سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
​جایزه آسترید لیندگرن 2018 برنده‌اش را شناخت

ژاکلین وودسون، نویسنده مطرح آمریکایی برنده امسال جایزه ادبی کودکان آسترید لیندگرن شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بی‌بی‌سی نیوز- جایزه آسترید لیندگرن، از معتبرترین جوایز بین‌المللی ادبیات کودک که هرسال به بهترین اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تعلق می‌گیرد امسال ژاکلین وودسون، نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی را به عنوان برنده معرفی کرد.

وودسون 15‌امین نویسنده‌ای است که این جایزه را که به نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده ادبیات کودک سوئد و با هدف ترویج ادبیات ناب کودک و نوجوان جهان بنیان‌گذاری شده، دریافت می‌کند.

او پس از شنیدن خبر برنده شدنش در توئیتر خود نوشت: «بردن این جایزه که از بزرگ‌ترین جوایز ادبیات کودک است برای من بسیار شگفت‌انگیز است»

ژاکلین وودسون، نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی است که تاکنون برنده جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه نیوبری، جایزه ملی کتاب آمریکا و جایزه ادبی کورتا اسکات کینگ شده است. او در طول زندگی ادبی خود بیش از 30 کتاب نوشته که 12 کتاب آن به حوزه کودک اختصاص دارد و در اغلب آن‌ها بر موضوعات مربوط به نوجوانان و گذر از کودکی به بزرگسالی تمرکز کرده است.

موضوعاتی چون نژادپرستی، نابرابری‌های اقتصادی، تعصب و یافتن هویت از دیگر مضامین پربسامد در آثار او به شمار می‌روند.

«رویای دختران سیاه پوست» از مهم‌ترین آثار وودسون است که در سال 2014 منتشر شد و جایزه کتاب ملی را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد. وودسون در این کتاب به توصیف دوران کودکی خود در کارولینای جنوبی و نیویورک در دهه 60 تا 70 میلادی- دورانی که به راه‌پیمایی‌هایی گسترده برای دفاع از حقوق بشر و اعتراض به نابرابری و خشونت شناخته می‌شود- می‌پردازد.

عواید مادی این جایزه که  5 میلیون کرون سوئدی است، در طی مراسمی در روز 28 می (7 خرداد) سال جاری به برنده‌اش اهدا خواهد شد.

وودسون همچنین در سال گذشته میلادی به عنوان سفیر ملی ادبیات جوانان در آمریکا منصوب شد.

هیئت داوران این جایزه، وودسون را چنین توصیف کردند: «وودسون در آثارش ما را با کودکان خستگی‌ناپذیری آشنا می‌کند که برای یافتن مکانی که زندگی‌شان در آن ریشه بدواند مبارزه می‌کنند. او با کاربرد زبانی ساده و روشن، داستان‌هایی پرکشش از غنا، ژرفا و ادراک روایت می‌کند.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها