یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
غلامرضا طریقی:حال شعر خوب نیست

غلامرضا طریقی گفت: تصور می‌کنم اوضاع شعر اصلا خوب نیست، در این جشنواره حدود سه هزارو 800 عنوان کتاب شعر فارسی چاپ اول بررسی شد و برداشت من این است که حال شعر خوب نیست.

غلامرضا طریقی شاعر و داور بخش بزرگسال جشنواره شعر فجر که برای شرکت در اختتامیه این جشنواره در تبریز حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: امسال برای نخستین‌بار داور بخش بزرگسال جشنواره شعر فجر بودم و در مجموع بیش از سه‌هزار و 500 اثر خواندیم.
وی افزود: من در گذشته به دلیل آنکه داور نبودم، نگاه متفاوتی داشتم  و توقع داشتم که داوری‌ها به شکل دیگری باشد اما وقتی وارد گود شدم، با پوست و استخوان لمس کردم که وضعیت کتاب‌های شعری بسیار افتضاح است. با این حال طبیعتا این آثاری که انتخاب شدند از نظر همه بهترین کتاب‌های شعر نیستند؛ اما برآیند نظر داوران است.

طریقی ادامه داد: مساله مهم دیگر که باید در اینجا یادآور شوم این است که این چند اثر کاندید از بین حدود 50 کتاب انتخاب شده‌اند که به  معنی واقعی کلمه مجموعه شعر هستند؛ زیرا به اعتقاد من از جمع این سه ‌هزار و خرده‌ای اثر، حدود سه ‌هزار و 500 عنوان در وضعیت بسیار نامناسبی منتشر شده است.
شاعر مجموعه شعر«شلتاق» خاطر نشان کرد: من همیشه فکر می‌کردم که اوضاع غزل خوب است، اما اگر شما به نامزدها دقت کنید، متوجه می‌شوید که چهار اثر سپید و تنها دو اثر غزل است؛ البته این در شرایطی است که داوران غزلسرا بیشتر بوده‌اند. واقعیت این است که من نمی‌توانستم از خیلی از این کتاب‌ها دفاع کنم. به اعتقاد من باید با یک نگاه بسیار جدی به شعر امروز نگاه کنیم و دست به تحلیل بزنیم؛ چراکه تصور می‌کنم اوضاع شعر اصلا خوب نیست. شاید بخش زیادی از این وضعیت تاسف‌بار به چاپ کتاب‌های پولی برمی‌گردد. چون حدود سه هزار و 800 عنوان کتاب شعر فارسی چاپ اول بررسی شد و برداشت من این است که حال شعر خوب نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها