سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
فعالیت 254 کتابخانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی

مدیر ستاد نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی از فعالیت 254 کتابخانه در این کانون‌ها خبر داد.

حجت الاسلام و السلمین اباذر بیگی، مدیر ستاد نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، اظهار کرد: سعی و تلاش کانون‌های مساجد استان فضاسازی مناسب برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی است که در این زمینه تاکنون اقدامات بسیار ارزشمند و ارزنده‌ای در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه بی‌شک اهمیت به برنامه‌های مختلف نیازمند توسعه فرهنگی مطلوب است، تصریح کرد: در این راستا باید از ظرفیت فرهنگی، مذهبی و هنری مساجد به طور قابل قبول استفاده شود تا خروجی مورد انتظار را در این زمینه به‌دست آورد و به شکوفایی در اجرای برنامه‌های مختلف دست یافت.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مهمترین مراکز تربیت نیروهای انقلابی در بین اقشار مختلف مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان کانون‌های مساجد هستند، گفت: این حرکت پویایی مطلوبی را در تمامی عرصه‌ها به دنبال داشته که نیاز است این حرکت با هدف توسعه فرهنگی استان مبنای کار قرار گیرد.

حجت الاسلام بیگی ادامه داد: كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را بستری ارزان و امن برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری كودكان و نوجوانان بوده و  خانواده‌ها اعتماد ویژه ای به مسجد داشته و بدون هیچ دغدغه ای فرزندانشان را به این مكان هدایت می‌كنند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: از این تعداد کتابخانه در سطح استان آذربایجان غربی 122 کتابخانه به‌صورت باز و 132 مورد بصورت مخزن‌دار هستند؛ بر این اساس، شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، بوکان، پلدشت، چالدران، چایپاره، خوی، سلماس، شاهین دژ، شوط، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده دارای کتابخانه به‌صورت باز یا مخزن دار هستند.

مدیر ستاد نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی با بیان اینکه 33 کتابخانه در شهرستان ارومیه و 20 کتابخانه در روستاهای این شهرستان هستند، یادآور شد: این تعداد کتابخانه در 1230 کانون فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی فعال بوده و در این تعداد کانون 85 هزار و 157 نفر عضو هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: تا این لحظه تعداد ۱۳۳ کتابدار از ۱۳۲ کتابخانه مسجد در این استان به ثبت رسیده و در کل تعداد ۵۱۷ هزار و ۴۷۱ جلد کتاب در کتابخانه‌های فوق موجود است.

مدیر ستاد نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی یادآور شد: همچنین تعداد ۱۰ کتابخانه درجه یک و ۱۲ کتابخانه درجه دو و ۲۹ کتابخانه درجه سه و ۳۴ کتابخانه درجه چهار و ۴۷ کتابخانه درجه پنج از این استان در سامانه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از آمار فوق تعداد ۹۰ کتابخانه شهری و ۴۲ کتابخانه روستایی است، تصریح کرد: این تعداد کتابخانه درمجموع ۱۶ هزار و ۸۵ مترمربع مساحت و ۳۱ هزار و ۹۸۸ عضو ثابت دارند که از خدمات کتابخانه‌های مساجد استان بهره می‌گیرند.

حجت الاسلام بیگی اذعان کرد: همچنین تعداد ۱۲۲ کتابخانه باز در این استان ثبت شده است که از این تعداد ۵۲ کتابخانه روستایی و ۷۰ کتابخانه شهری بوده و تعداد ۷۰ هزار و ۷۱۳ کتاب در کتابخانه‌های باز این استان موجود است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه دسترسی مستقیم و سریع اعضا به منابع و امکان انتخاب کتاب دلخواه از میان کتاب‌های مشابه از مزایای نظام قفسه باز است، ادامه داد: آشنایی با کتاب‌های مختلف که به دلایلی به صورت مطلوب معرفی  نشدند و جلوگیری از اتلاف وقت و نیروی جسمی اعضا و کتابداران از دیگر مزیت‌های این نوع کتابخانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها