مدیر تولید نشر علی مطرح کرد:
شناخت بازارهای جدید و طیف سنجی مخاطبان دلیل اصلی شرکت در نمایشگاه کتاب اصفهان
مدیر تولید نشر علی میگوید شناخت بازارهای جدید و طیف سنجی مخاطبان و همچنین سلیقهیابی آنها ازدلایل اصلی حضور ما درنمایشگاه است.
این نمایشگاه پس از چندسال وقفه دوباره امسال فعالیت خود را از سرگرفته است. چهارصد ناشر در سیصد و هشتاد و چهار غرفه، نود و شش هزار و پانصد عنوان کتاب را به معرض نمایش گذاشتهاند. مهمترین ویژگی نمایشگاه امسال این است که مجری آن شرکت تعاونی ناشران هستند و شعار امسال نمایشگاه کتاب «بخوان برای زندگی است.» با حضور در محل نمایشگاه به غرفه نشر علی رفتیم و با حسن نوری مدیر تولید انتشارات علی گفتگو كردیم.
سلیقه مخاطب تا چه حد برای شما مهم است؟
شناخت بازارهای جدید و طیف سنجی مخاطبان و همچنین سلیقهیابی آنها ازدلایل اصلی حضور ما درنمایشگاه است.
به عنوان یک ناشر نظر و ارزیابی شما از برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی چیست؟
در نمایشگاه با مخاطبان رودررو هستیم و به همین دلیل مستقیما انتقادات و پیشنهادات را دریافت میكنیم. همچنین همه عناوین کتاب در اختیار مخاطب قرار میگیرد و علاوه بر این کتابفروشان بر اساس معیارهای خود به ناشران کتاب سفارش میدهند. یکی از پتانسیلهای مهم در نمایشگاه کتاب پوشش همه گروه سنی و اقشار مختلف از مخاطبان است .
به نظر شما نمایشگاه امسال کتاب اصفهان که پس از چندین سال وقفه برگزار شده نسبت به گذشته چه تغییری داشتنه است؟
از آنجایی که قیمت کتاب افزایش یافته شاهد بازتاب متفاوتی از حضور مخاطبان در نمایشگاه کتاب بودهایم. کاهش سرانه مطالعه نیز باعث کاهش انگیزه خرید کتاب شده است.
در حال حاضر چه خطری صنعت نشر ما به ویژه ناشران شهرستانی را تهدید میکند؟
عدم حمایت از کتابفروشیها و گسترش دانلودهای غیرمجاز و رایگان از مهمترین تهدیدها در حوزه نشر هستند که اگر فکری به حال این مسائل نشود دیر یا زود صنعت نشر در ایران سقوط خواهد کرد و بدین ترتیب اصناف وابسته به این صنعت بیکار خواهند شد.
از نظر شما راهکارهای اصلی حفظ انتشارات و افزایش سرانه مطالعه در کشور چیست؟
اگر هدف واقعی کتاب خواندن است باید به طور واقعی هم از کتاب حمایت شود و به بهانه گران بودن کتاب مخاطبان به دنبال دانلودهای غیر مجاز نباشند و به هیچوجه به عنوان یک انسان اهل مطالعه راه غلط را انتخاب نکنند. در زمینه افزایش سرانه مطالعه نیز باید بگویم اکنون نیاز است مطالعه کتاب در خانوادهها به عنوان یک فرهنگ جا بیفتد که به طور قطع این موضوع در بازه زمانی کوتاه امکانپذیر نیست تنها زمانی که بچهها در خانواده مشاهده کنند والدین خود مطلعه میکنند از آنها الگو میگیرند و کتاب میخوانند.
مهمترین رقیب کتاب را چه میدانید؟
قدرتمندترین رقیب کتاب و سایل دیجیتالی مثل موبایل، تبلت و کامپیوتر هستند که دارای جذابیتهای سمعی و بصری فراوانیاند و خواهناخواه انسانها به سمت این جذابیتها کشیده میشوند. به همین منظور باید با محدود کردن استفاده از این وسایل کتاب را جایگزین کنیم. اگر کتاب الکترونیک نیز مطالعه میشود باید ابتدا فرهنگ استفاده از آن جا بیفتد. بدون شک تنها با شعار و برگزاری جلسات بیهوده و نمایشگاه شاهد هیچ پیشرفتی در این زمینه نخواهیم بود.
نشر علی از سال هزار سیصد و هفتاد و شش تاسیس شده و هدف اصلی آن پرورش نوقلمان و مطرح کردن نویسندگان ناشناس است. از مهمترین ویژگیهای این نشر تشکیل بزرگترین خانواده نویسندگان در زمینه تالیف ادبیات ایرانی است. همچنین انتشارات علی در کنار فعالیت خود دو نشر دیگر را نیز مورد حمایت قرار داده که این دو نشر شامل نشرآرینا و ماهین است که نشر آرینا در زمینه ادبیات تالیف ایرانی فعال است و نشر ماهین که به تازگی تاسیس شده است در خصوص ادبیات موضوعی و ترجمه فعالیت میکند. هدف از تشکیل این نشر نیز گسترش فضای کار و افزایش طیف مخاطبان با در نظر گرفتن سلایق مختلف است.
نظر شما