پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف

ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس و نهمین جایزه ادبی داستان کوتاه یوسف اردبیل در ایستگاه پایانی به هم رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، علی واحد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در جریان اختتامیه «ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس» و «نهمین جایزه ادبی یوسف» که در فرهنگسرای بانوان شهرداری برگزار شد، ضمن تقدیر از همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در نشر و توسعه ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: آحاد جامعه باید در برابر شهدا، آزادگان، رزمندگان و ایثارگران احساس مسئولیت داشته باشند چرا که امروز هر چه داریم مدیون و مرهون ایثار آنان است.

وی افزود: آزادگان، ایثارگران و یادگاران شهدا گنج‌های ما محسوب می‌شوند و لازم است نویسندگان ما، به عنوان گنج‌یاب، به ثبت خاطرات آنان اهتمام ویژه‌ای به کار بندند.

واحد در تشریح اقدامات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح ‌کرد: تاکنون 41 هزار و 657 نامه و وصیت‌نامه و دلنوشته از شهدا و 4653 عکس از آزادگان و فرماندهان و مدافعان حرم و ۸۲ هزار و ۳۱۰ سند مختلف از شهدا و رزمندگان و ایثارگران استان جمع‌آوری شده که آمار بسیار پایینی است و تلاش و همیاری بیشتری را در این زمینه می‌طلبد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه آثار برگزیده جشنواره در قالب کتابی منتشر خواهد شد، ادامه داد: تاریخ شفاهی، شیوه‌ای نوین برای گردآوری و روایت رخداد‌ها و وقایع هشت سال دفاع مقدس بوده و تا کنون 4289 مصاحبه با 4114 خانواده‌ شهید، آزاده، رزمنده، ایثارگر، پیشکسوت و یادگار 8 سال دفاع مقدس در استان انجام شده است.
 
شعر، ابزاری مهم برای انتقال ارزش‌ها است
مسعود امامی یگانه، فرماندار اردبیل نیز در این آیین گفت: زبان شعر، زبانی رسا و گویا در ادبیات ایرانی - اسلامی بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد، از این رو از ابزارهای بسیار مهم و بی‌بدیل انتقال ارزش‌ها به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه بحث دفاع مقدس نیز در مقطعی، تحت تأثیر شعر قرار گرفت، افزود: حماسه شهدا و ایثارگران، حس وطن‌پرستی و تعلق خاطر به کشور، به تأسی از ادبیات ایرانی - اسلامی بود که درونمایه‌ای از نهضت عاشورا داشت؛ اما بعد از دوران دفاع امروز شاهدیم که این ادبیات با نام ادبیات مقاومت، همچنان ساری و جاری است.

امامی یگانه اضافه کرد: فرهنگ دفاع و مقابله با توطئه‌ها در برهه‌های مختلف منطقه‌ای و شرایط خاص بین‌المللی، تأثیر گرفته از ادبیات دفاع مقدس است؛ بر این اساس، این نوع ادبیات، سبک جدیدی ایجاد کرد و پدیده‌ای چون قیصر امین‌پور در آن ظهور یافت.

وی ادامه داد: هنوز اشعار سروده نشده و خاطرات مطرح نشده بسیاری در سینه‌هاست و شاید همین امر سبب حضور توأمان کودکان 7 ساله و پیرمردان 70 ساله در رویداد امروز شده است که نشان می‌دهد از اشعار خود به عنوان حنجره یک ملت و نماد یک امت استفاده کرده‌ایم و امید می‌رود این اتفاق برای نسل بعدی هم بیفتد.
 

رویدادی متفاوت از سال‌های پیشین
همچنین به‌اذعان دبیر علمی جایزه ادبی یوسف، این جایزه امسال سه ویژگی عمده داشت؛ یکی اینکه برگزیدگان سال گذشته در ترکیب هیأت داوران قرار گرفتند؛ دوم اینکه کودکان و پیرمردان در کنار یکدیگر به این مهم پرداختند و سوم اینکه مادر و پسری با هم در این رویداد حضور داشتند که در دنیای مغروق در فضای مجازی، تصویری دلنشین را پدید آورده بودند.

بر اساس این گزارش، سیدمحمود مهدوی، دبیر علمی جایزه نهمین جایزه ادبی یوسف با همراهی آذر بشیرزاده و پری آخته به عنوان اعضای هیأت داوری، از 70 داستان کوتاه رسیده به دبیرخانه، 14 اثر را برگزیدند.

بر اساس آنچه در بیانیه این هیأت آمده است، ملاک انتخاب، علاوه بر محورها و موضوعات جشنواره، توجه به نثر داستانی، فرهنگ و فولکلور بومی، چینش آگاهانه مؤلفه‌های داستانی و روایتی که در خدمت داستان بوده ذکر شده است.

در ادامه، دست نیافتن به زبان داستانی مناسب، بی‌توجهی به لحن، نبود انسجام در پی‌رنگ، مستقیم‌گویی، و توصیف اضافی، از جمله ضعف‌های ساختاری اغلب آثار دریافتی عنوان و پیشنهاد شد کارگاه‌های تخصصی بیشتر، به شکل جدی‌تری برگزار شود.

به این ترتیب، با هدف تشویق نو قلمان، آرای بخش داستان به این ترتیب اعلام شد:


بخش تقدیری‌های نوجوان (بدون اولویت):
من آلوها را می‌شمارم/ فرنام آگاه
فرمانده سولدوز/ محمدرضا ایران‌زاده
منیم آتام/ مهدی عیوضی
 
تقدیری‌های بزرگسال:
قمقمه/ میرعظیم‌ رفیق‌نیا
منورهای مادر/ فاطمه عظیمی
او اوغلان سو قیراغیندا اَیلشمیشدی/ ماهرخ داش تیموری
قیرمیزی فندک/ خدیجه خانی
به دستانت تکیه می‌دهم/ سمیه حسین‌زاده
ایتکین/ حکیمه باباکیشی‌زاده

بخش اصلی:
مقام سوم؛
به طور مشترک «قیرمیزی آژیر»/ مونا منادی از اصلاندوز
«زوزة مه»/ محمدحسین حسین‌پور از اردبیل
 
مقام دوم؛
به طور مشترک «ائلچی داشی»/ زهرا جعفری اردبیل
«عاشقانه یک مجروح جنگی»/ فاطمه عزتی سوران خلخال
 
و مقام اول؛
«یوسیفون گلدی»/ علیرضا شهامتی‌پور اردبیل
 
سید سعید اطهر نیاری، دبیر علمی جشنواره شعر دفاع مقدس نیز به همراه شهاب‌الدین وطن‌دوست و روزبه صمدی به عنوان اعضای هیأت داوری ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس، در پایان رده‌بندی آثار، سطح اشعار رسیده به دبیرخانه را بسیار خوب و تحسین برانگیز توصیف کرده و قابل رقابت در سطح کشوری دانستند.

بر این اساس، بدون در نظر گرفتن اندک تفاوت‌ها، شعرهای برتر را پس از تفکیک از آثار متوسط، با توجه به مؤلفه‌های موسیقی، اندیشه، زبان، تخیل، تصاویر شاعرانه و بار عاطفی، صرفا به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.

به این ترتیب، از 204 اثر ارسالی از 94 شاعر، سه اثر فارسی، سه اثر ترکی، و پنج اثر در بخش زیر 15 سال معرفی و اسامی برگزیدگان ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس اردبیل به این شرح اعلام شد:

بخش شعر ترکی:

رحیم حقی/ از اردبیل
کیوان قربانی/ از مشگین‌شهر
الیاس شیرعلیزاده/ از خلخال
 
بخش شعر فارسی:
محمدرضا احمدنژاد/ از خلخال
مجید حقی/ از گرمی
صابر قره‌داغلو/ از اردبیل
 
بخش شعر نوجوان:
زهرا ناصری
سوگند حسینی
اسما عالی
مهیلا معینی کیا
آیدا تقایی

بر اساس همین گزارش، در این مراسم از کتاب «پیام افق» که دربرگیرنده اشعار میرداوود خراسانی مقدم، پدر شهید میرجعفر خراسانی مقدم است، رونمایی شد.

خوانش برخی از داستان‌ها و اشعار منتخب و تجلیل از برگزیدگان جشنواره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف از دیگر بخش‌های آیین اختتامیه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها