جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
«پاییز» به وقت الی اسمیت

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مدت‌هاست به روال معمول خود از چهره‌های مطرح داخلی پیشنهاد مطالعه آخر هفته برای کتاب‌دوستان می‌گیرد. حال بر آن شدیم تا کتاب‌ها تازه که در جهان منتشر شده، نقدهای مثبت زیادی گرفته اما به هر دلیل پرفروش نشده و به فارسی ترجمه نشده‌اند را معرفی کنیم تا افرادی که به زبان انگلسی آشنا هستند از مطالعه آن‌ها لذت ببرند. برای این هفته کتاب کتاب «پاییز» نوشته الی اسمیت را انتخاب کردیم که شما را دعوت به خواندن معرفی آن می‌کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - «پاییز»، فصل مه‌ها و خاک حاصلخیز است. اما پاییز ۲۰۱۶ چطور بود؟
دانیل صد ساله است. الیزابت در سال ۱۹۸۴ میلادی به دنیا آمده و نگاهش رو به آینده است. بریتانیا قطعاتی است که با یک تابستانی تاریخی یک‌بار در یک نسل تقسیم شده است. عشق می‌برد، عشق می‌بازد. امید دست در دست ناامیدی دارد. فصل‌ها مثل همیشه در پی هم می‌چرخد.

رمان جدید الی اسمیت، تعمقی است بر جهانی که مرز بندی‌تر شده و انحصاری‌تر شده، تاملی بر آن‌چه ثروت و محصول نامیده می‌شود. این اولین بخش از چهارگانه مستقل از هم و در عین حال به هم پیوسته (مثل خود فصل‌های سال) اسمیت است، و چشمی در زمان ما کار می‌گذارد. ما که هستیم؟ ما از چه چیز ساخته شده‌ایم؟ بازی‌ ذهن شکسپیری، مالیخولیای کیتس، انرژی پرشور پاپ آرت در دهه ۱۹۶۰: قرن‌ها چشمان‌ خودشان را در تاریخ‌سازی ما کار گذاشته بودند.

اینجا جایی است که ما زندگی می‌کنیم. در اینجا زمان، بیش از همیشه در چرخش است. در رمان پاییز، از تخیل بی‌نطیر الی اسمیت، مجموعه‌ای تغییرشکل یافته، گسترده در ابعاد زمان و ماهرانه در اعماق تاریخ را روایت می‌کند، داستانی درباره سالخوردگی و زمان و عشق و خود داستان‌ها.

دانیل گلاک، ترانه‌سرای پیشین در ۱۰۱ سالگی در خانه سالمندان خوابیده و خواب می‌بیند. الیزابت دیاموند ۳۲ ساله که در بچگی همسایه دانیل بوده مرتب به ملاقات او می‌آید. الیزابت دوست نزدیک دانیل بوده و تحت تاثیر توصیفات او درباره هنر قرار گرفته است. در نتیجه تاثیر دانیل، الیزابت استاد جوان هنر در دانشگاه لندن شده است.

یکی از شخصیت‌های بزرگ رمان، هنرمند مشهور دهه ۱۹۶۰، پائولین بوتی است که سال‌ها پیش درگذشته و موضوع رساله دانشگاهی الیزابت بوده است. داستان تا حد زیادی بین خواب‌های طولانی مدت دانیل که او را تا آستانه مرگ پیش می‌برد و یادآوری‌های الیزابت از ریشه دوستی‌شان در رفت و آمد است.

روزنامه فاینانشال تایمز در نقدی بر رمان «پاییز» نوشته: اولین بخش از چهارگانه الی اسمیت، با انتخابات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) آغاز می‌شود و به شیوه مرسوم آثار اسمیت، در زمان به جلو و عقب می‌رود. پاییز، رمان ایده‌هاست و طرح داستان چیزی نیست که باعث می‌شود صفحات را ورق بزنیم و داستان را دنبال کنیم. استفاده اسمیت از دیسکورس غیرمستقیم، شیوه روایی سوم شخص که خواننده را یکبار با شخصیت‌ها و بار دیگر بدون آن‌ها تنها می‌گذارد، به معنای این است که پاییز به هیچ وجه رمان سخت‌خوانی نیست.»

«پاییز» هفتمین رمان الی اسمیت و سیزدهمین اثر داستانی او و اولین کتاب از مجموعه چهارگانه فصل‌هاست. بخش دوم این چهارگانه با نام «زمستان» اواسط ژانویه منتشر خواهد شد. الی اسمیت ۶۲ ساله، تنها نویسنده اسکاتلندی است که در حال حاضر شانس بالایی برای گرفتن جایزه نوبل ادبیات دارد. اسمیت در سال ۲۰۱۴، به خاطر رمان «با هم بودن» جایزه کاستا را دریافت کرد. این کتاب جایزه ادبیات داستانی زنان را هم برای او به ارمغان آورد و او را نامزد دریافت جایزه بوکر کرد.

رمان «پاییز» را انتشارات پانتئون در ۲۷۲ نسخه و با قیمت ۱۶.۹۶ دلار منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها