شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
الیویه گز جایزه جایزه‌های فرانسه را برد

الویه گز، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه رنودو 2017، برای رمانش با عنوان «ناپدید شدن جوزف منگله» جایزه جایزه‌های فرانسه (prix des prix) را نیز از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لیور ابدو، جایزه ادبی «جایزه جایزه‌های فرانسه» به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که رمانش یکی از جوایز پاییز ادبی فرانسه که شامل جایزه گنگور، رنودو، مدیسی، فمینا، فلور، انترالیته و جایزه آکادمی فرانسه می‌شود را برنده شده باشد.

رمان الیویه گز با عنوان «ناپدید شدن جوزف منگله» که جایزه رنودو را برای این نویسنده فرانسوی به ارمغان آورده بود، توانست با یک رای بیشتر بر رقیب خود دانیل رندو که با رمان «مکانیسم هرج و مرج» جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه را برده بود پیروز شود و جایزه جایزه‌های فرانسه را نصیب خود کند.

الیویه گز در رمانش داستان تبعید یک پزشک نازی را در آمریکای جنوبی پس از جنگ جهانی دوم روایت می‌کند؛ شخصی به نام جوزف منگله که مسئول جنایت‌های غیرانسانی در اردگاه‌های معروف آشویتس بود. او دوران سختی را به عنوان یک ناشناس در بوئنس آیرس سپری می‌کند و پس از مدتی می‌تواند در آرژانتین کمی احترام  از سوی مردم به دست آورد و به ساخت زندگی خود از نو روی آورد؛ اما مردم بسیاری در اسرائیل و اروپا در پی تعقیب او هستند و در نهایت محکوم به فرار همیشگی می‌شود و ابتدا به پاراگوئه و سپس به برزیل می‌گریزد. انحطاط در زندگی این پزشک نازی او را به مرزهای جنون می‌رساند؛ اما امیدوار است که روزی از این وضعیت رها شود...

«ناپدید شدن جورف منگله» سومین رمان پرفروش فرانسه در ردیف رمان‌هایی است که در بازگشت ادبی فرانسه آمده‌اند و تابه حال حدود 98 هزار نسخه فروش داشته است.

جایزه جایزه‌های فرانسه (prix des prix) که از سال 2011 راه اندازی شده، برای دومین بار به برنده جایزه رنودو تعلق می‌گیرد.از برندگان سرشناس این جایزه در سال‌های پیش می‌توان از پاتریک دویل در سال 2012 و ماری داریوسک در سال 2013 یاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها