چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
برندگان کتاب سال دفاع مقدس هم باید نخبه محسوب شوند

محمدقاسم فروغی با تاکید بر آمادگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برای همکاری و همفکری با دیگر نهادهای مرتبط در معرفی نویسندگان برگزیده کتاب سال بیان کرد: در صورت اعلام آمادگی خانه کتاب، تمایل داریم با همکاری و همفکری مشترک، یک کار کارشناسی بهتر و ویژه‌تر در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس آئین‌نامه‌های موجود در بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان ادبی کشور در برخی حوزه‌ها چون شعر، داستان و تخصص‌های زبانی و ادبی (ترجمه، زبان‌شناسی، ویرایش) در دو رده «سرآمد ادبی» و «مستعد برتر ادبی» به عنوان نخبه شناخته می‌شوند و می‌توانند در ردیف اعضای بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند. اما برخی از نویسندگانی که در دیگر شاخه‌ها همچون مجموعه علوم انسانی (علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، کودک و نوجوان، فلسفه، دین و  ...)، علوم محض، علوم کاربردی و پزشکی در جشنواره‌ها و جوایز بین‌المللی، برگزیده یا تجلیل می‌شوند، مشمول این قانون نشده‌اند و نمی‌توانند براساس آئین‌نامه و تحت شرایطی در زمره نخبگان قرار گیرند.
 
محمدقاسم فروغی، دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه در بین نویسندگان حوزه‌های دفاع مقدس و ادبیات پایداری و مقاومت پتانسیل‌‌های زیادی برای معرفی به عنوان چهره‌های نخبه وجود دارد، گفت: متاسفانه در این زمینه کارهایی که باید، صورت نگرفته است. مانند بسیاری برنامه‌ها و جشنواره‌های دیگر، یک کتاب انتخاب، ولی در ادامه آن را رها می‌کنیم. به‌نظر من این بزرگترین آسیبی است که به نویسنده و ناشر وارد می‌شود. مثل این است که شما بروید در یک کویر خانه بسازید و آن‌را رها کنید. این خانه نیاز به رسیدگی دارد تا سرپا بماند. اینکه چیزی را بسازیم و آن‌را رها کنیم، مسلما در طول زمان از بین خواهد رفت. درباره نوشتن و خلق اثر نیز وضعیت به همین گونه است. برخی نویسندگان سرخورده شده‌اند. وظیفه ما این است که ضمن تجلیل، آن نیرو و نویسنده خوب را حفظ کنیم. یکی از این راهکارها فراهم کردن بستری است که راویان برگزیده و مستندنگاران و خاطره‌نگاران برگزیده کتاب سال هم بتوانند مشمول شرایط عضویت عضویت در بنیاد ملی نخبگان شوند.

 
وی ادامه داد: فکر می‌کنم که سیاستگزاران فرهنگی کشور باید در سطح کلان در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. با مسئولان بنیاد ملی نخبگان پیش از این صحبت‌هایی صورت گرفته و حاضرند در برخی زمینه‌ها همکاری کنند، ولی باید یک دستورالعمل یا اساسنامه و سازوکار تعیین کنیم که نویسندگان برگزیده در حوزه‌های دیگر مانند مستندنگاری و خاطره نگاری نیز مشمول حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند.
 
فروغی با تاکید بر آمادگی بنیاد برای همکاری و همفکری با نهادهای مرتبط از جمله موسسه خانه کتاب، در پیشبُرد این طرح، بیان کرد: در صورت اعلام آمادگی خانه کتاب، ما تمایل داریم با همکاری و همفکری مشترک، یک کار کارشناسی بهتر و ویژه‌تر در این زمینه انجام دهیم. انتخاب نویسندگان نخبه نباید فقط با نظر بنیاد نخبگان صورت گیرد، بلکه باید نظر جمعی از نهادها و مسئولان مرتبط با این موضوع مدنظر قرار گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به‌عنوان یکی از ستون‌ها در کنار کار باشد.
 
دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس، افزود: یک کار کارشناسی صورت گیرد که با یک امضای محکمتری آثار به بنیاد نخبگان معرفی شوند. در جلسات بررسی هم باید نمایندگانی از بنیاد نخبگان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و ... حضور داشته باشند و به نتیجه‌ای برسند. اگر این کار صورت گیرد، بسیار بسیار امیدبخش است و مسلما افراد بیشتری برای تولید آثار خوب و فاخر ترغیب می‌شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به یک تجربه موفق در حمایت از نویسندگان برای خلق آثار شاخص، گفت: ما سال‌ها پیش یک کار خوب در نشر صریر انجام دادیم. یک گروه داستان داشتیم که از آن‌ها خواستیم کار شاخص و عالی تولید کنند. خواستیم با سیاستگزاری خوب، به افراد پول خوب هم بدهیم و شرایط مناسب فراهم کنیم تا کار خوب بنویسند. اگر این امکانات فراهم شود، نویسنده تمام هم و غم خود را روی این کتاب می‌گذارد. حاصل این کار، 14 اثر شاخص بود که به قضاوت دیگران بهترین کارهایی بوده که در این زمینه به چاپ رسیدند. حتی خود نویسندگانی که خالق آن آثار بودند نیز دیگر نتوانستند کارهای شاخص دیگری انجام دهند.
 
فروغی با تایید این مسئله که جامعه ما هنوز نویسندگان را در شمار افراد نخبه نپذیرفته اظهار کرد: موسسه خانه کتاب به‌عنوان مطرح کننده طرح جامعه حمایت از کلیه برندگان کتاب سال در حوزه‌های مختلف می‌تواند آن را پیگیری کند و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم در کنار این موسسه خواهد بود.

این پژوهشگر عرصه دفاع مقدس افزود: با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد و دیگر نهادها می‌توان شاخص سازی در این حوزه و حمایت از نخبگان علوم انسانی را عملی کرد. ما باید نمونه‌هایی داشته باشیم که به‌عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم. در این راستا به حتم برندگان کتاب سال از استعدادها و ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ملی‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها