یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
نبود شبکه توزیع بُعد فروشگاهی نمایشگاه کتاب را تقویت کرده است

فتح‌الله فروغی، بُعد مالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نشانه ناکارآمدی شبکه توزیع کتاب ارزیابی کرد و گفت: تولید کتاب با مشارکت حلقه‌های مختلف نشر شکل می‌گیرد و اگر حلقه‌های نخستین نشر به درستی وظایف خود را انجام ندهند به بخش توزیع آسیب می‌رسد.

فتح‌الله فروغی؛ عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت توزیع کتاب در ایران بیان کرد: یکی از دلایل اصلی فروش بالای کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقص سیستم توزیع کتاب است.

وی با بیان این مطلب که  شبکه توزیع در صنعت نشر کشور منسجم و تعریف شده نیست افزود: اساسا تلقی و تعریف بسیاری از فعالان حوزه نشر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران براساس بُعد فروشگاهی این رویداد فرهنگی ارائه می‌شود و به نظر‌ می‌رسد که نبود شبکه توزیع منسجم کتاب از دلایل این تلقی از نمایشگاه کتاب و تقویت آن است.

فروغی با بیان این مطلب که از دو منظر می‌توان به دلایل توجه به جنبه فروش نمایشگاه کتاب توجه کرد، ادامه داد: ناشران به دلیل نبود شبکه توزیع منظم و سالیانه و برای تامین مالی، بر فروش نقدی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران متمرکز می‌شوند. مخاطبان نیز با توجه به تخفیف‌های پیش‌بینی شده همچنین به دلیل دسترسی سخت به کتاب تلاش دارند تا عمده خرید‌های خود را از نمایشگاه تامین کنند.

این فعال حوزه نشر درباره نقش جریان کیفی تولید کتاب بر جریان توزیع کتاب افزود: تولیدات ناشران باید به آسانی توزیع شود. هرچند که ناشران خود در این زمینه قصور دارند اما باید توجه داشت که نیاز‌سنجی قبل از تولید و انتشار به کُندی انجام می‌شود. بنابراین ناشر براساس تجربه و درک از شرایط بازار عمل می‌کند.

فروغی با اشاره به حلقه‌های مختلف نشر گفت: تولید کتاب با مشارکت حلقه‌های مختلف نشر شکل می‌گیرد و این چرخه از پدید‌آور آغاز می‌شود و ناشر و توزیع کننده حلقه‌های بعدی هستند. اگر حلقه‌های نخستین نشر به درستی وظایف خود را انجام ندهند به بخش توزیع آسیب می‌رسد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکید بر لزوم توجه به ویژگی‌های مختلف توزیع کتاب حوزه‌های مختلف افزود: توزیع کتاب‌های حوزه‌‌های مختلف متفاوت است. نمی‌توان جریان توزیع کتاب کتاب کودک را با جریان توزیع کتاب بزرگسال یا دانشگاهی مقایسه کرد. به‌عنوان مثال کودک به خرید کتاب اقدام نمی‌کند در حالی‌که دانشجو براساس نیاز کتاب می‌خرد. به‌نظر من جریان توزیع در همه حوزه‌های نشر ناقص است.

فروغی درباره جریان توزیع کتاب‌هایی که براساس فرآیند کیفی تولید می‌شوند بیان کرد: کتاب با کیفیت مشتریان خود را دارد و به نظر می‌رسد نیاز مخاطب از طریق کتابفروشی‌ها به مراکز پخش اعلام و در نهایت به دست مشتری می‌رسد. کتابفروشی‌های حوزه کودک نیازمند توجه و حمایت هستند چراکه فروش کتاب کودک از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری که کتاب باید به اصطلاح از سوی مخاطب لمس شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها