
سیوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ بخش کتاب-سینما/2
کاری کنیم که فیلمسازان با ادبیات داستانیمان بیشتر آشنا شوند
امیرحسن چهلتن، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است که سینماگران ما کتاب نمیخوانند و کمتر با ادبیات آشنا هستند، به همین دلیل نمیتوانند از این گنجینه ارزشمند در جهت بهبود آثارشان استفاده کنند.
وی با اشاره به بخش «کتاب –سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: جشنوارههایی مانند فیلم کوتاه تهران کمک میکند تا چنین وضعیتی به جامعه یادآوری شود و ما متوجه وضعیت فعلی شویم؛ چراکه اگر سینماگران ما به ادبیات توجه نکنند، آینده خوبی در انتظار آنها نیست.
این نویسنده پیشکسوت در توضیح میزان نقش ادبیات در سینما گفت: به اعتقاد من ادبیات مادر سینماست و دلیل آن این است که نخستینبار روایت از طریق کلمات بوده و بعد از آن سینما به وجود آمده است. از طرفی اگر بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که میزان اقتباسها در ابتدای سینما نیز بسیار زیاد بوده است.
وی ادامه داد: به طور کلی ادبیات در انزوا قرار گرفته و حضورش بسیار کمرنگ شده است؛ بنابراین اگر ما میخواهیم که این حضور پررنگتر شود باید کاری کنیم که آشنایی فیلمسازان ما با ادبیات داستانی بیشتر و بیشتر شود تا متوجه این گنجینه ارزشمند شوند.
چهلتن در بخش پایانی صحبتهایش اظهار کرد: یکی از بزرگترین ضعفهای سینمای ما بحث فیلمنامه است. در سینمای جهان تقسیم کار وجود دارد؛ اما در اینجا حتی سینماگران خوب ما، خودشان نویسنده فیلمنامههای فیلمهایشان هستند و حتی گاهی تدوین را هم خودشان انجام میدهند که چنین تقسیم کاری دیگر در دنیای امروز پذیرفته نیست. این موضوع نشان میدهد که با وجود آنکه ما فیلمهای خوبی میسازیم اما هنوز حرفهای نشدهایم و هنوز با رسیدن به جایگاه تعادل فاصله داریم.
نظر شما