پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
نخستین همایش کتاب سال بانوان برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان طی مراسمی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در آیین اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان که امروز 9 اسفند در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا (س) برگزار شد، به بیانات مقام معظم رهبری درباره این مرکز علمی و آموزشی اشاره کرد و گفت: ایشان در این بیانات فرمودند مرکز علوم اسلامی جامعه‌الزهرا (س) که به تدبیر و همت امام خمینی (ره) در حوزه علمیه قم تأسیس شد، اکنون برکات و آثار خود را آشکار ساخته است، جمع کثیری از بانوان از سراسر کشور و از دیگر کشورها در این مرکز علمی و تحقیقی پرورش‌یافته و در اقطار اسلامی منتشر گشته‌اند.
 
حقانی ادامه داد: معاونت پژوهشی این مرکز با این دیدگاه که بانوان دانش‌پژوه و پژوهشگران عرصه زن و خانواده، پدیدآورندگان جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه به شمار می‌روند و نتایج تحقیقات آن‌ها موجبات دگرگونی و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون علم و فرهنگ در حوزه زنان و خانواده است اقدام به برگزاری این همایش کرد.
 
وی اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را مورد اشاره قرار داد و افزود: حمایت از آثار پژوهشی بانوان و آثار برتر پژوهشی در عرصه زن و خانواده، شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال در عرصه مطالعات زن و خانواده و زمینه‌سازی افزایش مشارکت پژوهشگران و واحدهای پژوهشی در تولید علم و گسترش مرزهای دانش و ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های دینی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی- انسانی به‌ویژه در عرصه زن و خانواده، ازجمله اهداف برگزاری این همایش بودند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در ادامه گقت: گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم در بین بانوان طلبه، هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی با تأکید بر عرصه زن و خانواده و افزایش نشاط علمی در بین بانوان دانش‌پژوه و مراکز علمی فعال در عرصه پژوهش‌های زن و خانواده از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان است.

حقانی با بیان سیاست‌های موردنظر نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان بیان کرد: توجه ویژه به آثار پژوهشی نیاز محور با تأکید بر مطالعات عرصه زن و خانواده؛ اهتمام به ترویج و ارتقاء فرهنگ و اخلاق پژوهش و سنن علمی پژوهشی حوزوی؛ اهتمام به تقویت نظام نوآوری علمی از سیاست‌های این همایش هستند.
 
وی در ادامه به آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش اشاره کرد و افزود: حدود 600 اثر به نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان ارسال شده است که 147 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی و بعضا ارزیابی تفصیلی مرحله دوم راه یافت و در نهایت 12 اثر به عنوان آثار برگزیده شناخته شد.
 
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در رابطه با داروی آثار گفت: بیش از 100 استاد سطوح عالی از مراکز علمی گوناگون در ارزیابی آثار رسیده به این همایش را در 11 رشته تخصصی همکاری کردند.

حقانی فراوانی آثار واصله در عرصه زن و خانواده را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این مهم به ما نشان می‌دهد که این موضوع حائز اهمیت بوده و خلأهای پژوهشی در این عرصه را برای ما بیشتر نمایان کرده است.
 
در این مراسم آثار برگزیده در سه بخش معرفی شدند و مولفان آنها لوح تقدیر و هدایای خود را از آیت‌الله مکارم شیرازی دریافت کردند. فهرست برگزیدگان این جایزه به شرح زیر است:
 
آثار برگزیده:
در بخش گروه علمی تاریخ، ناهید طیبی با اثر نقیب ابوجعفر یحیی بن ابی زید علوی،
در گروه کلیات و مراجع، فاطمه احمدی با اثر المعجم المفهرس به همراه متن و ترجمه نوین صحیفه سجادیه
در گروه فلسفه و کلام، سعیده سادات نبوی هاشمی با اثر انسان شناسی متکلمان امامیه بغداد(رساله دکتری)
در گروه فلسفه و کلام، کتاب برهان نظم اثر فرح رامین

آثار شایسته تقدیر:
در گروه تفسیر و علوم قرآن، حلیمه اخلاقی با اثر مبانی و الگوهای رفتاری مطلوب سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم
در گروه علوم و حدیث، علیه رضا داد با اثر مکتب حدیثی بغداد
در گروه فلسفه وکلام، زهره برقعی با اثر خیال از نظر ابن سینا و صدرالمتالهین
در گروه کلیات و مراجع، ام‌البنین خالقیان با اثر معجم اعراب الفاظ الصحیفه السجادیه
 
در بخش زن و خانواده هم آثار زیر به عنوان آثار برگزیده تجلیل شدند:
زهرا امین مجد با اثر الهیات جنسی
محمود حکمت‌نیا با کتاب حقوق زن و خانواده
غلامرضا پیوندی با اثر حقوق کودک
فرج الله هدایت‌نیا با کتاب الگوی سوم، الگوی رفتاری زن در خانواده و جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها