در نشست «رمان نوجوان: تعاریف و تاریخچه آن در ایران» مطرح شد:
شاهآبادی: رمان مفهومی ذهنی است نه پدیدهای بیرونی
نشست «رمان نوجوان: تعاریف و تاریخچه آن در ایران» با حضور حمیدرضا شاهآبادی، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
حمیدرضا شاهآبادی، مدیر انتشارات مدرسه، در این نشست به ارائه تعریفهایی از سه مفهوم رمان، نوجوان و رمان نوجوان پرداخت و ریشههای فلسفی و اجتماعی هریک از این مفاهیم را مطرح کرد و گفت: رمان مفهومی ذهنی است نه پدیدهای بیرونی. زیرا در اصل رمان مفهومی ذهنی دارد و هر شخصی با توجه به درکی که از موضوع دارد میتواند تعریف متفاوتی از رمان ارائه کند.
مدیر انتشارات مدرسه درباره مفهوم «نوجوان» نیز گفت: اگر بخواهیم به مفهوم نوجوان از نظر اجتماعی بپردازیم کار بسیار سختی است و سختتر از بیان مفهوم رمان و مفهوم نوجوان، ارائه مفهوم «رمان نوجوان» است.
وی افزود: از منظر نظریه خواننده نهفته در متن از «اویل چمبرز» نویسنده حین نوشتن به خواننده نهفته در متن توجه میکند. اگر ویژگیهای این خواننده نهفته در متن با ویژگیهای نوجوان یکی باشد ما با یک رمان نوجوان مواجهایم.
این نویسنده در ادامه به تاریخ شکلگیری رمان نوجوان در ایران و برخی آثارش در این حوزه پرداخت. جلسه با پرسش و پاسخهایی درباره رمان نوجوان پایان یافت.
حمیدرضا شاهآبادی در ادامه حضورش در مشهد به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و در نشستی که با حضور کارشناسان و اعضای کانون پرورش فکری تشکیل شد به ارائه توضیحاتی درباره آثارش در حوزه نوجوان و رمان «وقتی مژی گم شد» پرداخت.
نظر شما