دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
تجهیز کتابخانه‌های عمومی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

حامد طراحی، رئیس فرهنگسرای خاتم (ص) با اشاره به تاثیر شاداب‌سازی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: نیاز جوانان به محیطی برای مطالعه، موجب حضور روزانه هزاران نفر از آن‌ها در کتابخانه‌های تحت‌پوشش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18 شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حامد طراحی، مدیرمراکز فرهنگی هنری منطقه 18 تهران بیان کرد: در سال‌های اخیر گرایش جامعه 200 هزار نفری نوجوانان و جوانان از جمعیت حدود نیم میلیون نفری منطقه 18، به کتاب و کتابخوانی و استفاده از محیط کتابخانه افزایش یافته و اکنون کتابخانه‌های تحت پوشش شهرداری در این منطقه با انبوه مراجعان تا پاسی از شب مواجه است.
 
رئیس فرهنگسرای خاتم (ص)، افزود: به‌عنوان مثال کتابخانه 15 خرداد در محله تولید دارو که محله‌های اطراف را نیز پوشش می‌دهد، تمام فضای خود را برای پاسخگویی به مراجعان اختصاص داده و با 380 متر فضای مطالعه به یک‌هزار و 300 عضو ثابت و هزاران مراجعه‌کننده غیرثابت خدمات ارائه می‌کند.
 
وی گفت: کتابخانه‌های استاد حکیمی، فجر، قائم (عج)، بوستان نرگس و شهدای محله بهداشت نیز کمابیش همین وضعیت را دارند، ولی فقدان فضای مناسب برای مطالعه در خانه و مدرسه، موجب اقبال جوانان به کتابخانه 15 خرداد شده به‌طوری‌که این کتابخانه حتی بخش‌هایی مانند مخزن و نمازخانه را نیز برای مطالعه مخاطبان آماده‌سازی کرده است.
 
طراحی، کمبود فضای فیزیکی را مهم‌ترین مشکل کتابخانه 15 خرداد برشمرد و افزود: با توجه به اینکه تقریبا بیشتر جوانان مراجعه‌کننده به کتابخانه از اقشار کم درآمد جامعه هستند، شاداب‌سازی و تجهیز این کتابخانه و سایر کتابخانه‌های مناطق جنوبی پایتخت به امکاناتی همچون سالن غذاخوری، نمازخانه و محل استراحت، میز و صندلی مناسب و تجهیزات سمعی و بصری، موجب گرایش بیشتر مخاطبان به فرهنگ مطالعه، تامین اوقات فراغت سالم، دوری جوانان از گرایش به رفتارهای بزهکارانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
 
وجود 17 هزار کتاب در کتابخانه 15 خرداد

مهدی کاظمی، مسئول کتابخانه 15 خرداد نیز با اشاره به اینکه این کتابخانه با دو کتابدار هر روزه از 8 تا 22 به شهروندان خدمات ارائه می‌کند، گفت: کتابخانه 15 خرداد واقع در بوستان 15 خرداد محله تولید دارو در سال 1388 تاسیس شده و دارای سه سالن مطالعه مجزا ویژه بانوان، دانشجویان واساتید مرد و دانش‌آموزان پسر و همچنین دارای بخش کودک و مرجع مجزا و دو نمازخانه ویژه بانوان و آقایان است. مساحت کل کتابخانه 850 مترمربع بوده که 383 متر آن به سالن مطالعه آقایان و خانم‌ها اختصاص دارد .
 
کاظمی با بیان اینکه ساعت کار کتابخانه از 8 تا 20 است، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل تقاضای بالای مخاطبان، کتابخانه تا ساعت 22 باز است و در آستانه کنکور این ساعت افزایش پیدا می‌کند. با توجه به استقبال جوانان در تمامی ساعات روز کتابخانه مملو از مراجعه‌کنندگان است.
 
مسئول کتابخانه 15 خرداد، ادامه داد: از جمله دلایل علاقه و گرایش جوانان به حضور و استفاده از فضا و خدمات کتابخانه، فضای امن و آرام، وجود کتاب‌ها و منابع مورد نیاز شامل بیش از 17 هزار عنوان کتاب، تجهیزات مناسب برای مطالعه و ارائه برنامه‌های فرهنگی متنوع در کنار خدمات کتابخانه‌ای است. وجود کمد ویژه اعضا برای قرار دادن وسایل شخصی، نمازخانه ویژه اعضا، کلاس‌های مشاوره تحصیلی، تسهیل و تسریع در دسترسی به منابع موجود، به‌روزرسانی منابع کتابخانه، تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های حوزه کتاب با حضور نویسندگان شاخص معاصر، تشکیل و فعالیت کانون‌های ادبی، ارائه خدمات اختصاصی آموزشی به کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و دانش‌آموزان پشت کنکوری، اجرای ویژه برنامه‌های مناسبتی و برنامه‌های بازدید مدارس از کتابخانه از جمله مواردی است که موجب اقبال روزافزون شهروندان منطقه به استفاده از برنامه‌ها و خدمات کتابخانه 15 خرداد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها