

اعوانی با اشاره به نظر حکما و عرفا درخصوص کتابت و قلم گقت: به اعتقاد عرفا هرچه در نزد ماست و هر حقیقتی زمینی، اصل الهی و آسمانی دارد. قلم ما رمز اعلائی است که کتاب وجود با آن نوشته شده است و همانطور که با این قلم کتابی را می‌نویسیم، خداوند هم با قلم اعلا، کتاب وجود را نوشته است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان اینکه قلم در پیدایش فرهنگ و در همه علوم و فنون نقش مهمی را ایفا کرده است، تصریح کرد: ارتباط ما با گذشتگان خود در تاریخ از طریق قلم بوده که قبل از هنر پدید آمد و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است؛ یکی از بهترین راه‌های ارتباط ما با گذشته، تمدن و فرهنگ، از راه نوشته‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه‌های کتاب چه تاثیر و نقشی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی می‌توانند ایفا کنند؟، گفت: کتاب یک نوع دید، تفکر و اندیشه است که انسان را رشد می‌دهد و سبب پرورش افکار او می‌شود و انسان، تنها موجود دارای تفکر و فرهنگ بوده و آن را به‌طور شفاهی و کتبی بیان می‌کند و برای آشنا شدن با گذشته و حال بزرگان دنیا، جز از راه کتاب ممکن نیست.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در جواب این سوال که آیا رسانه‌های الکترونیکی می‌توانند جای کتاب‌های کاغذی را بگیرند، گفت: رسانه‌های دیجیتال مهم هستند ولی جای کتاب را نمی‌گیرند و نویسندگان عمیق‌ترین و دقیق‌ترین آرا و تفکرات خود را به‌صورت کتاب بیان کرده‌اند.

اعوانی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در فرهنگسازی برای کتابخوانی، گفت: کتاب به انسان بینش و آگاهی می‌دهد و همانطور که می‌خواهد، می‌اندیشد و بدون آن هیچ است و آموختن علم تنها از طریق استاد ماهر و کتاب میسر است.

وی با تشویق جوانان به خواندن کتاب‌های پرمحتوا و مفید اضافه کرد: کتاب، زیاد است ولی کتاب خوب خواندن، مهم است؛ چرا که به انسان آگاهی، دید و تفکر و او را رشد می‌دهد و سبب پرورش افکارش می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با انتقاد از وضعیت نامطلوب کتابخوانی در کشور، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته متوسط مطالعه سه ساعت در روز است اما ایران با این مقدار فاصله زیادی دارد. باید کتاب‌های متنوع و با توجه به نیاز روز جامعه نوشته شود چون کتاب یکی از بهترین ابزارها در انتقال فرهنگ ایران به سایر کشورها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها