شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
پیشنهاد تخصیص یارانه به پست کتاب

افزایش تعرفه خدمات شرکت پست، شامل حال پست کتاب نیز شده و تخفیف‌های موجود را کاهش داده‌ و در این شرایط خانه کتاب پیشنهاد تخصیص یارانه به این حوزه را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، افزایش تعرفه خدمات شرکت پست و به‌تبع آن افزایش تعرفه پست کتاب از طریق سامانه ایجاد شده، در روزهای اخیر با لایه‌مندی ناشران همراه بوده است؛ اتفاقی که با وجود تفاهم‌نامه همکاری این شرکت با موسسه خانه کتاب و فعالیت یک ساله سامانه مخصوص، غافلگیرکننده بود.

سامانه‌ پست کتاب به کاربران خود اجازه می‌داد تا از تخفیف‌ات 30 تا 40 درصدی برخوردار باشند اما افزایش تعرفه خدمات پست موجب شده تا تخفیف‌ 30 تا 40 درصدی خدمات خانه کتاب به 17 درصد کاهش پیدا کند؛ آنچنانکه «هزینه جمع‌آوری از مبدا» برای هر ثبت از 610 تومان به 1100 تومان و «هزینه خدمات الکترونیک» یا همان حق ثبت از 260 تومان به 500 تومان افزایش پیدا کرده است.

سیاست و رویکرد شرکت پست در افزایش تعرفه خدمات به حوزه پست کتاب تسری پیدا کرده است و پرسش اینجاست که چرا شرکت پست که در عمل به مسئولیت اجتماعی خود کم فروغ ظاهر شده است؛ آن هم در دوره‌ای که حال و روز کتاب خوش نیست.
 
نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره رویکرد جدید شرکت پست گفت: با توجه به شرایط بازار کتاب به مسئولان شرکت پست پیشنهاد کردیم تا افزایش نرخ‌ها مشمول کتاب نشود.

وی با اشاره به پیشنهاد‌ موسسه خانه کتاب برای حمایت از پست کتاب افزود: پیش‌تر با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه مکاتبه داشتیم تا با توجه به هزینه‌های قابل‌توجه حمل و نقل کتاب برای ناشران و همچنین تحمیل بخش‌هایی از هزینه‌ شبکه توزیع به این بخش، بخشی از یارانه‌های بخش کتاب به پست تخصیص داده شود.

به گفته حسینی‌پور، تامین زیر‌ساخت‌ لازم برای عملی شدن این موضوع با همکاری موسسه خانه کتاب و شرکت پست قابل تحقق است.   
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: طرح و رایزنی درباره زیر‌ساخت‌های سیستم حمل و نقل کتاب در دولت و مجلس شورای اسلامی زمینه‌ساز دسترسی مخاطب به کتاب با کمترین هزینه خواهد شد. حال آنکه زیر‌ساخت‌های لازم در موسسه خانه کتاب وجود دارد.

حسینی‌‌پور بیان کرد: برای بهره‌مندی بهتر از یارانه پست می‌توان ایده طبقه‌بندی کتاب‌ها را نیز اجرایی کرد؛ به‌طوری که مشخص شود کدام کتاب‌ها مشمول این یارانه شوند.  

 وی برگرداندن نرخ تعرفه پست کتاب به نرخ قبلی را به‌عنوان مطالبه اهالی نشر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت پست زیر‌مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از این وزارتخانه پیگیری این موضوع را مطالبه داریم.

مدیرعامل خانه‌کتاب افزود: علاوه‌براین با توجه به دغدغه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مکتوب امید‌واریم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از اختیارات خود برای برگرداندن تعرفه خدمات پست در حوزه کتاب استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها