وی در ادامه بیان داشت این رمان در فضای واقعی اتفاق نیفتاده و علیرغم پرداختن داستان در بخشی از غرب کشور هیچ نقطه مشخصی مدنظر نویسنده نبوده است،
نویسنده کودک و نوجوان افزود: در داستانهای روایی مانند «هیچکس جراتش را نداشت» بیشتر سعی میشود از دید اولشخص مفرد داستان روایت شود و من نیز ورود دانای کل به این کتاب را مغایر با محتوای داستان میدانستم.
این نویسنده ایجاد فاصله میان موضوع کتاب و خواننده را از دیگر ویژگیهای این رمان دانست و خاطرنشان کرد: در واقع با این کار سعی در وادار کردن خواننده به تفکر در باب موضوع رمان و خروج لحظهای از آن داشتم چرا که معتقدم وقتی خواننده از موضوع فاصله گرفت خیلی بهتر میتواند آن مساله را تحلیل و درک کند.
شاهآبادی نقدهای اعضای ادبی کانون استان اردبیل را نشانگر استعداد بالا و نبوغ فکری آنها دانست و ادامه داد: بهیقین مربیانی که پشت این تفکرهای غنی و پر از چالشهای فکریاند بسیار ارزشمند هستند و این امیدواری را ایجاد میکند که در سالهای آینده با استعدادهای بالای نویسندگی در کشور روبهرو شویم.
نویسنده کتابهای کودک و نوجوان برقراری ارتباط موثر خوانندگان با کتاب را مهم دانست و بیان کرد: پرداختن به شخصیتهای داستان «هیچکس جراتش را نداشت» از دید اولشخص مفرد، نقطه عطفی در این داستان بود که خواننده را با بعد جدیدی از داستان دفاع مقدس آشنا کرد.
![](http://ibna.ir/images/docs/files/000264/nf00264706-1.jpg)
وی واردکردن دانای کل به داستان را قدیمیترین و درعینحال سختترین نوع نویسندگی عنوان و خاطرنشان کرد: هر چه زاویه دید نویسنده گستردهتر باشد جمعبندی داستان سختتر میشود بنابراین بهتر است با محدود کردن فضا بهویژه در رمان و داستاننویسی فرصت تجمیع کامل را به نویسنده داد.
شاهآبادی با وارد دانستن برخی از نقدها گفت: وجود ضعف در این رمان را قبول دارم، چراکه این داستان با یک وقفه ۱۰ساله و با بازنویسی مجدد در سال۹۰ – ۹۱ به چاپ رسید و نسبت به دیگر داستانهایی نظیر دروازه مردگان که به آن پرداخت کردهام تفاوتهای اساسی دارد.
نظر شما